InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bedplassen bij volwassenen

Bedplassen bij volwassenen

Bedplassen bij volwassenen Wie denkt dat alleen kinderen in hun bed plassen heeft het mis... Deze kwaal komt ook bij volwassenen voor maar heeft dan meestal vrij weinig meer te maken met falen in de zindelijkheidstraining.

Bedplassen

Met bedplassen wordt het ongecontroleerd doen van een volledige plas tijdens de slaap bedoeld. Bedplassers verschillen van mensen met incontinentie, bedplassers plassen namelijk alleen s'nachts ongecontroleerd terwijl mensen met incontinentieproblemen gedurende de gehele dag ongewenst urineverlies hebben.

Bedplassen en volwassenen?

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 1% van de volwassenen in lagere of hogere frequentie in bed plast. Dit komt iets vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Sommige mensen plassen iedere nacht in hun bed, anderen maar zo af en toe.

Oorzaak

Bedplassen bij volwassenen wordt vaak veroorzaakt door een hormonaal probleem. Het hormoon ADH dat de urine normaal gesproken concentreert is s'nachts niet of minder actief, waardoor er teveel urine in de blaas komt. Wanneer men vervolgens niet tijdig een signaal van de blaas krijgt voor plasdrang resulteert dit in bedplassen.

Mensen die bed plassen blijken nauwelijks te verschillen in blaascapaciteit van mensen die niet bedplassen. Het kleine verschil zou mogelijk ook een gevolg van het bedplassen kunnen zijn. Een instabiele blaas wordt ook nauwelijks nog als oorzaak gezien, al is er een kleine groep vrouwen waarvan bedplassen veroorzaakt is door terugkerende urineweginfecties.

Behandeling

Droogbedcursus

Deze cursus vindt plaats in groepsverband en wordt aangeboden aan personen vanaf 12 jaar die last hebben van frequent bedplassen en/of onafhankelijk willen zijn van medicatie tegen bedplassen. In de cursus, waarbij men een aantal nachten in de kliniek verblijft, probeert men het slaappatroon zodaning te veranderen dat men wakker wordt van signalen van de blaas.

De plaswekker

De plaswekker is een apparaat met een elektronisch alarm dat afgaat zodra het in aanraking komt met vocht. Een kleine hoeveelheid laat het alarm al afgaat. Het apparaat kan men in de onderbroek of op het matras plaatsen, de wekker zelf naast het kussen of om de pols.

Medicatie

Er zijn diverse soorten geneesmiddelen op de markt die beweren bedplassen tegen te gaan. Deze medicatie kan er inderdaad voor zorgen dat men minder frequent in het bed plast, maar de oorzaak is echter niet verholpen. Zoek daarom eerst deskundig advies naar een mogelijke lichamelijke oorzaak voor men met medicatie gaat experimenteren.

Luiers

Er zijn luiers op de markt die ook volwassenen kunnen helpen de nacht droog door te komen. Deze luiers zijn vaak echter wel prijzig en worden niet door iedere verzekeringsmaatschappij vergoed. Incontinentieluiers kunnen ook geschikt zijn.

Tips

  • Zorg ervoor dat je overdag genoeg plast
  • Minder drinken helpt bijna niet
  • Als de wc ver van je bed is kan je ook een po naast je bed zetten
  • Drink geen alcohol meer na het avondeten, alcohol verslapt de spieren en vergroot daarmee de kans op ongecontroleerd plassen
  • Bekkenbodemspieroefeningen kunnen helpen de blaasspieren sterker te maken
  • Zorg voor een juiste plashouding op het toilet
Gerelateerde artikelen
Bedplassen bij kinderenBedplassen bij kinderenBedplassen komt bij kinderen vaak voor. Lees hier op welke leeftijd het over gaat en wat je er tegen kunt doen.
Behandeling van bedplassenBedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We s…
Bedplassen: oorzaken, gevolgen, behandelingBedplassen: oorzaken, gevolgen, behandelingBedplassen komt bij kinderen van 5 à 6 jaar nog redelijk vaak voor. Je spreekt van bedplassen als je kind enkele keren p…
Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingenBedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingenBedplassen is een vervelend kwaaltje waar nog heel wat taboe rond bestaat. Er bestaan oplossingen om je er vanaf te help…
Bedplassen: hoe help je jouw kind hier vanaf?Bedplassen: hoe help je jouw kind hier vanaf?Wanneer een kind van vijf jaar of ouder ’s nachts nog niet zindelijk is, wordt er gesproken over bedplassen. Dit is voor…

Reageer op het artikel "Bedplassen bij volwassenen"

Reacties

Richard, 12-09-2017 00:57 #34
Hai,

Ik ben Richard een gezonde man van 33 jaar oud. Heb sinds een jaar of twee een enorme aandrang om te plassen als ik in bed lig na het drinken van alcohol (het echt plassen gebeurt niet, maar wel 10x naar de wc per nacht). Naar de dokter geweest en deze kon geen medische oorzaak vinden, waarschijnlijk lichte vorm van stress inco. Draag nu dan ook een luier na dat ik
gedronken heb en slaap een stuk rustiger.

Jan, 31-08-2017 11:02 #33
Hallo,
ik ben 56 jaar. ik heb tot mijn 15e jaar in bed geplast. Omdat mijn moeder niet iedere dag de lakens wilde wassen moest ik 's nachts een luier aan. Toen was dat nog een katoenen luier en een plastic broekje.
Sinds een paar maanden plas ik weer in bed. In het begin niet iedere nacht maar zeker 2 a 3 keer per week. Waarom ik weer in bed ben gaan plassen weet ik niet. Overdag kan ik mijn plas prima ophouden.
Op dit moment plas ik iedere nacht in bed zonder dat ik er wakker van word. Soms zijn het maar een paar druppels, meestal mijn hele blaasinhoud.
Omdat ik liever niet in een nat bed wakker word ben ik incontinentieluiers gaan dragen. En voor de zekerheid heb ik er ook een plasticbroek eroverheen.

Rolf, 08-08-2017 16:26 #32
Hola,

Ik plas al heel mijn leven in mijn bed, ik ben 46 jaar. Ook overdag plas ik regelmatig in mijn broek. Soms poep ik ook in mijn broek. Ben hier voor regelmatig bij de huisarts en bij de uroloog geweest. Maar niks helpt, ik draag altijd luiers.

A., 02-10-2016 01:19 #31
Ik ben 45, ik plas elke nacht in bed. Heb zowat alles al geprobeerd, niks helpt, alleen luiers. Overdag draag ik ook luiers omdat ik anders in mijn broek plas. Ben vaak voor dit probleem bij de huisarts of bij een uroloog geweest.

Rob, 15-07-2016 17:10 #30
Hallo, ik ben een normale gezonde man van 56.
Ik heb al een paar weken dat ik 's nachts wakker schrik en een natte broek heb.
Ik schaam me kapot hiervoor en durf het eigenlijk niet aan iemand te vertellen.
Via internet heb ik wat rond gesnuffeld en kom ik allerlei info tegen hierover. Tevens raden ze aan om luiers te gaan gebruiken. Ik schrok me wezenloos, Luiers? Jeetje…
Ik heb toch luiers besteld via internet en draag ze nu elke nacht. Het voelt in het begin erg vreemd, maar het went gek genoeg.
Het gekke is dat ik wel doorslaap, ok s' morgens wel natte luier, maar beter dat dan een nat bed!
Ik lees hier dat er ook best wel veel mensen zijn die dit ook hebben en er mee zitten, dus dat stelt me een beetje gerust dat ik niet abnormaal ben! Alleen vraag ik me af of ik nu voor altijd in een luier moet slapen of dat het over gaat.
Een relatie zit er dan niet meer in denk ik, welke vrouw wil nu een man met deze handicap.
groet Rob

Jefrey, 28-06-2016 06:57 #29
Omdat ik een zwakke blaas heb moet ik 's nachts heel vaak naar de wc. Soms 5 keer per uur.
Daarom draag ik als 31 jarige nog altijd luiers in bed.

Anon, 20-02-2016 13:45 #28
Ik ben een man van 63 en sinds een jaar of twee plas ik in bed, en overdag met scheutjes ook in mn broek.
Op een gegeven moment krijg ik enorme aandrang om te plassen, zo erg dat ik het niet kan houden en er dan een (flinke) scheut ontsnapt.
Daarna trekt het gevoel weer weg en kan ik weer ontspannen.
Als ik dan gelijk ga plassen komt er maar een paar druppels.
Ook 'snachts gebeurt het op deze wijze, alleen heb ik het idee dat ik dan wel de hele blaasinhoud verlies.
Ik draag 'snachts luierbroekjes en overdag heb ik tena men inleggers.
Ik ben er inmiddels aan gewend en kan hier nu ook goed mee omgaan.
Zijn er meer mannen die hier mee te maken hebben?

Anoniem, 31-01-2016 10:06 #27
Plas ook nog in bed als 30 jarige.
En schaam me er niet meer voor.
Ben er vroeger mee gepest en m'n ex dwong me luiers te dragen na een ongeluk in haar bed.
Sindsdien trauma en durf niet meer zonder naar bed.

Lastig, 01-11-2015 16:12 #26
Hoi 26 jarige
ik vind het mooi om te lezen dat je het niet raar vind om luiers te dragen!
Maar ik plas dus niet in mijn slaap maar ik wordt er wel simpel van om elke keer uit bed te moeten.
ik heb nog geen luiers geprobeerdt omdat het tegen de natuur in gaat maar ik ben het wel van plan.
Het lijkt me toch raar om bewust in mijn broek te plassen dus mijn vraag is blijf je je eigen droog voelen en wen je aan een luier?
Grt Lastig

David, 02-10-2015 21:27 #25
Hoi, ik ben een man van 38.Ik heb tot mijn 10de in bed geplast.Rond mijn 15-de na eerste keer teveel gedronken, was ik weer nat.
Dacht dus dat het door de alcohol kwam.Idd, klopt wel… Maar na een tijdje begon ik ook terug nuchter in bed te plassen.
Ben dan stiekem luiers gaan gebruiken, mijn moeder mocht dit absoluut niet weten. Ik heb maar tot mij 6 jaar mogen luiers gebruiken van haar.Ze sloeg mij erna als ik nat was… Ik nam toen vaak luiers van mijn jonger zusje, en neefjes.Tot ze mij eens had betrapt, een stevige rammeling en vernedering door haar.Denk dus dat het ook door een traumatische ervaring is dat ik nu nog steeds luiers draag snachts, en ik kan niet zonder. Vanaf mijn 4 jaar was ik wel droog, maar ben van mijn 5 tot 8 jaar in een streng internaat geweest.Ik durfde vaak niet uit bed komen om te gaan plassen, door de schrik begon ik terug in bed te plassen.
Vanaf je 6 jaar kreeg je alleen luiers om mits toestemming van de ouders.Met veel natte bedden als gevolg natuurlijk.Dan moesten alle bedplassertjes in hun blootje in een rij staan om hun te (laten) wassen.Was echt een vreselijke ervaring wat nog steeds op mijn netvlies is gebrand. Eigenlijk ben ik blij dat ik op mijn 22 jaar vertrokken ben bij mijn moeder, en rustig een luier kan dragen elke nacht.Geeft mij een geborgen en veilig gevoel, geen angst meer om betrapt te worden door je moeder in een luier… of internaten.Vind het nu dus al lang niet meer erg om een luier te dragen, er zijn ergere dingen in het leven.En ik slaap sinds mijn 22 terug rustig, nuchter of met een glaasje te veel.Dus schaam je zeker niet mensen, draag gewoon een luier.

26 Jarige, 18-09-2015 01:15 #24
Reactie op lastig, nee vind ik niet raar. Ik ben 26 en draag in bed en soms thuis overdag (aleen) ook luiers. Heb zwakke blaas en moet zo vaak naar toilet, dat dit nodig is. Moet anders al 4 keer uit bed voordat ik slaap. Ik draag in bed al heel mijn leven een luier. Mijn advies gewoon doen, het geeft mij een veilig gevoel snachts. Alles blijft droog en fris.

Dehaes, 12-09-2015 10:20 #23
ALS IK MIJ OMDRAAI IN MIJN BED ( smorgens, ) IS HET ALSOF MIJN BLAAS KLUTST ( vies gevoel )! wie weet er iets van aub! ik ben een vrauw!

Lastig, 11-09-2015 17:52 #22
Hallo ik plas niet in bed maar wordt wel elke nacht wakker om te plassen tot soms wel drie keer.
Dit is knap frustrerend omdat ik de slaap moeilijk kan pakken daarna.
Heb me laten onderzoeken en er is niets te vinden maar ben het zo beu om elke nacht uit bed te moeten dat ik gewoon luiers wil proberen of is dit raar?

Annoniem, 02-09-2015 09:48 #21
Ik heb ook een zwakke blaas en plas regelmatig in bed. Het is soms 2x per week en soms vaker en weet nooit wanneer het gebeurt Ik heb van alles gedaan maar helaas. Omdat ik alleen woon en lange rijstijden heb is het bed verschonen lastig. Ik heb daarom een luier om met een plasticbroek. Dit werkt prima al klinkt het misschien raar een luier om met een plasticbroek maar ik heb geen nat bed en daar gaat het om. Ik heb nu weer een vriendin leren kennen die heeft er gelukkig geen moeite mee want schaamde me wel toen ik moest vertellen.

Joey, 12-08-2015 09:22 #20
Ben joey en plas door mijn zwakke blaas vaak in bed. En heb daarom snachts een volwasse (atend slip) luier om. En thuis als er geen bezoek is (atend pullups) luierbroekje. Woon samen met mn vriendin sinds 2 jaar. Ik ben 22 zij 25. Ken haar 4 jaar maar pas na 2 jaar durfde ik het te vertellen. Was erg bang dat ze me zou uitlachen. Maar reageerde begripvol. Wel wilde ze dat ik snachts ipv onderlegger, Een dikke luier draag in bed, dit omdat ik ons oude bed had natgemaakt. Ik ben er nu 2 jaar aan gewend en mn schaamte ben ik kwijt, wat betreft de nacht. Alleen ga over nooit lang weg, omdat ik ook dan bang ben voor een natte broek.

Leen den Boer, 05-07-2015 19:49 #19
Thuis slaap ik op een zachte matras. En ik plas vrijwel elke nacht in m, n bed.
Toen ik een week op vakantie was sliep, ik op een harde matras. En toen bleef ik alle 6 nachten droog!

Kan een zachte matras de reden zijn van bedplassen?

Dirk, 23-03-2015 12:55 #18
Hey

Ik heb een dochter van 12 jaar die nog bedplast. Mijn dochter is nu echter ook ongesteld geworden. Ze draagt iedere dag nog een luier. Ik vind het maar vies om de ongesteldheid in de luier te laten komen. Ik heb al gedacht dat ze als ze ongesteld is, een tampon in te doen en daar de luier over. Maar ze gebruikt liever zelf nog geen tampons. 's Nachts er is mss een risico dat de tampont te lang in de vagina zit en er kans is op de tamponziekte. Of is het geen probleem om gewoon een luier te dragen (drynites). Wie weet raad?

Bedankt!
Dirk

S., 01-03-2015 09:36 #17
Hoi hoi, ik ben een man van 31 en plas sinds een maand of twee weer regelmatig in bed na een droge periode van een jaar of tien. Geen idee hoe dit ineens komt. Geen last van stress en had die avonden ook geen alcohol gebruikt. Ben benieuwd hoe dit verder gaat… Ben wel een hele vaste slaper, heb meerdere wekkers nodig om uberhaupt wakker te worden. Schamen doe ik me er niet voor, ik denk altijd maar shit happens maar tis meer vervelend om in zo een koude natte plas wakker te worden. En wat ik vaak ook heb is dat het beperkt blijft tot mijn boxershort. Ik vermoed dus dat ik niet de hele blaas leeg maak.

L., 15-02-2015 00:28 #16
Van jongs af aan heb ik het bed plas probleem, eerst in periodes en nu toch wel elke avond. Ik slaap heel vast en wordt soms net op tijd of juist te laat wakker. Met het gebruik van desmoprocine acetaat (neuspray) houdt ik het snachts droog. Maar ik wil van deze spray af omdat ik er al jaren afhankelijk van ben.
Vorige maand heb ik een BSR behandeling geprobeerd. Body stress releave, door middel van het losmaken van de zenuwbanen naar je ruggenwervel werden mogelijke blokkades voor het plasseintje naar de hersenen losgemaakt. Het heeft na de 1e ( van de 3) direct effect gehad, echter plas ik sinds 2 weken vrijwel weer iedere nacht in bed. Het is zeker een aanrader, misschien nog beter in combinatie met een plaswekker welke ik wil gaan afschaffen.

Missy, 25-11-2013 07:50 #15
Hey ik ben een meisje van 25 jaar en ik heb dat ook nog steeds. soms plas ik de hele week niet en soms elke nacht. ik schaam me zo tis echt niet meer leuk. ik wil ook normaal leven zoals iedereen en slapen zonder zorgen. ik ga binnenkort trouwen, ik weet niet wat ik moet doen help! Ik snap niet dat er geen behandeling voor is, ze hebben alles behalve voor dit probleem. doe er iets aan zodat wij ook gelukkig worden aub!

Lierai, 23-09-2013 02:04 #14
Hoihoi! Ik heb hier ook last van. Ik ben 24 jaar en als ik flink doorgezakt ben heb ik mijn blaas ook niet onder controle. Bij mij ligt het aan een steeds weer terugkerende blaasontsteking. Als het gebeurd weet ik genoeg en kan ik die dag erop met een monster naar t vrij spreekuur. Ik ben toch van plan om me eens na te laten kijken op diabetes en hormonale schommelingen aangezien ik meer klachten heb in mijn onderbuik.

Pascal, 15-10-2012 23:33 #13
Hallo Anoniempje, Jou verhaal herken ik maar goed. Ik ben nu 29, maar had op mijn 23e ook erg veel moeite mee. Steeds weer bewust of onbewust rekening houden met wat je doet op een leuke avond. Ik ben erg vaak wakker geworden in een nat bed na het drinken van alcohol. De laatste jaren ben ik steeds vrijer gaan denken over mijn probleem. Als ik nu ergens ben, of thuis na redelijk consumptie van alcohol doe ik een tena slip aan, beter een natte luier dan een bed ;) Ik weet, het is moeilijk om het bespreekbaar te maken op zo'n moment als je bv ergens slaapt, of bij een leuke vriend/vriendin bent. Maar het valt vaker mee, dan tegen, echt waar! :D Have fun! BB Pascal

Anoniempje, 13-10-2012 13:37 #12
Hallo ik ben een vrouw van 23 jaar met een eenzelfde probleem. Ik schaam me heel erg en mijn leven draaid zo goed als om het bedplassen. Mijn probleem is dat ik alleen in bed plas als ik goed gedronken heb die avond en dan bedoel ik alcohol. Ik ben altijd een hele lichte slaper geweest en wordt gelijk van alles wakker maar als ik gedronken heb lig ik om een of andere rede nock out en merk ik het niet als ik in bed plas. Een oplossing zou natuurlijk kunnen zijn dat ik stop met het drinken van alcohol maar ik heb zo iets waarop zou ik niet ook op een normale manier kunnen leven net als ieder ander. Ik moet er altijd rekening mee houden dat ik nergens blijf slapen of dat ik niet in een dronken bui met een leuke jongen mee naar huis ga en laat staan een relatie krijg omdat ik me te erg schaam om met iemand hierover te praten. Ik sluit me momenteel af voor de buitenwereld heb ik het idee ik moet altijd op mijn hoede zijn en als het dan toch zo is dat ik bij een vriendin blijf slapen blijf ik of de hele nacht wakker of ik neem extra dekens mee waarop ik kan slapen. Ook wekkers zetten en naar de wc gaan voordat ik naar bed ga helpen niet. Ik ben helemaal klaar met het probleem heeft iemand dit ook dat hij/zij alleen na vele glazen alcohol in bed plast?

Kim, 16-02-2012 08:03 #11
Hoi allemaal ik heb tot mijn 13e in bed geplast het was mij zelfs overkomen dat ik op kamp van 5 dagen 1 keer hebt geplast in mijn bed en ik woonde toen ook in een internaat en daar wist iedereen het maar ik had er een reden voor mijn nieren deden het niet goed maar nu is het gelukig anders maar als je alles al hebt geprobeerd plas wekker en zo zou ik een luier om doen als ik jullie was tjah beter dan elke dag een bed verschonen je hebt trouwens ook grote maten en het word vergoed ( ps ik plas al sinds mijn 13e niet meer in mijn bed wand toen kreeg ik een donor nier ) oow en je zelf laten controleerden of je wel hele maal gezond ben wand toen mijn nieren het niet goed deden was het zo en toen ik een donor nier kreeg niet meer.
groetjes

Linda, 19-11-2011 19:09 #10
Beste lezers, ik herken jullie verhaal zo erg! Lees mijn bericht van 23-09-2008 even door. Ik weet hoe erg het is als je moeder 's ochtends tegen je zegt ''verdorrie heb je nu weer in je bed geplast''? Ik voelde me dan zo schuldig en daardoor werd het probleem alleen maar erger. Echter is het niet altijd een stresprobleem maar kan het, zoals in mijn geval, neurologisch zijn. Minrin hielp mij fantastisch! Go for it! Succes, Linda

Marijke, 11-06-2011 02:26 #9
Hoi allemaal,
Ik ben een meisje (nou ja, vrouw) van 31 jaar. Ik heb ook van alles geprobeert om van het bedplassen af te komen, zoals een plaswekker, minrin, droogbed training enzo…
Niets heeft bij mij geholpen en ik plas gemiddeld om de nacht in bed.
Ik ben zelf een keer naar het ziekenhuis gegaan, omdat ik nergens een zeiltje kon vinden die een hele blaas op kon vangen (voor op bed). Bij de urologie poli vroeg ik naar zulke zeiltjes, omdat ze daar ook mensen hebben die de boel laten lopen. Een vriendelijke zuster pakte een boek en met een paar vragen kwamen we bij fantastische zeiltjes uit.
Ik heb 3 zeiltjes gekregen die aanvoelen als stof, die een hele blaas op kunnen vangen, in de wasmachine kan wassen en volledig vergoed werden door mijn ziekenfonds, omdat ze voorgeschreven werden door het ziekenhuis :-)
Misschien een idee…

L., 26-08-2010 22:20 #8
Ik ben een jongen van 23 jaar en plas sinds een maand of 2 weer in mn bed. Heb geen idee waar dit vandaan komt of waar ik dit aan te danken heb maar het is gewoon een feit. Ik heb werkelijk nog nooit in mn bed geplast maar sinds kort zo een beetje elke nacht.
Nu draag ik een luier snachts van de apotheek. Het is niet leuk maar het werkt gelukkig wel goed en aangezien ik toch nog alleen woon val ik er niemand mee lastig. Ben inmiddels als behoorlijk mn best aan het doen de oorzaak te ontfutselen maar helaas nog zonder resultaat. Voorlopig maar even een luier aan snachts dus. Herkent iemand zich in zon soort gelijke situatie?

N., 23-08-2010 09:39 #7
Ik ben een vrouw van 20 jaar en plas bijna elke dag in bed en zit er vreselijk mee durf niet naar de huisarts ik heb medicijnen ook medicum maar gebruik dit niet elke dag ik denk dat het meer door de stres is mijn moeder weet van het probleem maar zegt dat het in mijn hoofd zit een stoornis of iets psyologische kan maar jah wat heb ik eraan. ze steunt me er niet echt in ze zegt dan heb je alweer in je bed geplast.! is niet normaal. ik zeg dan jah ik slaap te vast kan er niks aan doen. maar jah een cursus helpt niet en een plas wekker ook niet heb ik vroeger geprobeerd ik heb echt geen zin om hieervoor naar de dokter te gaan! heeft iemand tips!
alvast bedankt p.s het lijkt mee een beetje raar om hieervoor naar een psyoloog te gaan Reactie infoteur, 23-08-2010
Beste N,
wat vervelend dat je in bed plast, en dat je moeder niet echt begrip voor je probleem lijkt te hebben. Waarom wil je niet naar de huisarts? Je bent (helaas) echt niet de enige met dit probleem, je huisarts kan je mogelijk wel verder helpen. Het is ook helemaal niet raar om hiermee naar een psycholoog te gaan, daar zijn ze voor! Veel sterkte,
Kim

Linda, 21-08-2010 14:12 #6
Beste mensen, voor degene die nog steeds last hebben van bedplassen wil ik graag advies geven om het middel Minrin te vragen bij je huisarts. Onderaan staat mijn verhaal (23-09-2008). Ik had ook van alles geprobeerd om van het bedplassen af te komen. Therapie, wekker, homeopathie, s nachts eruit gehaald worden etc. Het middel Minrin werkte bij mij super! Sinds een aantal jaren gebruik ik Minrin niet meer omdat waarschijnlijk het stofje wat sterk lijkt op Desmopressine mijn lichaam weer zelf is gaan aanmaken na het gebruiken van het medicijn. Ik hoop dat jullie ook met dit middel geholpen kunnen worden. Succes ermee! Mochten jullie vragen hebben, schroom dan niet. Groetjes Linda

Zeg Ik Liever Niet, 05-06-2010 18:25 #5
Ik ben een 40 jarige man en ik plas sinds 5 jaar elke nacht in bed. Tot 5 jaar geleden had ik in mindere mate last van hetzelfde probleem. Toen heb ik van alles geprobeerd om er vanaf te komen. Medicijnen, droogbedtrainingen, plaswekkers, noem het maar op, het hielp allemaal maar een beetje. Nu zit ik sinds 5 jaar aan zware medicatie die ik voor het slapen in moet nemen, ik heb nu een te diepe slaap en ik heb mij toen bij de situatie neergelegd. De huisarts heeft mij destijds luiers voorgeschreven, ik wilde dit eerst nooit. Omdat ik een relatie kreeg met een leuke vrouw, met wie ik inmiddels gelukkig ben getrouwd, ben ik deze luiers toch gaan gebruiken. Dit is niet leuk maar het werkt wel.

Iemanddiezichschaamd, 07-05-2010 13:11 #4
Hallo ik ben een 22 jarige vrouw die afentoe nog in bed plast. Dit doe ik sinds ik al heel klein ben. Ik ben er bijna een jaar van af geweest, maar toen mijn ouders gingen scheiden ging het weer mis, ik begon weer met bedplassen. Mijn moeder heeft een nieuwe vriend gekregen en we gingen snel bij hem in wonen. Ik ben daarna 3 jaar droog geweest. Tot mijn vader ons had verraden toen ging het weer mis en dat bleef ook tot nu… Ik heb nu zelf een relatie van 9 maand en wonen al samen, ik heb hemwel verteld dat ik zo af en toe nog in bed plas en het maakte hem niet uit. Maar ikzelf word er een beetje zat van om bijna elke dag mijn beddegoed te moeten wassen. Ik heb neusspray en dat helpt wel maar na een tijdje gaat mijn neus kapot van dat spray en moet ik het een tijdje lten staan en dan gaat het weer mis. Mijn broertje gebruikt tabletjes en dat werkt ook maar ik weet niet of ik ze kan krijgen van mijn huisarts. Maar goed ik hoop dat ik er snel vanaf ben en jullie ook. Heel veel sterte met droog blijven.

Fire, 13-11-2009 05:11 #3
Ik plas ongeveer 2x per jaar ineens in bed.
Ik droom dan wel dat ik moet plassen,
maar doe het dan echt en schrik dan wakker als het begint!
Meestal is m'n bed dan nog droog dankzij m'n snelle reactie,
maar meteen stoppen met plassen lukt niet meteen.
Wie weet wat dit is?Wordt er een beetje onzeker van, hoewel het echt niet vaak gebeurt.
Ik ga zeer regelmatig naar de wc, er zaten deze nacht maar 3 uren tussen.
Om 2 uur nog geweest, 5 uur gebeurde het.

Els, 26-04-2009 21:56 #2
Ik ben een 24-jarige vrouw die op 16-jarige leeftijd plots begonnen is met bedplassen. Ik lag toen in het ziekenhuis en men verzekerde mij dat het door de medicatie kwam… Nog steeds plas ik met periodes in bed, vooral tijdens stresserende in periodes… Ik heb al ditropan genomen (van de huisarts gekregen) en dit hielp wel als ik daarbij 's nachts nog eens de wekker zette. Dit hield ik echter niet vol, aangezien ik pas laat weer terug in slaap viel. Momenteel gebruik ik gewoon luiers en heb me er min of meer bij neergeled dat ik een bedplasser ben… soms (zoals nu) zoek ik nog wel eens naar een oplossing… Misschien toch nog maar eens naar de huisarts gaan…

Linda Maarseveen, 23-09-2008 04:42 #1
Beste lezers,

ook ik ben één van de volwassenen geweest die in haar bed heeft geplast tot haar 38e. Inmiddels ben ik 47 jaar. Op mijn 38e durfde ik pas naar de huisarts te gaan om te vertellen over mijn nachtelijk probleem. Ik reikte hem een brochure aan over het verhelpen van bedplassen met het medicijn Minrin. Ik zei ''dit wil ik graag proberen'', waarop hij antwoordde ''voor welke van je twee zonen''? ''Uh, het is voor mezelf eerlijk gezegd''. Ik wist dat ik echt niet de enige volwassene was met die probleem maar bij mijn huisarts was ik wel de eerste die met dit probleem naar voren kwam. Minrin heeft mijn leven veranderd! Desmopressine (de werkzame stof in Minrin) lijkt sterk op een hormoon dat in de hersenen wordt gemaakt en een rol speelt bij de waterhuishouding van het lichaam.Mijn lichaam heeft een tekort aan dit hormoon.
Het resultaat was er al na een paar weken. Ik heb nooit meer in een nat bed hoeven te liggen. Vanaf toen kon ik met plezier een hotelkamer boeken of gewoon logeren bij een vriendin. Geen gedoe meer met zeiltjes, handdoeken of incomateriaal. Wat is het leven heerlijk! Reactie infoteur, 23-09-2008
Jemig Linda,

wat goed van je dat je die stap gezet hebt om er met de huisarts over te praten! En helemaal super dat het medicijn je geholpen heeft, keep up the good work ;)

Groetjes MeloD

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 34
Medische informatie…
Schrijf mee!