Alexandertechniek: verbeteren van de lichaamshouding

Alexandertechniek: verbeteren van de lichaamshouding De Alexandertechniek is één van de meest gebruikte behandelingen bij lichamelijke klachten. De Alexandertechniek richt zich voornamelijk op het verbeteren van de lichaamshouding en daarmee het verminderen van lichamelijke klachten die ontstaan door gespannen ledematen en gebrekkige lichaamscoördinatie.

De geschiedenis van de Alexandertechniek

Eind 19e eeuw is de techniek ontwikkeld door de toneelspeler Alexander. Hij liep in zijn werk regelmatig tegen een schorre keel aan, waardoor uiteindelijk zijn carrière als toneelspeler kapot gelopen is. Hij ontdekte bij toeval dat wanneer hij sprak hij zijn hoofd- en nekspieren op zo'n dergelijke manier gebruikte dat hij zijn stembanden belemmerde, waardoor de schorheid ontstond. Hij begon te experimenteren met andere spierbeheersingsoefeningen en ontdekte de therapeutische werking hiervan.

Wat is Alexandertherapie?

Alexandertherapie is een therapie waarbij de Alexandertechniek wordt aangeleerd, die mensen helpt om efficiënter gebruik te maken van hun lichaam en bewuste controle te krijgen over hun lichaam. Alexandertechniek is een vorm van bewegingsleer en wordt in de Westerse wereld veelvuldig toegepast.

Het doel van Alexandertechniek

Alexandertechniek richt zich vooral op houdingsverbetering, het verwijderen van spanning in de spieren en makkelijker leren bewegen. De houding verbeteren loopt als een rode draad door de Alexandertherapie.

De behandeling

De Alexandertechniek wordt meestal individueel of in groepen aangeleerd, in sessies die tussen de 30 en 60 minuten duren. De leeftijd bij het starten van de therapie is onbelangrijk. De therapeut oefent bepaalde lichamelijke vaardigheden met behulp van houding oefeningen waarbij hij de deelnemers individuele feedback en aanwijzingen geeft. Veel oefeningen zijn met behulp van tafels en stoelen. De deelnemers gaan bijvoorbeeld op een stoel zitten terwijl de docent het fysieke proces van op de stoel gaan zitten observeert. Velen gaan namelijk op een verkeerde manier op een stoel zitten, en met aanwijzingen van de docent kan men leren op een stoel te gaan zitten waarbij men het lichaam zoveel mogelijk ontlast.

Voor wie is de Alexandertechniek geschikt?

De Alexandertechniek heeft geen specifieke doelgroep. In feite kan iedereen die klachten in het dagelijks leven ervaart overwegen de Alexandertechniek toe te passen. Door de betere lichaamshouding, betere coördinatie en verminderde spanning creëert men een verbeterde lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alexandertechniek: verbeteren van de lichaamshouding"

Reactie

Mieke Jansen, 13-03-2010 10:27 #1
Ik ben benieuwd naar de Alexander therapie, ik heb zelf last van mijn schouders. Aangezien ik enthousiast amateurvioliste ben is dit zeer belemmerend voor mij. Ik ben al enkele weken onder behandeling bij een fysiotherapeut maar merk nog geen verbetering.

Infoteur: Melod
Laatste update: 11-11-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!