InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn

Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn

Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn. Mensen die pijn in spieren of gewrichten hebben kunnen veel baat hebben bij oefentherapie. Ze leren tijdens die therapie hun houding veranderen of belastende bewegingen te veranderen. Door de oefentherapie Cesar en/of Mensendieck kunnen daardoor klachten verholpen of voorkomen worden. Maar wat is oefentherapie Cesar en Mensendieck?

Bij welke klachten helpt oefentherapie?

Oefentherapie helpt bij een veelvoud van klachten. Dit zijn onder andere:
  • Problemen ontstaan door een verkeerde houding
  • Problemen die voortkomen uit neurologische of orthopedische aandoeningen
  • Pijn aan spieren of gewrichten, veroorzaakt door reuma
  • Stoornissen in de ademhaling
  • Stoornissen in de bloedsomloop
  • Stressklachten
  • Hoofdpijn
  • Pijn aan het bekken
  • Rugpijn
  • Nekpijn
  • Schouderpijn
  • CANS (dit zijn aandoeningen die een relatie hebben met het werk dat iemand doet) Voorbeelden daarvan zijn: Bicepspees tendinose, Carpaaltunnelsyndroom, Cervicale hernia, Frozen shoulder, Instabiliteit van de schouder.

Oefentherapie als preventie

Tevens is oefentherapie bedoeld om risicogroepen preventief te laten inspelen op hun situatie. Daarbij gaat het om mensen die een verhoogde kans hebben op klachten aan het bewegingsapparaat zoals:
  • Zwangere vrouwen
  • Ouderen
  • Opgroeiende kinderen met afwijkingen in hun houding
  • Kinderen met motorische problemen
  • Mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten
  • Mensen die vaak dezelfde beweging maken tijdens hun werk (zoals bouwvakkers, chauffeurs, verpleegkundigen en mensen die de hele dag achter de computer zitten)

Werkwijze van een oefentherapeut

Wie hulp zoekt bij een oefentherapeut krijgt eerst een intakegesprek. Overigens is sinds 2008 geen verwijsbrief meer nodig voor deze vorm van therapie. Na de intake volgt een onderzoek. Daarin wordt gekeken naar wat de klachten zijn, hoe ze zijn ontstaan en wat iemand de hele dag doet. Ook wordt onderzocht welke houdingen en bewegingen voor de pijn zorgen. Dit onderzoek gebeurt ondermeer met spiegels. Op die manier wordt de patiënt bewust gemaakt van hoe hij beweegt en wat er eventueel fout gaat. Als dat in kaart is gebracht richt de behandeling zich op houdingen en bewegingen die de klachten verminderen. De patiënt wordt daarnaast bewust gemaakt van zijn eigen manier van omgaan met bewegen en hoe dat beter kan. Daarbij wordt geprobeerd om de spieren zo doelmatig mogelijk in te zetten, terwijl de belasting op de gewrichten wordt verdeeld. Afhankelijk van de klanten krijgen patiënten oefeningen op die moeten zorgen voor:
  1. Spierontspanning
  2. Spiermobilisatie
  3. Spierversterking

Afstemmen op het dagelijkse leven

Veel van wat wordt geleerd wordt afgestemd op het dagelijkse leven van de patiënt. Bij sommige mensen is er ook veel aandacht voor ademhaling en ontspanning. Het doel is overigens altijd dat mensen hun houding en beweging niet alleen voor een tijdje veranderen, maar voor altijd.

Preventie

Omdat wordt gestreefd naar de beste manier van bewegen, zorgt dit op den duur voor het verminderen van klachten of zelfs het verdwijnen ervan. Als klachten wel weer terugkomen, weet de patiënt inmiddels zelf wat hij daar aan kan doen.Uit onderzoek is gebleken dat patiënten die oefentherapie hebben gehad vervolgens veel minder naar andere hulpverleners stappen voor problemen van het bewegingsapparaat.

Verschil Mensendieck en Cesar

Vroeger was er een strikt onderscheid tussen Mensendieck en Cesar therapie. Tegenwoordig is dat minder het geval en de beroepsverenigingen van beide vormen van therapie zijn zelfs gefuseerd. Zij dragen de naam: Vereniging Cesar en Mensendieck.
Overigens zijn er wel enige verschillen in de methodiek en de werkwijze van Mensendieck en Cesar, maar in grote lijnen komt de behandeling toch overeen.

Waar zijn oefentherapeuten te vinden?

Oefentherapeuten Cesar/Mensendieck hebben vaak een eigen therapeut of maken deel uit van een centrum. Zij werken daarnaast vaak in ziekenhuizen, revalidatiecentra, verpleeg-en verzorgingshuizen, klinieken en dagbehandelcentra.

Cursussen

Veel oefentherapeuten geven ook cursussen. Dit zijn vaak speciale groepslessen voor mensen die bijvoorbeeld zwanger zijn, ouderen of mensen die lage rugpijn hebben.

Vergoeding

In de meeste gevallen wordt oefentherapie Cesar/Mensendieck vergoed vanuit het aanvullende pakket van het ziekenfonds. Wie terecht wil bij een oefentherapeut kan het best van te voren uitzoeken of dit ook in het pakket van de eigen verzekeraar zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?Wat is Mensendieck- en Cesartherapie?Oefentherapie richt zich op het houdings- en bewegingsapparaat. Wanneer je last hebt van lichamelijke klachten kun je te…
DTO: Direct naar de oefentherapeut zonder verwijskaartDTO: Direct naar de oefentherapeut zonder verwijskaartVanaf 1 juli 2008 kunnen mensen niet alleen rechtstreeks naar de fysiotherapie, maar ook naar de oefentherapeut Cesar/Me…
Pijn in de onderrugPijn in de onderrugPijn in de onderrug wordt ook wel lage rugpijn genoemd. Om hier van af te komen zijn een aantal oplossingen, fysiotherap…
Rugklachten: spitMeer dan 70% van alle Nederlanders heeft wel eens last van zijn of haar rug. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk voo…
Rugpijn en duivelsklauwPijn in de onderrug komt heel veel voor, gemeten over een maand heeft 35% van de volwassenen lage rugpijn, ongeveer 80%…
Bronnen en referenties
  • Caesartherapiepraktijk Lemmer

Reageer op het artikel "Oefentherapie Cesar en Mensendieck voorkomt pijn"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oefentherapie
Medische informatie…
Schrijf mee!