InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Ziekte van Pfeiffer bij een kind

Ziekte van Pfeiffer bij een kind

Ziekte van Pfeiffer bij een kind De ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een enorme vermoeidheid waar je kind last van heeft. Of je kind de ziekte van Pfeiffer heeft kan uiteindelijk met bloedonderzoek worden aangetoond. Het ziekteverloop kan flink wisselen, de één is er na een paar weken weer helemaal van hersteld, terwijl de ander er een paar maanden zoet mee is. De ziekte wordt overgedragen via speeksel.

Mogelijke symptomen van de ziekte van Pfeiffer

  • Langdurige en extreme vermoeidheid
  • Keelpijn
  • Opgezwollen klieren in de hals
  • Geelzucht
  • Misselijkheid
  • Hoofdpijn
  • Zweten
  • Hoesten
  • Benauwd gevoel

Als een kind extreem vermoeid is, en dit een tijdje aanhoudt, zal de arts al snel in de richting denken van de ziekte van Pfeiffer. Vermoeidheid kan ook samengaan met een keelontsteking. Door een bloedonderzoek kan vastgesteld worden of de klachten door de ziekte van Pfeiffer komen.

Oorzaak ziekte van Pfeiffer

De ziekte wordt door een virus veroorzaakt. Via speeksel wordt het virus overgedragen van de één op de ander. In groepen op de kleuter en basisschool kan het overgedragen worden door het samen gebruiken van bestek of een beker of fles. In een groep kan er dan ook sprake zijn van een uitbraak van de ziekte van Pfeiffer. Soms is het echter helemaal niet duidelijk hoe een kind de besmetting heeft opgelopen. Op oudere leeftijd gebeurt besmetting vaak ook door zoenen. De ziekte van Pfeiffer wordt daarom ook wel kissing disease genoemd.

Wat kun je zelf doen als je kind de ziekte van Pfeiffer heeft

  • Tegen de ziekte zelf helpt niets, je kunt echter wel proberen de symptomen bestrijden;
  • Als je kind erg vermoeid is en zich ziek voelt is rust aan te raden. Dit hoeft niet speciaal bedrust te zijn. Het is van belang om overmatige inspanning te vermijden.
  • Tegen keelpijn kun je een ijsje of vruchtensap geven, om de pijn te verzachten
  • Heeft je kind hoofdpijn, dan mag je een pijnstiller geven
  • Is je kind misselijk, dan kun je licht verteerbare voeding geven. Vet wordt vaak slecht verdragen.

De ziekte van Pfeiffer verloopt nogal een verschillend per kind. Het ene kind is maandenlang dodelijk vermoeid en voelt zich erg ziek, terwijl het andere kind na een aantal weken al weer helemaal gezond kan zijn. De arts moet de diagnose stellen, daarna is het afwachten hoe de ziekte bij je kind verloopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte. Het wordt ook wel 'kissing disease' genoemd, omdat het virus veroorzaakt…
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Ziekte van PfeifferZiekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer of klierkoorts, die vooral kinderen, pubers en jongvolwassenen treft, wordt overgebracht via spee…
Bronnen en referenties
  • Boek kinderen en gezondheid ISBN 90 274 2545 0

Reageer op het artikel "Ziekte van Pfeiffer bij een kind"

Reacties

Wilmo (infoteur), 21-07-2013 13:27 #2
De ziekte kan lang invloed hebben en vermoeid veroorzaken. Ik zou echter toch nog eens contact opnemen met de huisarts hierover. Sterkte.

Willeke van Egmond, 17-07-2013 22:03 #1
Mijn dochter is 5,5 jaar oud en ik heb eind vorig jaar haar bloed laten prikken omdat ze verschrikkelijk moe en lusteloos was. Daar kwam uit dat ze Pfeiffer had gehad. Het verklaarde veel, maar tot op de dag van vandaag heb ik het gevoel dat ze snel moe is en haar weerstand niet goed is. Mijn vraag is dan ook; in hoeverre kan zij nu nu nog last hebben van de ziekte?
Willeke van Egmond Reactie infoteur, 21-07-2013

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!