InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zindelijkheid bij peuters

Zindelijkheid bij peuters

Zindelijkheid bij peuters Niet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peuters naar de kleuterschool gaan wordt er verwacht dat ze zindelijk zijn. Lees hier meer over zindelijkheid bij peuters.

Zindelijkheid bij peuters.

Meestal noemt men een peuter zindelijk als hij zijn sluitspieren kan en wil beheersen. Niet alle peuters zijn zindelijk. Dit zindelijk worden is een proces waar enige tijd over heen gaat. Meestal is een kind voor zijn vierde verjaardag zindelijk.

Waarvan en waardoor een kind zindelijk wordt.

De kinderen moeten beheersing over hun lichaam hebben en het proces moeten ze kunnen begrijpen ( het door hebben dat je een plas kunt doen op de WC i.p.v. in je luier). Dit zijn de absolute vereisten om een peuter zindelijk te krijgen. Als een van de twee ontbreekt dan zal de peuter nog niet zindelijk zijn.

Het belang van zindelijk zijn.

Het voelt prettiger aan om niet in je broek te plassen of te poepen (zichzelf minder vervuilen) en het kind word zelfstandiger zodat hij/ zij later naar school kan gaan. Er wordt immers op lagere scholen verwacht dat een kind dat instroomt in de kleuter klas zindelijk is. Anders zou de juf van kleuterklas ook wel toilet juffrouw genoemd kunnen worden.

Waardoor kan een kind niet of later zindelijk worden?

Een kind kan lichamelijke beperkingen hebben zoals niet goed werkende sluitspieren, een te kleine blaas etc. Het kan ook psychologische oorzaken hebben zoals een afkeer van ontlasting of het niet naar het toilet durven gaan.

Welke afwijkingen zijn er mogelijk.

Zie hierboven namelijk lichamelijke en psychische problemen.

Hoe je een kind kunt helpen bij het zindelijk worden

  • Voordoen met een pop/ knuffel of een ouder broertje of zusje.
  • De pop/ knuffel of broertje/ zusje zeer uitvoerig belonen door bijvoorbeeld te klappen, plas liedje te zingen of een plas dansje te doen.
  • Het kind ook laten proberen op een potje of toilet te laten zitten en hem / haar daarvoor te belonen. Het maakt hierbij niet uit of er wel of geen plas komt.
  • Dit ritueel regelmatig blijven herhalen tot dat het kind echt een plas doet en hem/ haar daarvoor extra belonen door bijvoorbeeld een sticker te geven en aan iedereen te vertellen wat voor grote meid/ vent het kind is.
  • Het kind regelmatig op de toilet zetten en regelmatig te vragen of het kind naar het toilet moet gaan en dit gedurende enkele weken vol houden.
  • Als het kind het zelf aan gaat geven dat hij/zij naar het toilet moet gaan met hem/haar mee gaan.
  • Door het kind op de toilet zetten voor het slapen gaan, buiten spelen en eten.

Wat zou je niet moeten doen?

Het kind dwingen of boos worden als het niet lukt. Dit heeft namelijk geen enkele zin. Soms is het natuurlijk enorm frustrerend als het niet lukt. Zowel voor de peuter als voor de ouder. Ook moet je het kind niet te uitvoerig belonen als het mis gaat. Het is de bedoeling dat het kind weet dat een ongelukje kan gebeuren maar dat het heel erg knap is als hij/zij naar het toilet gaat. Op deze manier zal het kind ook plezier ervaren aan het zindelijk worden en weten wat er van hem verwacht wordt.
© 2009 - 2019 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Prentenboeken: ZindelijkheidPrentenboeken: ZindelijkheidElke ouder krijgt er mee te maken. Je kunt je kind komt op een leeftijd dat het begint zindelijk te worden. Je kunt je p…
De plaswekker: hulp bij zindelijkheidDe plaswekker: hulp bij zindelijkheidZindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe no…
Zindelijk wordenZindelijk worden. Weer een mijlpaal in het leven van uw kind, Zindelijk worden! Uw kind heeft de leeftijd bereikt om afs…
Zindelijkheid bij peuters: zindelijk in vijf dagen!Peuters van nu zijn later zindelijk dan die van zo'n 50 jaar geleden. Recent wetenschappelijk onderzoek heft aangetoond…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter, we noemen de sociale, geestelijke en lichamelijke kenmerken.

Reageer op het artikel "Zindelijkheid bij peuters"

Reactie

Debby Mendelsohn, 15-03-2012 17:08 #1
Recente inzichten tonen aan dat kinderen geholpen kunnen worden om vroeg zindelijk te zijn. Niks wachten tot ze er aan toe zijn, maar aandacht geven en stimuleren. Zelf ben ik psycholoog en moeder van vijf kinderen. Al mijn kinderen waren dag en nacht zindelijk met anderhalf jaar. Mijn methode en ervaringen heb ik geschreven op: www.spelendzindelijk.nl

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 07-12-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!