InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte. Het wordt ook wel 'kissing disease' genoemd, omdat het virus veroorzaakt wordt door het speeksel, dus misschien wel door zoenen wordt overgebracht. Het komt vooral voor bij mensen tussen de 14 en 25 jaar.

De verschijnselen van de ziekte van Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer is een vermoeidheidsziekte, en het wordt ook wel klierkoorts genoemd. Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr-virus (EBV), dat de lymfocyten (witte bloedcellen die infecties bestrijden) aanvalt. Rond je 50ste is vrijwel iedereen met deze ziekte in aanraking geweest. Maar de meeste mensen merken niks van de symptomen en zijn zich dus niet bewust van de infectie.

Pfeiffer begint met keelpijn/keelontsteking, koorts en opgezette klieren voor en achter in de hals. Bij gewone keelpijn is de keelpijn vaak binnen een week over. Bij Pfeiffer duurt de keelpijn meestal langer. Ook kan op het gehemelte kleine bloeduitstortingen zichtbaar zijn. De mensen met Pfeiffer hebben vaak ook last van hoofdpijn, misselijkheid, transpireren en hoesten. Sommige mensen hebben ook verlies van eetlust.

De ziekte van Pfeiffer wordt vaak veroorzaakt door het overdragen van speeksel. Daarom wordt het ook wel 'kissing disease' genoemd. Pfeiffer kun je dus krijgen als je met iemand zoent die Pfeiffer heeft, uit hetzelfde glas drinkt, hetzelfde bestek gebruikt, en als iemand dichtbij je staat te hoesten, en het gebruik van dezelfde tandenborstel. De meeste mensen met Pfeiffer hebben een lage weerstand. Ze worden snel ziek en worden snel aangestoken door anderen. Mensen met een hoge weerstand zullen maar zelden de ziekte van Pfeiffer krijgen.

Jaarlijks krijgt ongeveer 1 op de 250 jongeren tussen de 15 en 25 jaar de ziekte van Pfeiffer. Ze zeggen dat als je eenmaal de ziekte hebt gehad, je dit geen tweede keer meer kunt krijgen. Maar dit is niet helemaal duidelijk, want sommige mensen beweren dat ze wel al een tweede keer deze ziekte hebben gehad. Maar artsen zeggen dat je de ziekte maar 1 keer kunt krijgen, omdat het virus in je lichaam blijft.

Genezing

De keelontsteking en de koorts zijn meestal na een paar dagen verdwenen. De vermoeidheid, het moe zijn, kan erg lang duren. Er zijn mensen die er maar een week of twee weken last van hebben, maar er zijn ook mensen die er maanden lang last van hebben. De nasleep kan zelfs jaren duren.

Er is geen geneesmiddel voor Pfeiffer. Paracetamol is het enige wat kan helpen tegen de keelontsteking, keelpijn of de koorts. Met Pfeiffer moet je vooral erg veel rusten, en niet te fanatiek moet zijn. Laat dingen waar je snel moe van wordt achterwege tot dat je weer beter bent. Gezonde voeding is bij deze ziekte ook erg belangrijk. Veel fruit, groenten en vruchtensap drinken is goed. In verband met de lever is het verstandig om weinig/geen alcohol te drinken.

Probeer bij de ziekte van Pfeiffer altijd goed naar je lichaam te luisteren. Als je je moe voelt, geef dit dan ook toe en ga even liggen. Geef dit ook aan op je werk of op je school, dat als het niet meer gaat je dan naar huis mag gaan.
© 2012 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kinderen.nl/content/ziekte-van-pfeiffer
  • http://www.incubatietijd.nl/incubatietijd-pfeiffer.html

Reageer op het artikel "De ziekte van Pfeiffer"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 20-03-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!