InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Navelbreuk: oorzaken, symptomen en behandeling

Navelbreuk: oorzaken, symptomen en behandeling

Navelbreuk: oorzaken, symptomen en behandeling Een navelbreuk kan zowel, bij (jonge) kinderen als volwassenen voorkomen. Het komt voor als er bij de navel een gaatje bevindt waardoor het buikvlies naar buiten puilt. Bij volwassenen sluit dat gaatje zich nooit meer spontaan, een operatie is meestal nodig. Bij kinderen moet dit per situatie bekeken worden. Een navelbreuk is dus een opening in de spierwand van de buik waar het buikvlies uitpuilt. Dit is meestal redelijk onschuldig, behalve als de darm geklemd geraakt in de breuk. Dit is reden tot een spoedoperatie, omdat de darm anders kan afsterven.

Oorzaken

De oorzaak van een navelbreuk ligt hem van oorsprong in de ontwikkeling als foetus. Doordat de navelstreng door het spieren en vliezen heen moet, creëert dit een open verbinding die normaal dichtgroeit later. Deze plaats blijft echter altijd een zwakke plek die onder omstandigheden open blijft of terug open kan gaan.

Sommige baby's worden met een navelbreuk geboren. Dit kan operatief verholpen worden of spontaan sluiten tijdens de eerste levensjaren.

Bij volwassenen ligt er meestal een andere reden aan de basis. Oorzaak kan dan zijn:
  • Zwangerschap
  • Vocht in de buik
  • Obesitas
  • Zwaar fysiek werk

Symptomen

Een navelbreuk hoeft zeker niet altijd symptomen te geven. Veel mensen lopen soms jaren rond met een navelbreuk zonder dit te weten. Als een persoon wel symptomen vertoon kunnen deze zijn:
  • Een lichte zwelling ter hoogte van de navel zonder pijn.
  • Een pijnlijke zwelling ter hoogte van de navel die hindert.
  • Heftige, plots opkomende buikpijn en krampen
  • Braken

Behandeling

De diagnose wordt gesteld door een dokter na klinisch onderzoek. Bij kinderen wordt een navelbreuk vaak aangekeken. Het gaatje kan spontaan dichtgaan als het niet te groot is. Blijft het bestaan moet het operatief aangepakt worden. Het moet wel regelmatig in de gaten worden gehouden om het risico op inklemming te verkleinen. Bij volwassenen wordt een navelbreuk vaak operatief verholpen, zeker als de persoon er pijn of last van heeft. Of als het risico op inklemming verhoogd is. Het besluit wordt vaak aan de patiënt zelf overgelaten.

De operatie kan meestal in het dagziekenhuis worden gedaan. Men kan het gaatje simpelweg dichten, meer een tweede methode is om ook nog een extra netje over de breuk heen te spannen (intern), zodat het zeker niet terug naar buiten kan puilen. Dit laatste gebeurt vooral bij grotere navelbreuken. De operatie gebeurt onder volledige narcose.

Een (spoed)operatie bij een inklemming is natuurlijk een stuk ingrijpender, omdat men vaak aan de darmen moet opereren ook.

Nazorg

Na de operatie gaat de patiënt vaak één tot twee pijnlijke buikspieren ervaren. Pijnstillers kunnen aangewezen zijn hierbij.
Zwaar werk moet tot drie weken vermeden worden.

Er is een klein risico op een bloeding en (wond)infectie na de operatie. Herval is mogelijk (10 %).
Gerelateerde artikelen
Een navelbreuk bij volwassenen: hernia rond de navelEen navelbreuk bij volwassenen: hernia rond de navelEen navelbreuk is een aandoening die vooral voorkomt bij kinderen. Toch kunnen volwassenen dit ook krijgen. Bij een nave…
Navelbreuk: aangeboren en bij volwassenenNavelbreuk: aangeboren en bij volwassenenEen navelbreuk heet ook wel een hernia umbilcalis. Hernia betekent uitstulping, bij een navelbreuk is er een uitstulping…
Navelbreuk: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseNavelbreuk: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen navelbreuk is een uitstulping van het buikvlies en buikorganen door een opening in de buikwand ter hoogte van de nav…
Navelbreuk: wat is het, oorzaken en behandelingNavelbreuk: wat is het, oorzaken en behandelingEen navelbreuk is een aandoening die bij de mens en verscheidene diersoorten - waaronder bij katten en honden - voor kan…
Navel en aandoeningenNavel en aandoeningenDe navel is een litteken dat een restant is van onze periode in de baarmoeder. De navelstreng verbindt de baby met de pl…
Bronnen en referenties
  • www.gezondweb.be
  • Wikipedia
Reacties

Spa, 13-10-2018 14:06 #5
Vraag ik heb een redelijke grote navelbreuk die nu ontstekingen vertoont wat kan ik doen?

J. van Zinderen de Haan, 12-04-2017 11:53 #4
Kan een navelbreuk ontstaan zijn door een leverpunctie? Heeft 3 à 4 maal per dag ontlasting daar ook mee te maken? Graag ontvang ik antwoord op beide vragen.
Bij voorbaat dank, met vr groet Jetske van Zinderen.

Louis, 30-06-2016 15:07 #3
Reeds lange tijd puilt de navel uit, na zwaar tillen is de pijn erger geworden, ik ben 79,9 jaar wat is aan te raden? Moet ik tijdelijk een band gaan dragen?

Manuela, 04-05-2015 13:59 #2
Ik heb sinds een paar dagen enorme last van mijn buik net boven mijn navel. Lijkt op spierpijn het is ook maar een plek waar het zeer doet. Wat kan dit zijn en moet ik langs een dokter gaan?

Jolanda, 21-05-2014 16:51 #1
Is het mogelijk om een navelbreuk tegelijk met een maagverkleining te laten doen?

Infoteur: Chuck
Gepubliceerd: 20-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!