InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?

Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?

Wat is Mensendieck- en Cesartherapie? Oefentherapie richt zich op het houdings- en bewegingsapparaat. Wanneer je last hebt van lichamelijke klachten kun je terecht bij oefentherapeuten. Twee theorieën die zijn ontwikkeld zijn die van Marie Cesar (Cesartherapie) en Bess Mensendieck. De Mensendieck en de Cesartherapie zullen hier besproken worden.

De theorie

De oefening is gebaseerd op de gedachtegang dat klachten ontstaan en in stand worden gehouden door een verkeerde houding of het maken van bepaalde bewegingen. Door deze te corrigeren en verbeteren zullen klachten dan ook "automatisch" verdwijnen.

Mensendieck of Cesar

Bij Mensendieck staat gedragsverandering centraal. De therapie is wat statischer dan Cesartherapie en maakt meer gebruik van mondelinge instructies. Bewustwording is vooral erg van belang bij deze therapie.

Cesartherapie is ontstaan in de jaren '20 in Amersfoort. Het is een therapie die ontstaan is vanuit de Mensendieck therapie omdat Marie Cesar een leerling was van Bess Mensendieck en vervolgens haar eigen visie ontwikkelde. Het verschil is tegenwoordig echter niet zo groot. Marie Cesar werkte meer met springoefeningen en het gebruik van een instrument (tamboerijn). Het gaat meer om ritme en tempo.

Voor wie?

Oefentherapie door Cesar en Mensendieck worden toegepast bij mensen met klachten en aandoeningen aan de rug, nek en schouders. Ook kunnen de oefeningen worden gebruikt na revalidatie bij een ongeval of operatie. Tevens is de behandeling goed toepasbaar bij een langer bestaande rugpijn (vanaf zes weken) evenals bij nekpijn. Behandelaren hebben vaak een eigen praktijk waar geoefend kan worden.

Toepassing van oefentherapie vindt plaats bij onder andere hernia's en whiplashes, hyperventilatie, reumatische pijn, maar ook om de ademhaling te verbeteren zoals bij COPD.

Er zijn geen mensen voor wie oefentherapie niet geschikt zou zijn zover bekend.

Werking van oefentherapie

Oefentherapie is vooral een doe-het-zelf therapie omdat veelal de oefeningen thuis uitgevoerd kunnen worden.

Oefeningen bij Mensendieck therapie zijn gericht op houding en bewegingen. Vooral het goed bewegen van de nek, rug, schouders, armen, heupen, knieën en voeten is van belang. De oefeningen die worden uitgevoerd zijn ook passend voor in het dagelijkse leven en moeten dus makkelijk kunnen worden toegepast. Ook op het werk moeten deze handelingen kunnen worden aangepast.

Bij oefentherapie gaat het er vooral op dat de houding en bewegingen in het dagelijks leven verbeterd moeten worden om minder last te hebben van schouders, nek, rug, et cetera.

Bij oefentherapie wordt ten eerste gekeken naar de lichaamshouding van een patiënt en de manier dat een patiënt beweegt (in relatie tot de klachten). Analyse van thuis- en werkplek vindt ook plaats omdat moet worden nagegaan hoe men in deze situaties zit, loopt en staat wat veelal de grootste invloed is op aandoeningen en klachten.

Vervolgens worden adviezen gegeven en oefeningen aangeboden om een patiënt bewuster van zijn of haar bewegingen en houding te maken. Therapieën hoeven in principe niet lang te zijn omdat de oefeningen thuis uitgeoefend en toegepast kunnen worden. Het gaat vooral om het bewustmaken en aanleren van betere houding/bewegingen.

Een advies kan zijn een andere houding aan te nemen maar ook meer ergonomisch (inrichting van de werkplek) of het advies om (meer) te sporten. Een oefening kan zijn in de ademhaling en ontspanning, het aanpassen van de houding en coördinatie of het doen van lichte krachttraining ter versterking van de spieren.

Oefentherapie en zorgverzekering

Verwijzing nodig?

Voor een behandeling door de oefentherapeut is een verwijzing nodig van de huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist. Het is echter ook mogelijk zonder een verwijzing naar de oefentherapeut te gaan (sinds 1 juli 2008).

Wordt oefentherapie vergoed?

Oefentherapie wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekeraars.
Gerelateerde artikelen
Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijnOefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijnOefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn. Mensen die pijn in spieren of gewrichten hebben kunnen veel baat hebbe…
DTO: Direct naar de oefentherapeut zonder verwijskaartDTO: Direct naar de oefentherapeut zonder verwijskaartVanaf 1 juli 2008 kunnen mensen niet alleen rechtstreeks naar de fysiotherapie, maar ook naar de oefentherapeut Cesar/Me…
Zwangerschapscursussen op een rijtjeZwangerschapscursussen op een rijtjeWanneer je zwanger bent ondergaat je lichaam vele veranderingen. Hierdoor kunnen er vervelende klachten ontstaan. Het is…
Kinderoefentherapie: achterblijvende motorische ontwikkelingKinderoefentherapie: achterblijvende motorische ontwikkelingKinderoefentherapie: sommige kinderen struikelen heel vaak. Anderen laten heel vaak wat vallen. Bepaalde baby’s kijken a…
HyperventilatieHyperventilatie is heel vervelend. Het heeft vaak een angstige werking op de persoon en in combinatie met een paniekaanv…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/

Reageer op het artikel "Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 10-11-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!