InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreiding

Ziekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreiding

Ruim negentig procent van alle mensen raakt ooit in zijn leven geïnfecteerd met de ziekte van pfeiffer, de effecten van de ziekte verschillen echter per persoon. De ziekte van Pfeiffer is een vermoeidheidsziekte met verschillende lichamelijke klachten als gevolg. Het vervelende aan de ziekte is dat er geen geneesmiddel is waardoor het alleen maar mogelijk is om uit te zieken.

Oorzaak ziekte van Pfeiffer

De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus wat direct overdraagbaar is via speeksel. Het is echter niet altijd even eenvoudig om te zien wie de ziekte van Pfeiffer hebben, en wie niet. De symptomen van het virus komen namelijk alleen naar voren wanneer iemand een lage weerstand heeft, in veel gevallen zult u dan ook weinig merken van de ziekte. Wanneer het bekend is van iemand dat hij de ziekte van pfeiffer heeft is het aan te raden om lichamelijk contact, zoals het geven van een kus, te vermijden.

Symptomen ziekte van Pfeiffer

Veel mensen herkennen de ziekte van Pfeiffer in de beginfase niet als zodanig. De ziekte begint vaak met een (lichte koorts) in combinatie met keelpijn of een lichte keelontsteking. De lymfeklieren zwellen op en de eetlust neemt vaak af. Veel mensen krijgen last van vermoeidheid en lusteloosheid en hebben dan ook nergens zin in.

Heeft u Pfeiffer?

Het is mogelijk om u te laten testen op de ziekte van Pfeiffer, dit kunt u doen door bloed te laten prikken bij een huisartsenpost. Nadat het bloed geanalyseerd is, zal het laboratorium uitwijzen of u besmet bent met de ziekte van Pfeiffer.

Genezing Pfeiffer

Er is nog steeds geen goed geneesmiddel uitgevonden tegen de ziekte van Pfeiffer. Wanneer u de ziekte heeft is het verstandig om uw rust te nemen en om u niet al te druk te maken. Drink voldoende water en eet gezond om uw afweersysteem langzamerhand weer op te bouwen.

Hoe lang kunt u het virus overdragen?

Het virus blijft gedurende langere tijd aanwezig in de keel en kan overgedragen worden door direct contact. Wel neemt de kans op een besmetting af naarmate de periode waarin de symptomen zich voordeden langer geleden is.
© 2011 - 2019 Professional, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte. Het wordt ook wel 'kissing disease' genoemd, omdat het virus veroorzaakt…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Bronnen en referenties
  • GGD

Reageer op het artikel "Ziekte van Pfeiffer - symptomen, genezing en verspreiding"

Reactie

Evelien, 29-01-2015 19:02 #1
Hallo, mijn dochter heeft fibromialchie, ze is voor 50% afgekeurd.
Ze heeft haar eigen huis gekocht in de goed tijd toen ze nog niet ziek was.
met een verzekering voor als ze in de wao zou komen.
de verzekering betaald niet uit om dat ze vroeger de ziekte van pfijffer heeft gehad.
Komt dit door de ziekte van pfijffer?
ze heeft namelijk 5 jaar lang bijna 40 tot 60 uur in de week gedraaid.
vriendelijke groet van een moeder die dit alles zeer oneerlijk vind.

Infoteur: Professional
Gepubliceerd: 11-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!