InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandeling

Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandeling

Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandeling Een navelonsteking is een aandoening die pasgeboren baby's kan treffen. Het is een ernstig probleem en kan de gezondheid van de zuigeling bedreigen. Als u vermoeden hebt van een navelontseking is medische hulp zoeken altijd aangewezen. In dit artikel ga ik dieper in op de oorzaken, symptomen, complicaties en de behandeling van een navelonsteking. Een navelonsteking is zoals het woord zegt een onsteking of infectie van de navel. Het komt (in de kinderleeftijd) bijna uitsluitend voor bij pasgeboren kindjes die nog een navelstompje hebben.
Een onsteking mag niet worden verward met een navelbreuk, waarbij een gaatje zit in het buikvlies rond de navel.
In de westerse wereld is een navelontsteking eerder zeldzaam, omwille van de goede hygiëne rond de geboorte van een kind.

Oorzaken

De grootste oorzaak van een navelonsteking bij baby's is een slechte schoonmaak en/of verzorging van de navel. Dit is ook de reden waarom in westerse landen een navelonsteking niet heel veel voorkomt. In ontwikkelingslanden sterven helaas nog steeds veel baby's aan een 'simpele' infectie van de navel omdat deze niet goed word verzorgd of geen (goede) medische hulp voor handen is.

Dit gaat niet in alle gevallen op: soms komt een navelonsteking ook 'spontaan', bijvoorbeeld door een verminderde afweer van de baby.

Symptomen

Het kind kan bij een navelonsteking de algemene onstekingssymptomen gaan vertonen:
  • Koorts
  • Rusteloos zijn
  • Niet genoeg aankomen of zelfs wat gewicht verliezen
  • Verminderde zin om te drinken

Rond de navel kun je volgende smptomen opmerken:
  • De huid rond de navel ziet rood en voelt warm aan
  • Pus of geelachtig vocht uit het navelstompje
  • Zwelling van de huid

Complicaties

Als een ontsteking van de navel niet (goed) verzorgd word of onopgemerkt blijft kunnen zich eventueel volgende complicaties voordoen:
  • Een granuloom op de navel
  • Uitbreiding van de onsteking naar de buikorganen of buikvlies
  • Necrose van de navel(huid)

Behandeling

Als u een navelinfectie vermoed, maak dan altijd een afspraak met de huisarts of kinderarts.

Als deze ook de diagnose stelt word er meestal antibiotica voorgeschreven. Dien deze medicatie altijd toe volgens de voorschriften van de arst en apthotheker. Verbetering zou binnen een paar dagen zichtbaar moeten zijn. Als het kind nog steeds symptomen vertoont, maak dan een nieuwe afspraak.
De navel kan tevens iedere dag verzorgd worden met een beetje alcohol en een steriel gaasje.
Gerelateerde artikelen
Navelontsteking: symptomen, oorzaak, behandeling en zelfzorgNavelontsteking: symptomen, oorzaak, behandeling en zelfzorgEen navelontsteking is een vervelende klacht. Vaak zijn er bacteriën in het spel. Volgens een onderzoek uit 2012 gepubli…
Ontstoken navel: symptomen, oorzaak en behandelingOntstoken navel: symptomen, oorzaak en behandelingEen ontstoken navel is een vervelende klacht. In feite is de navel een litteken van de navelstreng op de buik. Door de v…
Omphalitis: infectie van de navel bij pasgeborenenOmphalitis: infectie van de navel bij pasgeborenenOmphalitis is de Latijnse benaming voor een navelinfectie. Deze kan optreden wanneer kort na de geboorte bacteriën zich…
Jeukende navel: Oorzaken van jeuk aan navelgebiedJeukende navel: Oorzaken van jeuk aan navelgebiedEen navel is het overblijfsel van de navelstreng. Dit is zichtbaar als een centraal litteken op de buik. Een jeukende na…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Bronnen en referenties
  • www.dokterdokter.nl
Reactie

Petra Ravensbergen, 17-11-2015 19:33 #1
Ik ben 4 weken geleden aan een navelbreuk geopereerd. Na 2 weken kwam er ineens pus uit. Waarschijnlijk door een oplosbare hechting. Antibiotica gehad van een week. Maar nu komt er nog steeds pus uit. Arts doet er luchtig over maar zit er dan geen ontsteking te rommelen?

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 09-10-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!