InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De plaswekker: hulp bij zindelijkheid

De plaswekker: hulp bij zindelijkheid

De plaswekker: hulp bij zindelijkheid Zindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe nog in bed. Een plaswekker kan in dat geval helpen bij het zindelijk worden. Een plaswekker is een apparaat dat een alarm af laat gaan zodra er enkele druppels vocht op het speciale onderbroekje komen. Er zijn verschillende soorten plaswekkers.

Zindelijkheid

Met zindelijkheid wordt bedoeld dat het kind gecontroleerd kan plassen en poepen op plaatsen die daarvoor bestemd zijn, zoals het toilet. Het kind moet de plas en poep op kunnen houden en zelfstandig kunnen reageren wanneer het aandrang heeft door naar het toilet of een andere plaats die ervoor bestemd is te gaan. De meeste kinderen worden tussen de 24 en 36 maanden overdag zindelijk. Zes tot twaalf maanden later zijn de meeste kinderen ook 's nachts zindelijk. Sommige kinderen doen er echter langer over voor zij zowel overdag als 's nachts zindelijk zijn. Bedplassen wordt pas als een probleem beschouwd wanneer het kind op zesjarige leeftijd nog regelmatig in bed plast.

De plaswekker

De plaswekker is een apparaat dat het kind kan helpen met 's nachts zindelijk worden. De plaswekker is een apparaat dat middels een draadje met een speciale broek verbonden is. Op het moment dat er enkele druppels vocht op het speciale broekje komen, wordt er middels het draadje een seintje naar het apparaat gegeven waarna er een alarm afgaat. Hierdoor wordt uit reflex de blaasspier gesloten. Vervolgens gaat het kind naar het toilet om te plassen om vervolgens de wekker weer in te schakelen en weer te gaan slapen. Het lichaam leert op deze manier wakker te worden op het moment dat de blaas vol is, waardoor men op tijd naar het toilet kan gaan.

Soorten plaswekkers

Er zijn verschillende soorten en merken plaswekkers. De Sentry plaswekker kan als horloge om de pols gedragen worden, waardoor de slaap zo min mogelijk verstoord wordt door het apparaat. De plaswekkers van Urifoon zijn met draad maar ook draadloos verkrijgbaar. Indien gewenst wordt er professionele persoonlijke begeleiding geboden door Urifoon. Ook Elther verkoopt draadloze plaswekkers.

Kosten plaswekker

Plaswekkers worden doorgaans voor slechts een korte periode gebruikt, waardoor veel mensen een plaswekker huren in plaats van kopen. De gemiddelde huurprijs van een plaswekker is ongeveer 25-30 per maand. De gemiddelde aanschafprijs van een plaswekker is 100-150. De aanschafprijs van een plaswekker wordt vrijwel nooit vergoed, veel verzekeringen vergoeden de huur van een plaswekker echter wel.
Gerelateerde artikelen
Behandeling van bedplassen bij kinderenBedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We s…
Een goede methode tegen bedplassen: de plaswekkerEen goede methode tegen bedplassen: de plaswekkerDe meeste kinderen zijn zindelijk voordat ze naar groep een gaan van de basisschool. Maar wat als dit niet het geval is?…
Plaswekker: werking, kosten (huren/kopen) en vergoedingPlaswekker: werking, kosten (huren/kopen) en vergoedingEen plaswekker is een effectieve en geheel veilige methode om kinderen die 's nachts in bed plassen te leren wakker te w…
Bedplassen bij volwassenenBedplassen bij volwassenenWie denkt dat alleen kinderen in hun bed plassen heeft het mis... Deze kwaal komt ook bij volwassenen voor maar heeft da…
Bedplassen bij kinderenBedplassen bij kinderenBedplassen komt bij kinderen vaak voor. Lees hier op welke leeftijd het over gaat en wat je er tegen kunt doen.
Bronnen en referenties
  • http://www.ouders.nl/mopv2007-zindelijkheid.htm http://www.bedplassen.org/docs/?nav=16

Reageer op het artikel "De plaswekker: hulp bij zindelijkheid"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-01-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!