InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van bedplassen bij kinderen

Behandeling van bedplassen bij kinderen

Bedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We spreken van bedplassen als een kind dat minimaal vijf jaar oud is, tenminste twee keer in de maand in bed plast en overdag zindelijk is.

Bedplassen op latere leeftijd

Van de lagere schoolkinderen plast 8 tot 10% regelmatig in bed. Tijdens de puberteit is dit 1 tot 3%.

Oorzaken van bedplassen

Wat zijn de oorzaken van bedplassen? Er zijn verschillende oorzaken te benoemen, afhankelijk van de situatie.
  • Een signaal: er is iets aan de hand. Als het kind een broertje of zusje krijgt, zal het op deze manier misschien om aandacht van de ouders proberen te vragen.
  • Een ingrijpende gebeurtenis, zoals het overlijden van een dierbaar persoon of het scheiden van de ouders, kan ertoe leiden dat een kind weer in bed plast.
  • Het kan ook zijn dat er geen aanwijsbare reden is. In dat geval kan er een medische oorzaak aan het bedplassen ten grondslag liggen.
  • Verkeerde gewoonten. Als het kind overdag steeds naar het toilet wordt gestuurd om ongelukjes te voorkomen, leert het niet om zelf aan te voelen wanneer hij naar de wc moet.
  • Een andere mogelijkheid is dat het kind de signalen dat er geplast moet worden, ís nachts niet opmerkt omdat het te diep slaapt.

Gevolgen van bedplassen

Bedplassen heeft gevolgen, voor zowel de ouders als het kind. Bij de kinderen treedt er een gevoel van schaamte op. Ze gaan logeerpartijtjes uit de weg of gaan niet mee op schoolkamp. Zo kan het kind in een sociaal isolement terechtkomen. De ouders ervaren vaak boosheid en schaamte.

Oplossingen en behandeling bedplassen

Hoe kan het probleem van bedplassen worden opgelost? De oplossing ligt niet altijd eenvoudig.

Plaswekker

Een plaswekker of plasbel. Het kind slaapt op een speciaal laken. Als het kind in bed plast, gaat er een bel af. Zo leert het kind lichaamssignalen te herkennen en zal vanzelf wakker worden voor het plassen. 60% van de kinderen die in bed plassen heeft hier baat bij. Nadeel: kans op terugval als de plaswekker wordt weggehaald. Daarom is het afbouwen van de plaswekker zinvol.

Blaastraining

Kort gezegd houdt blaastraining het volgende in: Het kind moet veel drinken en houdt het lang op. Gecombineerd met een plaswekker kan blaastraining effect hebben, maar over het algemeen kunnen kinderen die bedplassen, overdag wel naar de wc, dus het werkt niet altijd.

Droge bedtraining

Deze training is erg intensief, voor zowel ouders als kind. Deskundige begeleiding wordt hierbij aanbevolen. Het kind krijgt meer verantwoordelijkheid over het toiletgedrag. Het kind krijgt voor het slapen gaan veel te drinken en wordt ís nachts meerdere keren wakker gemaakt om te plassen. Als het kind toch in bed plast, moet het zelf het bed verschonen. Ook deze methode kan worden gecombineerd met een plaswekker. Het kan een succesvolle methode zijn, mits er goede begeleiding is.

Plaskalender

Bij een plaskalender mag een kind na elke droge nacht een zonnetje op de kalender zetten. Met een bepaald aantal zonnetjes krijgt een kind een beloning.

Geneesmiddelen/medicijnen tegen bedplassen

Medicijnen worden vaak gegeven om bovenstaande behandelmethoden te ondersteunen. Medicijnen werken over het algemeen goed en snel: vaak is het kind al na de eerste nacht droog.

Een medicijn dat goed helpt tegen bedplassen, is Desmopressine. Er is een stofje in ons lichaam, vasopressine, dat ervoor zorgt dat we ís nachts meer vocht vasthouden dan overdag. Maar veel bedplassers maken onvoldoende van deze stof aan. Desmopressine vervangt dit stofje en zorgt ervoor dat er meer vocht wordt vastgehouden. Dit medicijn helpt ook bij volwassenen en is uitsluitend op recept verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Bedplassen: oorzaken, gevolgen, behandelingBedplassen komt bij kinderen van 5 à 6 jaar nog redelijk vaak voor. Je spreekt van bedplassen als je kind enkele keren p…
Bedplassen bij kinderenBedplassen bij kinderenBedplassen komt bij kinderen vaak voor. Lees hier op welke leeftijd het over gaat en wat je er tegen kunt doen.
Bedplassen bij volwassenenBedplassen bij volwassenenWie denkt dat alleen kinderen in hun bed plassen heeft het mis... Deze kwaal komt ook bij volwassenen voor maar heeft da…
Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingenBedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingenBedplassen is een vervelend kwaaltje waar nog heel wat taboe rond bestaat. Er bestaan oplossingen om je er vanaf te help…
Bedplassen: hoe help je jouw kind hier vanaf?Bedplassen: hoe help je jouw kind hier vanaf?Wanneer een kind van vijf jaar of ouder ís nachts nog niet zindelijk is, wordt er gesproken over bedplassen. Dit is voor…

Reageer op het artikel "Behandeling van bedplassen bij kinderen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!