InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Een goede methode tegen bedplassen: de plaswekker

Een goede methode tegen bedplassen: de plaswekker

Een goede methode tegen bedplassen: de plaswekker De meeste kinderen zijn zindelijk voordat ze naar groep een gaan van de basisschool. Maar wat als dit niet het geval is? Incontinentie overdag is een probleem waar gelukkig iets aan gedaan kan worden. En wat als een kind overdag wel naar het toilet gaat maar ís nachts in bed plast? Een plaswekker kan de oplossing zijn voor de problemen.

Incontinentie overdag

Het is voor een kind zeer vervelend om nog geen controle te hebben over de blaas als het naar het basisonderwijs gaat. De kans is groot dat andere kinderen het zien, ruiken en het kan leiden tot vervelende reacties. Dit kan grote invloed hebben op het zelfvertrouwen van het kind. Wordt nooit boos op een kind, het is voor een kind al vervelend genoeg. Het is van groot belang om een oplossing te zoeken.

Mogelijke oorzaken van incontinentie overdag

  • Kinderen gaan zo op in hun spel dat ze vergeten op tijd naar het toilet te gaan.
  • Bij een spannende gebeurtenis kan een kind zo nerveus zijn dat het per ongeluk de plas laat lopen.
  • Lichamelijke oorzaken: een kleine blaas, urineweginfectie. Als je dit vermoedt dan is het raadzaam om een afspraak te maken bij de huisarts.

Plaswekker van het merk Rodger / Bron: Foto infoteurPlaswekker van het merk Rodger / Bron: Foto infoteur

Oplossingen

  • Maak toiletafspraken: vaste momenten waarop het kind naar het toilet gaat. De kans op ongelukjes verklein je dan.
  • Kinderbroekjes die speciaal ontwikkeld zijn voor kinderen met poep- en/of plasproblemen, bijvoorbeeld de broekjes van UnderWunder. Deze broekjes ogen als gewone onderbroekjes, maar het er zijn onzichtbare absorptielagen in verwerkt. Als ze uitgevoerd zijn in donkere kleuren dan camoufleren ze extra. Een ongelukje is nauwelijks zichtbaar.
  • Een plaswekker voor overdag.
  • Een horloge met meerdere alarmmomenten (trilalarm) per dag.

Incontinentie ís nachts

De meeste kinderen zijn zindelijk als ze vijf jaar zijn. Kinderen ouder dan vijf jaar kunnen hulp nodig hebben om zindelijk te worden. Bedplassen kan een medische oorzaak hebben maar meestal is het een combinatie van factoren. Een kind kan er niets aan doen.

Oplossing

Een plaswekker zou een oplossing kunnen zijn. Trek een paar weken tot een paar maanden uit voor de behandeling. In het begin is het mogelijk dat een kind zo diep slaapt dat het niet wakker wordt van het alarm, maar na verloop van de tijd zal een kind er wel wakker van worden. Geduld is dus een schone zaak. Blijf een plaswekker gebruiken tot een kind veertien dagen niet in bed heeft geplast.

Een plaswekker

Je kunt een plaswekker kopen bij verschillende fabrikanten maar ze werken nagenoeg hetzelfde. Soms is het mogelijk om een plaswekker te huren. Er zijn draadloze plaswekkers en plaswekkers met een verbindingssnoertje.

De training bij een draadloze plaswekker

  • Je klikt het zendertje op het speciale broekje.
  • Als de eerste druppels urine in het sensorbroekje komen dan gaat het alarm af. Het kind zal wakker worden en in een reflex de sluitspier van de blaas sluiten.
  • De wekker wordt uitgezet, of direct door het kind of de ouders maken het kind wakker als het blijft slapen en vragen het kind om het alarm uit te zetten. De plas wordt afgerond op het toilet. Een nieuw sensorbroekje aan en het kind kan weer rustig gaan slapen.

De plaswekker werkt precies op het moment dat de eerste druppels de blaas verlaten. Dit precieze moment van wekken zal de sluitspier van de waarschijnlijk verslapte sluitspier versterken. Het signaal dat de volle blaas afgeeft aan de hersenen zal ook versterkt worden.

Tips bij het gebruik van een plaswekker

  • Begin ontspannen en met goede moed aan een behandeling.
  • Straf een kind nooit!
  • Maak er geen wedstrijd van.
  • Wek het kind ís avonds niet om een plas te doen.
  • Beloon het kind af en toe als het goed gaat.
  • Onderbreek de behandeling niet.
  • Begin niet aan de training als er binnen korte tijd bijzondere dingen gaan gebeuren zoals een verhuizing.
  • Laat een klein lampje branden, dan slaapt een kind vaak minder diep.
  • Te warm slapen maakt dat een kind dieper slaapt.
  • Laat een kind niet minder drinken, alleen ís avonds liever geen thee, koffie, chocomel of koolzuurhoudende dranken.
  • Is binnen vier maanden geen resultaat, of maak je je eerder zorgen raadpleeg dan een huisarts of arts om medische oorzaken uit te sluiten.
  • Tijdens vakanties is een plaswekker met trilfunctie erg handig, andere mensen hebben dan geen last van het alarm. Dit is met name een tip als je een plaswekker huurt, dan kun je wisselen van soort plaswekker. Belangrijk is wel dat een kind wakker wordt van het trilalarm.

Mijn mening

Een van mijn kinderen was nog niet geheel zindelijk in groep een. Dit was best een probleem. Ik heb de speciale kinderonderbroekjes gekocht van UnderWunder. Deze zorgden ervoor dat anderen het minder snel konden zien en ruiken als er een ongelukje gebeurde. Dat was prettig maar ik merkte ook dat mijn kind minder gemotiveerd was om het toilet op te zoeken, hij voelde zich eigenlijk te veilig met het broekje. Later, toen mijn kind al zindelijk was overdag hoorde ik over de plaswekker voor overdag. Had ik daar eerder over gehoord dan had ik deze zeker gehuurd of aangeschaft. Nadat mijn kind overdag zindelijk was, waren de nachten nog een probleem. Toen hij ruim vijf jaar was hebben we een plaswekker (van het merk Rodger, maar Urifoon is natuurlijk ook uitstekend) aangeschaft, deze werd geheel vergoed door onze ziektekostenverzekering. Kijk dit goed na in je polis, wij hadden alleen een briefje van de huisarts nodig. Kijk ook naar de mogelijkheid om een plaswekker te huren.

Het ging om een draadloos systeem (zie foto). Ik had twee broekjes aangeschaft, iets meer zou misschien nog handiger zijn. Mijn kind werd de eerste week niet wakker van het alarm. Het geluid kan je instellen maar zelfs bij de hoogste stand lukte het niet. Wij maakten hem dus wakker en vroegen dan of hij het knopje in wilde drukken. Na iets meer dan een week werd hij wel wakker, wel liepen we altijd even mee naar het toilet en hielpen hem met een schoon broekje. Een paar keer was het bed nat, maar meestal bleef het bij het verschonen van het broekje en pyjamabroek. Na twee maanden konden we stoppen met de plaswekker en waren we superblij met het resultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De plaswekker: hulp bij zindelijkheidDe plaswekker: hulp bij zindelijkheidZindelijkheid laat bij sommige kinderen langer dan normaal op zich wachten. Eén op de tien zesjarigen plast af en toe no…
Behandeling van bedplassen bij kinderenBedplassen is een normale fase bij het zindelijk worden. Maar wat als een kind op latere leeftijd nog in bed plast? We s…
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Multiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Help, mijn kind plast nog steeds in de broekHelp, mijn kind plast nog steeds in de broekZowel voor het kind als de ouders is het een fijn moment als kinderen zindelijk worden. Het kan vooral lastig zijn als z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Folder Rodger
  • www.urifoon.nl
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Een goede methode tegen bedplassen: de plaswekker"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-04-2016
Subrubriek: Kinderen
Special: Zindelijk worden
Medische informatie…
Schrijf mee!