InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zindelijkheid bij peuters: zindelijk in vijf dagen!

Zindelijkheid bij peuters: zindelijk in vijf dagen!

Peuters van nu zijn later zindelijk dan die van zo'n 50 jaar geleden. Recent wetenschappelijk onderzoek heft aangetoond hoe dat komt. Onder andere de opkomst van de wegwerpluiers liggen aan de basis van deze evolutie. Nochtans is er een nieuwe methode om zindelijkheid te trainen Zindelijk in vijf dagen! Dat belooft de nieuwe methode van Alexandra Vermandel: een luier met plasalarm. Al bij het eerste druppeltje klinkt er een muziekje. "Zo kan het kind leren zijn plas nog even op te houden. Mama of papa, die het muziekje ook hoort, brengt hem dan meteen naar het potje", zegt Alexandra Vermandel, kinesitherapeute en doctoranda aan de faculteit geneeskunde, dienst urologie, van de Universiteit Antwerpen. "Je hoeft een kind dan niet meer op het potje te zetten zonder te weten of het een volle blaas heeft. En telkens als hij op het potje plast, beloon je hem." Op dit moment is de luier nog niet te koop. Hij wordt eerst op een grotere groep kinderen uitgetest voor meer wetenschappelijke zekerheid. Intussen kunt u met een gerust hart de traditionele methodes van potjestraining toepassen. Alexandra Vermandel: "Ook door je kind in zijn blote billen te laten rondlopen of geregeld op het potje te zetten, kan het snel gaan. Als je kind er maar rijp voor is en mama of papa er tijd voor maakt én consequent is. Forceer je kind niet. Zodra het weerstand biedt, lasje beter even een pauze in."

Weg met die wegwerpluier

Kinderen zijn vandaag maar liefst zes maanden tot een jáár later zindelijk dan hun leeftijdgenootjes in de jaren '60. Diverse oorzaken spelen mee. De wegwerpluiers hebben komaf gemaakt met het vervelende gevoel van een natte luier. Veel ouders gaan allebei werken en hebben minder tijd. En door de wildgroei van richtlijnen weten veel mama's en papa's gewoon niet meer hoe en wanneer ze het moeten aanpakken.

Uit het doctoraatsonderzoek van Alexandra Vermandel bleek dat tot één op de drie Antwerpse kleuters met een luier in de klas zit-en niet omdat ze maar af en toe in hun broek plassen. "Ik ben daar erg van geschrokken", vertelt Alexandra Vermandel. "Als de kleuterjuf potjestraining moet geven, heeft ze minder tijd voor de pedagogische taken. Soms moet ze haar klasje alleen laten omdat er geen kinderverzorgster is. Bovendien is er meer kans op infecties."

Klaar voor het potje?

Een kind kan pas zindelijk worden als de blaas genoeg is ontwikkeld en het darmcontrole heeft; gewoonlijk is dat tussen de twee en vijf jaar. Veel peuters vertellen spontaan dat ze moeten plassen of net geplast hebben. Ze hebben ook interesse voor het potje. Belangrijk is dat ze 'kaka' en 'pipi' kunnen zeggen, en weten wat die woordjes betekenen.

Verder moet een kind kunnen stappen en in hurkzit blijven zitten. Het moet ook de sluitspier en bekkenbodemspieren kunnen ontspannen. En, niet onbelangrijk: je uk moet willen meewerken. Niet eenvoudig, op de leeftijd dat 'ie zijn eigen willetje ontdekt!

7 x potjes-pret

  • Zorg voor een stevig potje, waarbij uw kind met zijn voetjes op de grond kan steunen. Of zet een wcverkleinbril met opstapje op het grote toilet.
  • Zet uw peuter alleen op het potje als hij een volle blaas heeft. Check dus eerst of zijn luier niet nat is.
  • Laat zowel jongetjes als meisjes zitten met de beentjes lichtjes open én gesteund.
  • Geef uw kind rustig de tijd. Anders leert het de urine met zijn buikspieren naar buiten te persen, en dat is niet goed.
  • Applaus bij elk succes, en maak geen drama van een ongelukje. Straf nooit!
  • Doe uw kind kleren aan die het makkelijk zelf kan losmaken.
  • Start niet met de potjestraining vlak voor de komst van een baby, een verhuizing, een scheiding...
Gerelateerde artikelen
Zindelijkheidstraining bij kleuters“Wanneer moet mijn kind zindelijk zijn?” Die vraag stellen vele ouders zich, zeker als kinderen van bevriende koppels al…
Zindelijk wordenZindelijk worden. Weer een mijlpaal in het leven van uw kind, Zindelijk worden! Uw kind heeft de leeftijd bereikt om afs…
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Het opvoeden van peuters - zindelijkheidstrainingHet opvoeden van peuters - zindelijkheidstrainingVeel ouders vinden het erg belangrijk dat hun peuter snel zindelijk wordt. Het scheelt immers een hoop gedoe. Maar het g…
Prentenboeken: ZindelijkheidPrentenboeken: ZindelijkheidElke ouder krijgt er mee te maken. Je kunt je kind komt op een leeftijd dat het begint zindelijk te worden. Je kunt je p…
Bronnen en referenties
  • Lezing door Alexandra Vermandel aan de UZA Antwerpen

Reageer op het artikel "Zindelijkheid bij peuters: zindelijk in vijf dagen!"

Reactie

Eugene, 05-11-2008 11:08 #1
Volgens recente onderzoek is BZC de nieuwe manier van zindelijkheid bij baby's/peuters. Door het trainen van de sluitspier op hele jonge leeftijd worden baby's bewust van de sensaties van ontlasten. Ook behoort de inmiddels alom bekend methode van 'laat het aan het kind over om te beslissen' echt tot het verleden. Het is niet beter voor een kind maar juist schadelijk dat kinderen steeds later zindelijk worden. Het is onhygiënisch, een bijdrage aan steeds meer gevallen van e-coli, cryptospora en andere blaasinfecties. Hoe later kinderen zindelijk worden, hoe meer ongelukken zowel overdag als 's nachts en een nieuwe syndroom hetend 'unstable bladder syndrome'. Dit is het resultaat van een blaas die niet bij elke plasbeurt helemaal geleegd wordt en daardoor veel meer risico loopt een infectie op te doen.

Na zoveel jaar te hebben ontlast in luiers hebben kinderen echt moeilijkheden in het trainen van deze spieren, juist omdat ze meestal staand poepen en plassen en nu ineens dat zittend moeten doen. Dit is ook de oorzaak van het steeds vaker voorkomende constipatie en luieruitslag bij peuters (vroeger een teken van verwaarlozing!). Men heeft daarom altijd verkeerd om beredeneerd dat dit kwam omdat ze er niet klaar voor waren, maar dit kwam echter door te weinig beoefening van spieren die evolutionaire gezien veel eerder dan gedacht klaar zijn voor zindelijkheid. Het idee dat kinderen pas 'rijp' zijn rond de 2.5/3 jaar moet echt van de baan, dit is gevaarlijk zowel lichaamelijk als sociaal voor kinderen. Kinderen kan je juist heel goed sturen in het rijpend proces, hier worden ze niet getraumatiseerd van. Bedplassen is niet een probleem van het verleden, maar juist van het heden, waarin kinderen steeds meer het 'laten gaan' en erger nog, de ouders stimuleren dit! Dit is geen liefde, dit is een soort verwaarlozing een teken van de tijd waarin pampering van kinderen de bovenhand neemt. Ouders zijn moe en overwerkt, en het idee van 'laat het aan kind over' komt dan goed aan te pas en past eel mooi in dit straatje, dan kunnen veel ouders schuldloos overgaan in non-actieve opvoeding.
Verbijsterend is dat de gemiddelde leeftijd nu 35 maanden is voor meisjes en 39 maanden voor jongens. Kinderen op school worden steeds meer met luiers gesignaleerd! Een ingrediënt voor latere zelfvertrouwenproblemen op school! Kan je nou echt verwachten van een 2-jarige dat hij/zij zelf bedenkt wanneer hij zindelijk wordt? Het is tijd om weer realistisch te zijn, zelf na te denken. We hebben elkaar nu jaren wijsgemaakt dat dit uitstellen van zindelijkheid juist is, terwijl we misschien wel serieuze problemen creëren voor onze kinderen. Het is veel logischer dat een kind zo snel mogelijk zindelijk is en niet alsmaar wachten tot een kind er zelf klaar voor is. Er zijn al mensen die prediken voor nog latere zindelijkheid, pas bij 4.5 jaar! Waar houdt het op?

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 28-05-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!