InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de navel

Pijn aan de navel

Pijn aan de navel Pijn aan de navel bij endometriose, zwanger, menstruatie, door de broekriem of gewoon pijn zonder oorzaak. De navel is iets waarvan we soms niet weten hoe het werkt, waarom het er zit of wat we ermee kunnen. En toch kan die navel soms behoorlijk pijn doen. De pijn kan zelfs uitstralen naar binnen toe. Daarnaast hebben sommigen last van een uiterst gevoelige navel. Vooral vrouwen hebben tijdens de menstruatie of zwangerschap wat vaker last van een pijnlijke navel. Waardoor ontstaat pijn aan de navel en hoe ga je hiermee om?

Waarom hebben we een navel?

De navel is een overblijfsel van onze tijd in de baarmoeder. De ongeboren baby krijgt zuurstof en voedingsstoffen aangeleverd via de navelstreng. Aan de ene kant zit de navelstreng aan de placenta en aan de andere kant aan de baby. De navelstreng verbindt daarmee moeder en baby met elkaar en is van essentieel belang voor de groei en ontwikkeling van de baby. Door de navelstreng lopen drie bloedvaten. Deze zorgen voor toelevering van voedingsstoffen van de moeder naar de baby toe (één bloedvat), en het afvoeren van afvalstoffen van de baby naar de moeder toe (twee bloedvaten). Na de geboorte wordt de navelstreng doorgeknipt, dit is voor de baby volkomen pijnloos. Het resterende gedeelte navelstreng droogt na enkele dagen door de lucht in, verschrompeld en valt er vanzelf af.

En wat zit er dan achter de navel?

De drie bloedvaten die de navel binnendringen vertakken zich direct achter de navel. Twee bloedvaten lopen richting de blaas en één bloedvat richting de lever. Deze bloedvaten worden na de geboorte niet meer gebruikt en sterven af. Ze blijven achter als een soort slappe strengetjes. Ze worden dus niet door het lichaam opgeruimd.

Pijn aan de navel door de broekriem of knoop

De huid van de navel is zeer dun, omdat daar ooit de navelstreng zat. Het indrogen en afvallen van het stompje navelstreng na de geboorte heeft als gevolg dat de huid iets naar binnen trekt en dun blijft. Dit maakt de huid van de navel zelf heel gevoelig. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen het een vervelend gevoel vinden wanneer de broekriem of de knoop van de broek in de navel port. Het dragen van broek met een hogere of lagere taille zorgt ervoor dat de broekriem of knoop niet meer op de navel valt. Ook kan het helpen om een hemd in de broek te dragen waardoor de navel beschermt wordt.

Pijn in de buik door de navel

De afgestorven strengetjes bloedvaten die vanaf de navel richting de blaas en lever lopen zijn soms nog goed voelbaar wanneer de navel wordt aangeraakt. Dit kan van gevoelig tot pijnlijk zijn. Waarom het bij de een pijnlijk is en bij de ander niet is onduidelijk. Wat wel zeker is, is dat de pijn afkomstig is van de bloedvaten die geprikkeld worden. Probeer zo min mogelijk aan de navel te komen. Het schoonmaken van de navel is soms nodig en kan juist door de pijn of hoge gevoeligheid een vervelend karwei zijn. Korstjes in de navel kunnen voorzichtig losgemaakt worden met een vingernagel. Schoonmaken kan door goed warm water te gebruiken. In bad is het vaak makkelijker om het vuil los te laten weken.

Blindedarmontsteking

Bij een blindedarmontsteking begint de pijn vaak rond de navel. Dit kan al enkele dagen vooraf plaatsvinden. Daarna is er een pijn voelbaar in de rechteronderbuik. Diarree, misselijkheid, overgeven en koorts kunnen voorkomen. Er is sprake van pijn tijdens het indrukken van de rechteronderbuik en loslaatpijn. Het gevaar van een blindedarmontsteking is perforatie: er loopt inhoud in de buik met als gevolg een levensgevaarlijke buikvliesontsteking. Een blindedarmontsteking wordt dan ook altijd behandeld middels het verwijderen van de blindedarm.

Last van de darmen en menstruatiepijn

Gevoelige darmen, krampen in de darmen of een ontstoken darm, pijn die hierbij ontstaat kan uitstralen naar de navel toe. Pijn wordt dan vooral rond de navel gevoeld en zelden in de navel zelf. Wanneer de oorzaak verdwijnt zal ook de pijn rond de navel verdwijnen. Veel vrouwen hebben last van hun navel tijdens de menstruatie. De navel kan gevoelig zijn tot zelfs zeer pijnlijk. Ook deze pijnklachten nemen af wanneer de menstruatie verdwijnt. Tijdens de zwangerschap kan de navel door de groeiende buik uitpuilen. Wanneer de navel toch al gevoelig was, is dit tijdens de zwangerschap nog erger het geval. Probeer de navel te beschermen door het dragen van een truitje of hemd over de navel heen. Eventueel kan er een extra buikband gedragen worden over de navel heen. Ga niet duwen op de navel: dit brengt alleen maar meer klachten met zich mee. Nog een typische en vooral vervelende 'vrouwenkwaal': pijn aan de navel bij endometriose. Pijnklachten treden op rond de navel en is vaak moeilijk te lokaliseren. Ruim 80 procent van de vrouwen met endometriose heeft pijn.

Ontstoken navel

Een ontsteking aan de navel kan ontstaan door overmatig pulken waardoor de huid geïrriteerd en geïnfecteerd raakt of door een navelpiercing. Het is belangrijk de navel dagelijks goed te ontsmetten. In veel gevallen verdwijnt de irritatie weer maar als de ontsteking en de pijn aan blijft houden moet een arts naar de navel kijken. Let daarom altijd goed op met het peuteren in de navel. Wie en navelpiercing heeft moet altijd hygiënische te werk gaan, vooral de eerste periode.
Gerelateerde artikelen
Alles wat je over de navel wilt wetenAlles wat je over de navel wilt wetenIeder mens heeft een navel. Bijna ieder zoogdier ook. Zonder navel zou je namelijk niet geleefd hebben. De navel is een…
Ontstoken navel: symptomen, oorzaak en behandelingOntstoken navel: symptomen, oorzaak en behandelingEen ontstoken navel is een vervelende klacht. In feite is de navel een litteken van de navelstreng op de buik. Door de v…
Navelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingNavelontsteking of infectie (baby): symptomen en behandelingEen navelonsteking is een aandoening die pasgeboren baby's kan treffen. Het is een ernstig probleem en kan de gezondheid…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Blindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking: symptomen en behandelingBlindedarmontsteking is een ontsteking van een doodlopend stukje darm dat zich bij de overgang van de dunne naar de dikk…

Reageer op het artikel "Pijn aan de navel"

Reactie

Jan Buys, 27-04-2013 10:52 #1
Ik heb sinds vanmorgen hevige pijn rond de navel, ik ben niet misselijk maar pijn blijft ondanks dat ik een paracetomol heb ingenomen.
mijn pijngrens is hoog, maar deze pijn is niet prettig ik voel mij ook rillerig.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 17-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!