InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingen

Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingen

Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingen Bedplassen is een vervelend kwaaltje waar nog heel wat taboe rond bestaat. Er bestaan oplossingen om je er vanaf te helpen, maar die zijn niet eenvoudig. Eerst moet men de ware oorzaak van het bedplassen ontdekken.

Bedplassen

Een kind heeft zin om zindelijk te zijn vanaf de leeftijd van 2 jaar. Het is niet alarmerend als een kind tussen 2 en 5 jaar niet zindelijk is. Men moet er wel van uitgaan dat er een probleem is, als een kind vanaf 6 jaar nog niet zindelijk is. Men mag dan wel stellen dat het probleem niet vanzelf zal overgaan. Het is een probleem dat vooral ís nachts voorkomt. Van alle volwassenen heeft ongeveer 1 op 100 hier last van. Vooraleer men naar een oplossing kan gaan zoeken, moet men de ware oorzaak ontdekken van het bedplassen. Hiervoor wordt men doorverwezen naar een uroloog.

Drie pijlers

Het onderzoek naar de ware oorzaak van het bedplassen is gebaseerd op drie pijlers:
  • Capaciteit tot ontwaken
  • Te hoge urineproductie tijdens de slaap
  • Instabiliteit van de blaas
Je dient diep te slapen. Indien je meer urine produceert dan wat er in je blaas kan en je slaapt diep dan ga je bedplassen (slaap je minder diep, dan word je wakker en sta je op). Als je blaas tijdens je slaap gaat samentrekken en je wordt hier niet wakker van ga je eveneens bedplassen.

Onderzoeken

Men moet een aantal onderzoeken doorlopen om de ware oorzaak van het bedplassen te ontdekken:
  • Echografie van de nieren en blaas: de arts onderzoekt via een echografie of er geen afwijkingen zijn van de nieren en de blaas.
  • Potloodtest: je moet proberen met je tenen het potlood te grijpen. Je moet drie zenuwen hebben die in orde zijn. Die drie zenuwen zijn ook heel belangrijk voor een normale functie van je blaas.
  • Uroflowmeting: na de potloodtest wordt er een uroflowmeting uitgevoerd. Dit is een eenvoudige en pijnloze plastest die de hoeveelheid en kracht van de urinestraal meet binnen een bepaalde tijdspanne. Er wordt gevraagd om in de flowmeter (een trechtervormig apparaat) te plassen. Onder deze flowmeter wordt er een beker geplaatst waarin de urine wordt opgevangen. De flowmeter registreert de kracht van de urinestraal automatisch. Deze maatbeker zet men achteraf op een weegschaal die verbonden is met een computer die de hoeveelheid gaat meten.
  • Daarna gaat men kijken met een dopplerapparaat of de blaas wel volledig leeg is. Dat is een apparaatje met heel hoge geluidsgolven die we zelf niet horen en die heel exact kan meten of de blaas volledig leeg is.

Oplossingen

Na al deze onderzoeken kan de uroloog perfect de oorzaak van het bedplassen bepalen. Afhankelijk van de oorzaak zal hij één van volgende oplossingen voorstellen:
  • Gewoon niks doen en Pampers blijven dragen ís nachts. De kans dat je droog wordt is 15 % per jaar.
  • Proberen ervoor te zorgen dat je minder urine aanmaakt ís nachts. In de voormiddag heel veel drinken, in de namiddag heel weinig, hoe minder hoe beter. ís Avonds een pilletje nemen om de aanmaak van urine af te remmen.
  • Het dragen van een plasbroek ís nachts. Op het moment dat men een klein beetje urine verliest gaat er een luid alarm af waardoor je wakker wordt.

Lees verder

© 2012 - 2019 Healing, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bedplassen bij volwassenenBedplassen bij volwassenenWie denkt dat alleen kinderen in hun bed plassen heeft het mis... Deze kwaal komt ook bij volwassenen voor maar heeft da…
Bedplassen bij kinderenBedplassen bij kinderenBedplassen komt bij kinderen vaak voor. Lees hier op welke leeftijd het over gaat en wat je er tegen kunt doen.
Bedplassen: oorzaken, gevolgen, behandelingBedplassen komt bij kinderen van 5 à 6 jaar nog redelijk vaak voor. Je spreekt van bedplassen als je kind enkele keren p…
Behandeling van bedplassen bij kinderenBedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We s…
Bedplassen voorkomen en verminderenBedplassen voorkomen en verminderenHeb je een kind dat ouder is dan vijf jaar en geregeld onbewust in bed plast? Maak je dan geen zorgen. Niet alle kindere…
Bronnen en referenties
  • www.goedgevoel.be

Reageer op het artikel "Bedplassen bij volwassenen: onderzoeken en oplossingen"

Reactie

Meert Christiane, 07-07-2014 08:25 #1
Heb al weken buikpijn na het plassen, met soms nu en dan urine verlies. toch word ik nog 4 a 5 keer wakker om beetje te plassen. graag uw mening! dank

Infoteur: Healing
Gepubliceerd: 17-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Taboeziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!