InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugpijn door slappe buikspieren

Rugpijn door slappe buikspieren

Rugpijn door slappe buikspieren Rugpijn kent vele oorzaken. Wat de meeste mensen niet weten, is dat rugpijn ook vaak een gevolg is van slappe buikspieren. Hoe dat precies kan en wat je eraan kan doen?

Rugpijn en verkeerde houding

Het zal je niet ontgaan zijn: een verkeerde houding is vaak de oorzaak van rugpijn. Aandoeningen en ziekten buiten beschouwing gelaten, is een verkeerde houding de grootste boosdoener voor je rug. Gevolg: rugpijn, die niet zomaar over gaat. De rugpijn kan laag in de rug zitten of juist hoger gelegen. Wanneer de pijn in de onderrug zit, wat bij de meeste mensen het geval is, is dit het gevolg van een verkeerde houding door te slappe buikspieren.

Waarom we paarden wel erop trainen

We doen het al jarenlang: paarden trainen. Dressuur heet dit, een soort gymnastiek voor het paard. Tijdens de dressuurtraining leren we het paard de buikspieren aan te spannen. Waarom? Omdat het paard, door de buikspieren aan te spannen, een sterke rug krijgt. Hierdoor is de rug beter bestand tegen het gewicht van de ruiter, maar ook kan het paard meer oefeningen aan.

Simpel is dit toch. Maar het gekke is, dat de mens hier helemaal niet over nadenkt om ook de eigen rug te trainen. Door juist de buikspieren sterker te maken. De meeste ruiters trainen overigens hun eigen buikspieren wel onbewust, omdat paardrijden ook een aanspanning van de buikspieren vraagt. Maar wat doen we met het grootste gedeelte van de niet-paardrijdende bevolking?

Buikspieroefeningen doen

Dit is wat we gaan doen: de buikspieren trainen. Het klinkt wellicht wat vreemd om je buikspieren te trainen om rugklachten te voorkomen, maar wel noodzakelijk. Let op, heb je al eenmaal rugklachten, zorg dan eerst dat deze rugklachten verdwijnen. Ga geen belastende oefeningen doen met een zere rug. Buikspieroefeningen zijn ideaal voor mensen met bukkend, tillend en zittend werk, waarbij vaak een verkeerde houding wordt aangenomen.

Zittend buikspieroefeningen doen

Geen tijd om iedere dag buikspieroefeningen te doen en een zittend beroep? Geen nood, want ook zittend kan je je buikspieren trainen. Kantel je bekken naar achteren, dit doe je door een bolle rug te maken. Kantel je bekken weer naar voren door een holle rug te maken. Die dit echt vanuit het bekken, het is niet de bedoeling dat je hoofd, schouders of rug beweegt.

Breng je rechterheup naar je rechterschouder door de spieren in je taille aan te spannen. Ontspan weer en doe dit hetzelfde met de linkerheup. Doe deze oefeningen zeker driemaal per dag. Gewoon even tussendoor, neem de tijd voor de oefening. Een snelle oefening heeft veel minder effect dan het langzaam oprekken van de spieren.

Liggende houding

Ga op je rug liggen en houd de onderrug tegen de grond gedrukt, terwijl je je hoofd en schouders optilt. Houd het hoofd in een natuurlijke stand. Wanneer deze oefening te moeilijk is, mogen de knieën in het begin nog gebogen zijn, om haak je voeten onder een bank of stoel voor steun. Probeer uiteindelijk op eigen kracht omhoog te komen. Let op dat je de nek niet verkrampt.

Om te rug te ontspannen

Deze oefening is bedoeld voor mensen die spanning in de onderrug hebben. Ga zitten en strek de benen voor je uit. Buig vanuit deze zittende houding met gestrekte benen naar voren. Buig eerst je onderrug en laat zo wervel voor wervel doorbuigen, tot aan de nek toe. Vind je dit te moeilijk ga dan staan en buig helemaal voorover terwijl je de benen gestrekt houdt. Kom nu omhoog met de onderste ruggenwervel. Laat wervel voor wervel omhoog komen, totdat je rechtop staat. Neem hier de tijd voor!
Gerelateerde artikelen
Buikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackBuikspieroefeningen: buikspieren trainen voor een sixpackIedereen wil graag een strakke buik of een sixpack. Een goedgetrainde buik ziet er niet alleen mooi uit, maar de buik is…
Buikspieren trainenBuikspieren trainenIedereen heeft wel eens van een strak buikje of sixpack gedroomd, maar voor vele mensen is dit helaas nog geen werkelijk…
Rugpijn bij buikspieroefeningen voorkomenRugpijn bij buikspieroefeningen voorkomenKrijg je last van rugpijn tijdens en na het doen van crunches en andere buikspieroefeningen? Wellicht kun je dit voorkom…
Wanneer mag je weer sporten na de bevalling?Wanneer mag je weer sporten na de bevalling?Na de bevalling wil je graag weer snel in vorm zijn. Daarom is lichaamsbeweging erg belangrijk. Het echte sporten moet n…
Buikspieren trainen, dagelijkse workoutOm de buikspieren te trainen en een sixpack te vergaren zul je hard moeten werken. Snel spieren opbouwen kan niet! Door…

Reageer op het artikel "Rugpijn door slappe buikspieren"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 05-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!