InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloedende navel: oorzaken van klein beetje bloed uit navel

Bloedende navel: oorzaken van klein beetje bloed uit navel

Bloedende navel: oorzaken van klein beetje bloed uit navel Een bloedende navel of bloed uit de navel kan verschillende oorzaken hebben. Vaak gaat het hierbij om een beetje bloed uit de buiknavel. De drie meest waarschijnlijke oorzaken zijn ontsteking, een complicatie van portale hypertensie (een te hoge bloeddruk in de leverpoortader), of endometriose van de navel. Een bloedende navel kan gepaard gaan met andere symptomen, zoals jeuk, pijn of zwelling. Raadpleeg je huisarts bij aanhoudende of terugkeren klachten. De huisarts kan onderzoeken waardoor de navel bloedt en hij of zij kan een behandeling instellen.
Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vochtophoping in de buik (ascites) / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaken klein beetje bloed uit de navel

Ontsteking

Een navelontsteking is een vrij vaak voorkomende aandoening. Je loopt een verhoogd risico op een ontstoken navel als je piercings in de navel hebt. Slechte hygiëne en een ophoping van vuil en zweet in de navel, kan ook leiden tot een verhoogde kans op ontsteking. Een ontsteking in de navel treedt op omdat het gebied donker, warm en vochtig is. Dit draagt ​​bij aan bacteriegroei, wat kan leiden tot een ontsteking en infectie.

Portale hypertensie

Portale hypertensie duidt op een te hoge bloeddruk in de leverpoortader (vena portae hepatis). De meest voorkomende oorzaak is levercirrose. Hepatitis C kan het ook veroorzaken. Symptomen bestaan uit:

Endometriose in de navel

Endometriose treft alleen vrouwen. Het treedt op wanneer het weefsel dat de binnenkant van de baarmoeder vormt (baarmoederslijmvlies) op plekken buiten de baarmoeder zit, zoals op eierstokken, eileiders, buikvlies, blaas of darmen. Het kan zich ook voordoen bij de navel. Deze stukjes baarmoederslijmvlies lijkend weefsel doen vervolgens mee met de menstruatie. Dit kan leiden tot bloeden van de navel, maar ook tot pijn, een pijnlijke navel. Daarnaast kan verkleuring en zwelling van de navel optreden. Ook kan er een knobbeltje op of bij de navel ontstaan.

Symptomen bloedende navel

De symptomen variëren, afhankelijk van de oorzaak van de bloedende navel. Mogelijke symptomen zijn|:

Wanneer arts raadplegen

Het is verstandig om je huisarts te raadplegen als je in of rond je navel bloedt. Raadpleeg ook een arts als je een van de volgende symptomen ervaart:
  • een stinkende afscheiding uit je navel, hetgeen kan wijzen op een infectie
  • roodheid, zwelling en warmte rond de een piercing in de navel
  • een knobbel of zwelling in de buurt van of op je navel
  • zwarte ontlasting

Onderzoek en diagnose

Als je arts vermoedt dat er sprake is van een infectie, dan zal hij of zij een lichamelijk onderzoek doen. Er zal ook een monster van je navel genomen worden met een staafje. Dit monster kan worden onderzocht zodat de oorzaak van de infectie beter begrepen kan worden. Als de oorzaak achterhaald is, zal de arts een behandeling uitzetten.

Behandeling

Bij een navelontsteking zal de arts waarschijnlijk naast medicatie ook leefstijlveranderingen aanbevelen. Deze kunnen bestaan uit:
  • het dragen van losse kleding
  • luchtige katoenen of linnen kleding dragen
  • goede persoonlijke hygiëne handhaven
  • het aangedane gebied droog houden
  • eventuele piercing verwijderen

Als je een schimmelinfectie hebt, zal de huisarts een antischimmelmiddel of crème voorschrijven. Bacteriële infecties zijn vaak te behandelen met een antibioticazalf en door aan het gebied af te spoelen met warm zout water (of met zuiveringszout). Zorg ervoor dat je het gebied na het spoelen grondig droogt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles wat je over de navel wilt wetenAlles wat je over de navel wilt wetenIeder mens heeft een navel. Bijna ieder zoogdier ook. Zonder navel zou je namelijk niet geleefd hebben. De navel is een…
Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingNavelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingEen navelonsteking is een aandoening die pasgeboren baby's kan treffen. Het is een ernstig probleem en kan de gezondheid…
Pijn aan de navelPijn aan de navelPijn aan de navel bij endometriose, zwanger, menstruatie, door de broekriem of gewoon pijn zonder oorzaak. De navel is i…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Omphalitis: infectie van de navel bij pasgeborenenOmphalitis: infectie van de navel bij pasgeborenenOmphalitis is de Latijnse benaming voor een navelinfectie. Deze kan optreden wanneer kort na de geboorte bacteriën zich…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stefano Bolognini, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • https://endometriosisnews.com/2016/12/05/study-rare-case-umbilical-endometriosis
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Portale_hypertensie
  • https://www.healthline.com/health/belly-button-bleeding
  • https://www.thuisarts.nl/endometriose
  • Afbeelding bron 2: Andrey Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Bloedende navel: oorzaken van klein beetje bloed uit navel"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Navelaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!