InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Prentenboeken: Zindelijkheid

Prentenboeken: Zindelijkheid

Prentenboeken: Zindelijkheid Elke ouder krijgt er mee te maken. Je kunt je kind komt op een leeftijd dat het begint zindelijk te worden. Je kunt je peuter helpen bij het zindelijk worden, maar hij zal het uiteindelijk zelf moeten leren. Ook zindelijk worden is een proces van vallen en opstaan. Ongelukjes zullen regelmatig voorkomen. Tijdens dit proces is het leuk en leerzaam om je peuter voor te lezen uit prentenboekejs die gaan over zindelijkheid. Je peuter zal zich kunnen inleven.

Zindelijkheid

Iedere peuter wordt zindelijk in zijn eigen tempo. Net als met leren lopen en leren praten, zijn er peuters die het al vroeg onder de knie hebben en kindjes die er wat langer over doen. Forceren heeft dan ook geen zin. Ieder kind bepaald zijn eigen tempo. Als hij of zij er klaar voor is geeft het kind dat zelf aan. Het zegt dan ook niets over de intelligentie van je kind, hoe jong je kind al zindelijk is. Je kleine moet er gevoelsmatig gewoon aan toe zijn om deze verantwoordelijkheid te dragen. Wie weet dat nou beter dan het kind zelf?

Tweede verjaardag

De meeste kinderen vertonen rond hun tweede verjaardag alle tekenen die erop wijzen dat ze eraan toe zijn om zindelijk te worden. Ze gaan interesse tonen in het wc bezoek van anderen. Ze gaan langzamerhand in staat zijn om . op tijd te constateren dat ze moeten plassen. Nog weer wat later zullen ze ook hun ontlasting kunnen ophouden. Een kind is gemiddeld pas tussen zijn derde en vierde jaar overdag zindelijk. ’s Nachts blijven kindjes pas droog als ze de kleuterleeftijd van 5 t/m 7 jaar bereikt hebben. Wanneer je peuter aangeeft klaar te zijn om de verantwoording van zindelijkheid te dragen kun je beginnen met het voorlezen met onderstaande prentenboekjes. Dit ter ondersteuning van het proces.

Literatuurlijst

Bobbi Op Het Potje - Bijlsma, Ingeborg (vanaf circa 2 jaar)

Een leuk boekje uit de Ollie reeks.

Nu wil Ollie op het potje. Bobbie weet wel hoe dat moet. ´Kijk, eerst ga je even zitten, en dan plas je. Ja, heel goed!´

Uitgeverij: Kluitman
ISBN: 90 206 8409 4

Mag ik eens in je luier kijken? - Guido van Genechten (vanaf circa 2 jaar)

Een leuk boekje met flapjes, dat het jonge kind zeer zeker zal aanspreken.

Muisje is ontzettend nieuwsgierig. Overal wil hij in kijken, zelfs in de luiers van zijn vriendjes. Haasje, Geitje, Hondje, Koetje, Paardje en Varkentje, een voor een komen ze aan de beurt. Dan willen de vriendjes natuurlijk ook wel eens weten wat er in de luier van Muisje zit. Er staat hun een grote verrassing te wachten....!

Heb jij misschien mijn potje gezien? - Mij Kelly & Mary McQuillan (vanaf circa 2,5 jaar)
Een grappig en vrolijk geïllustreerd verhaal op rijm. Het gaat over het nut van een potje. Het wordt grappig verteld, zodat niet alleen informatief is.
Uitgeverij Clavis
ISBN-13: 9789044810127

Dit is het verhaal van Suusje Soen
Die iets belangrijks
moest doen,
iets heel belangrijks
dat ze iedere dag deed...

Een meisje moet héél nodig naar de wc. Helaas hebben boeven en schavuiten op de boerderij haar mooie rode potje meegenomen en moet ze die eerst gaan zoeken. De dieren van de boerderij kunnen haar niet helpen want ze weten niet wat een potje is en hebben het veel te druk met hun nieuwe vondst…Die poep-po is handig! Buitengewoon! Overal op het erf en in de stal is het schoon!

De speelse typografie en de leuke illustraties van Mary McQuillan met koddige karaktertjes en komische details maken dit grappige verhaal helemaal af!
Mercis Publishing
ISBN: 9789056479015

Zaza en het potje - Mylo Freeman (vanaf circa 2 jaar)

Kijk eens wat ik hier heb?’ zegt mama. ‘Een potje om een plasje op te doen. Wie zou daarop passen?’ Zaza zou het echt niet weten. Ze zet al haar knuffels op het potje. Voor wie zou het potje zijn?

Het prentenboekje vertelt het verhaal, van een meisje, haar potje en een heleboel knuffelbeesten.
Uitgeverij Clavis
ISBN: 9789044809077
Gerelateerde artikelen
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
De plaswekker: hulp bij zindelijkheidDe plaswekker: hulp bij zindelijkheidZindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe no…
Het leven van het 2,5 jarige kind: motoriek van de peuterZelfstandigheid wordt voor de peuter erg belangrijk én is noodzakelijk om met het echte leven te kunnen starten. De star…
Abnormale ontwikkeling kind: enuresis en encopresisAbnormale ontwikkeling kind: enuresis en encopresisEnuresis en encopresis zijn voorbeelden van een abnormale ontwikkeling van het kind wat betreft de zindelijkheid. Beide…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Prentenboeken: Zindelijkheid"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!