InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Zindelijk worden

Zindelijk worden

Zindelijk worden. Weer een mijlpaal in het leven van uw kind, Zindelijk worden! Uw kind heeft de leeftijd bereikt om afstand te doen van zijn luiers, dus tijd voor potjestraining! Met een goede begeleiding en een beetje geduld zal het moment gauw daar zijn dat uw kind zelf naar de toilet kan, maar wanneer is uw kind er klaar voor? Hoe te beginnen en vooral wat niet te doen… Hieronder een paar tips voor een leuke potjestraining!

Zindelijk zijn

Een kind is zindelijk wanneer het in staat is om zelf aan te voelen dat het zijn behoefte moet doen en hier ook reactie aan te geven door zelfstandig naar het toilet te kunnen gaan.

Wanneer is uw kind er klaar voor

Om zindelijk te worden moeten de zenuwbanen naar de blaas en darmen voldoende ontwikkeld zijn om aan te voelen dat het kind moet plassen of poepen. Ook moet uw kind er mentaal klaar voor zijn en het zelf willen. In de meeste gevallen is dit rond de 24 maanden. De peuter zal zelf aangeven wanneer het eraan toe is om zindelijk te worden.

5 signalen die aangeven dat uw kind er klaar voor is

  • Wanneer het kind aangeeft geplast of gepoept te hebben.
  • Het kind moet minstens twee uur een droge luier kunnen houden.
  • Interesse tonen voor het naar de wc gaan van anderen.
  • Een afkeer voor zijn eigen plas/ontlasting.
  • Zich af zonderen om zijn behoefte te doen.

Hoe te beginnen met potjestraining

Een goede manier om te beginnen is om uw kind iedere dag na iedere maaltijd een paar minuten op het potje te zetten en te vertellen waarvoor hij daar zit en waar het potje voor is. Het is belangrijk dat uw kind ook hierin structuur heeft en weet wat hij kan verwachten. Ook als hij aangeeft te moeten plassen of poepen, kunt u hem vragen of hij even op het potje wilt. Later kunt u dit uitbreiden bijv. bij het ontwaken en voor het slapen gaan. Uw kind moet gaan begrijpen waarvoor hij daar zit en wat hij daar moet doen. Zodra het kind regelmatig zijn behoefte op het potje doet kunt u overdag uw kind een onderbroek aandoen.

Hoe lang duurt potjestraining?

Hoe lang een kind ervoor nodig heeft om zindelijk te worden verschild erg per kind. Het kan voor het ene kind een week duren terwijl het andere kind een paar maanden nodig heeft. Vaak gaat het bij de kinderen ouder dan 24 maanden wat sneller dan bij de jongere kinderen.

Tips

  • Heb geduld, zindelijk worden is een natuurlijk proces wat tijd nodig heeft. Dit proces kunt u niet versnellen.
  • De zomer is een mooie tijd om met zindelijkheidstraining te beginnen, het kind kan buiten lopen zonder luier en merkt dat het niet prettig spelen is in een natte broek. Zo begrijpt het sneller waar het potje voor dient.
  • Bespreek de aanpak met de opvangadressen en probeer zoveel mogelijk overal dezelfde aanpak aan te houden. Als het kind tegenstrijdige signalen krijgt kan het kind een terugval krijgen.
  • Word nooit boos als het kind een ongelukje heeft gehad, hiervan word het kind onzeker en dat zal het proces vertragen. Ruim de boel op en schenk er verder geen aandacht aan.
  • Begin niet met de training vlak voor een grote verandering bijvoorbeeld een verhuizing of geboorte van broertje of zusje.
  • Beloon het kind bij een goed resultaat.
  • Het is belangrijk dat het kind het leuk blijft vinden, het kind moet niet onder druk gezet worden dan loopt u de kans dat het kind helemaal niet meer op het potje wilt.

Zindelijk s’ nachts

Als het kind voor langere tijd overdag zindelijk is volgt het zindelijk worden voor de nacht vaak vanzelf. Ook voor de zindelijkheid in de nacht geldt, het kind moet er fysiek toe in staat zijn, de blaas moet groot genoeg zijn om de urine te kunnen vasthouden in de nacht.
© 2011 - 2019 Marie897, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Zindelijkheid bij peuters: zindelijk in vijf dagen!Peuters van nu zijn later zindelijk dan die van zo'n 50 jaar geleden. Recent wetenschappelijk onderzoek heft aangetoond…
De plaswekker: hulp bij zindelijkheidDe plaswekker: hulp bij zindelijkheidZindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe no…
Zindelijkheidstraining bij kleuters“Wanneer moet mijn kind zindelijk zijn?” Die vraag stellen vele ouders zich, zeker als kinderen van bevriende koppels al…
Zindelijkheidstraining – Help je kind zindelijk wordenZindelijkheidstraining – Help je kind zindelijk wordenEen kind kan pas zindelijk worden als hij de sluitspieren waarmee blaas en darmen worden afgesloten, kan beheersen. Rond…

Reageer op het artikel "Zindelijk worden"

Reactie

Ineke, 15-08-2016 19:00 #1
Hallo. Mijn naam is Ineke Visser en ik ben de trotse moeder van Ellis (8) en Hendrik (12). Mijn kinderen hebben beide gedragsproblemen. Hendrik is autistisch en Ellis heeft ADHD. Alleen heeft Ellis ook nog een probleem. Regelmatig plast zij in haar bed of in haar broek. En dan niet alleen thuis, maar ook op school en op de vioolles. Ik vind dit heel vervelend voor haar, want een natte broek is natuurlijk helemaal niet leuk en als je acht bent schaam je je er dan ook enorm voor.

Ellis was gewoon vlot zindelijk, maar sinds twee jaar geleden plast ze weer in bed en broek. De huisarts weet ook niet wat het is. Ellis gaat sinds haar zesde naar een psychiater en dat vind ze heel vervelend. Daar kreeg ze ook te horen van de ADHD. Maar dat heeft er toch niets mee te maken? Ik ben echt hopeloos, ik weet niet wat ik moet doen.

Ellis zit nu een maandje op vioolles. Ze speelt heel leuk. Binnenkort heeft ze een voorspeelmiddag, en niet zij, maar ik zit in de zenuwen, want ik hoop toch zo vreselijk dat ze geen ongelukje heeft op het podium!

Infoteur: Marie897
Gepubliceerd: 12-03-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!