InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Heeft mijn kind misschien kiespijn?

Heeft mijn kind misschien kiespijn?

Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebben wordt helaas te weinig bij stilgestaan. Ook tandartsen blijken moeilijk te kunnen inschatten hoeveel pijn kinderen kunnen ondervinden. Hoe kunt u kiespijn bij uw kind herkennen?

Gebitsverzorging

Natuurlijk willen we allemaal het beste voor ons kind dus poetsen we vanaf het eerste tandje, desnoods met kleine vingertandenborsteltjes. Zoals elke ouder u kan vertellen is het niet altijd even gemakkelijk om bij kleine kinderen altijd even goed te poetsen. Het blijft een gepruts in kleine mondjes en de kinderen zelf ondergaan de behandeling niet altijd zonder verzet. Als er dan ook nog eens een kleine ruimte tussen kiezen zit waardoor toepassing van flos of tandenstokers noodzakelijk worden om ook daar de etensresten te verwijderen kan er een ware strijd ontstaan. Het is dus ook niet verwonderlijk dat ook kinderen, ondanks alle goede zorgen van de ouders, te maken krijgen met kiespijn. In Nederland heeft circa 50% van de vijfjarige kinderen last van tandbederf.

Kiespijn

Wie zelf wel eens kiespijn heeft gehad weet ook dat het niet altijd even goed te herkennen is wat er nou pijn doet. De kiespijn kan gepaard gaan met bijvoorbeeld hoofdpijn of oorpijn die heviger is dan de kiespijn zelf. Volwassenen kunnen echter wel nagaan waar die hoofdpijn of oorpijn vandaag komt. Voor kinderen is dit echter vrijwel onmogelijk. De ouders zullen dan ook op de symptomen moeten letten.

Hoe kun je zien dat kinderen kiespijn hebben

Judith Versloot is vorig jaar gepromoveerd op het onderwerp van kiespijn bij kinderen. Zij heeft dan ook, na onderzoek, een lijst opgesteld waarop moet worden gelet om te kijken of kinderen last hebben van kiespijn. Indien u dan ook een van de volgende punten herkent in het gedrag van uw eigen kind is het verstandig de tandarts een goed na te laten kijken of er wellicht meer aan de hand is.

  • Uw kind heeft problemen/klachten als de tanden worden gepoets.
  • Uw kind legt eten/zoetigheid die hij/zij normaal gesproken met plezier eet weg
  • Uw kind bijt met de kiezen in plaats van met de voortanden in bijvoorbeeld een appel
  • Uw kind kauwt slechts met een kant van zijn gebit.
  • Uw kind heeft last bij het kauwen
  • Uw kind grijpt naar zijn wang tijdens het eten
  • Uw kind huilt tijdens maaltijden
  • Uw kind heeft regelmatig last van oorpijn of heeft oorpijn bij het kauwen terwijl er geen andere oorzaak is voor deze oorpijn als bijvoorbeeld een oorontsteking.

De tandarts

Hoe eerder u de klachten ontdekt hoe eerder deze behandeld kunnen worden door de tandarts. Vaak zijn in een vroeg stadium niet echt ingrijpende behandelingen noodzakelijk waardoor uw kind een traumatische ervaring bespaard blijft.
© 2008 - 2018 Dsvh13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kiespijn: oorzaken & behandelingKiespijn of tandpijn is een van de vervelendste soorten pijn. Er is sprake van een constante, zeurende pijn, onderbroken…
Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn, wat kunt u er tegen doen?Kiespijn veroorzaakt vaak een zeurende pijn, die meestal plotseling komt opzetten. De meest voorkomende oorzaak van kies…
Tanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen laten vullen zonder boren d.m.v. ozonTanden en kiezen vullen gebeurt door ze eerst uit te boren en vervolgens op te vullen met een hard wordend materiaal. Zo…
Tandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpuntontsteking of tandwortelabces is een met pus gevulde holte in het weefsel rond de tandwortelpunt. Meestal…
Cariës (gaatjes) & oorzaak en behandelingCariës (gaatjes) & oorzaak en behandelingTandbederf (cariës) wordt veroorzaakt door bacteriën die in de tandplaque voorkomen. Samen met voedselresten en speeksel…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/news/979036/83/%27Kinderen_lijden_onnodig_lang_aan_kiespijn%27.html
  • http://www.borstvoeden.info/site/component/option,com_tag/Itemid,0/tag,kiespijn/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/692/kinderen-lopen-te-lang-met-kiespijn
  • http://www.blikopnieuws.nl/bericht/44414
  • http://dare.uva.nl/document/43624

Reageer op het artikel "Heeft mijn kind misschien kiespijn?"

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 23-02-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!