InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het gebruik van Gengigel Baby bij het doorkomen van tandjes

Het gebruik van Gengigel Baby bij het doorkomen van tandjes

Het gebruik van Gengigel Baby bij het doorkomen van tandjes Het doorkomen van tandjes bij baby’s is een lastige periode. Het gaat gepaard met vervelende klachten, zoals flinke huilbuien, diarree, koorts, luieruitslag en kwijlen. Ouders vinden graag een manier om de pijn voor hun kleine te verlichten. In een vorig artikel is het middel Dentinox onder de loep genomen. Dit artikel gaat in op het gebruik van een pijnverlichtende gel, Gengigel Baby.

Klachten bij het doorkomen van tandjes

Meestal komen de eerste tandjes door wanneer de baby 5 tot 6 maanden oud is. Eerder of later is echter geen uitzondering. Mogelijke klachten kunnen zijn:

  • zeurderigheid, rusteloosheid
  • huilerig, huilbuien
  • moeilijk slapen
  • niet willen eten
  • veel over gezichtje wrijven
  • warme, rode wang(en)
  • (flink) kwijlen
  • diarree
  • koorts
  • luieruitslag
  • oorpijn

Zodra het eerste puntje van het tandje door is, verdwijnen deze klachten weer. Is dit niet het geval, dan is het kind wellicht ziek. Bij ernstige of langdurende klachten is het raadzaam om contact met de huisarts op te nemen. Vooral bij koorts, is het belangrijk de baby goed in de gaten te houden.

Gengigel Baby

Deze gel moet met een droge vinger op het tandvlees aangebracht en voorzichtig ingemasseerd worden. Het zorgt voor een verzachting van de pijn, maar ook een versnelde genezing van het geïrriteerde tandvlees van de baby. Gengigel Baby is afgeleid van Gengigel Prof. Dit middel wordt door professionele zorgverlening gebruikt na het trekken van kiezen en/of tanden en het plaatsen van implantaten. Ook gebruiken fysiotherapeuten het om kneuzingen en zwellingen te voorkomen. De samenstelling van de babygel zorgt ervoor dat het middel goed hecht aan het tandvlees. Het heeft een aangename smaak voor de baby. Het middel moet regelmatig (drie tot vijf keer per dag) worden herhaald tot de klachten verdwenen zijn.

Werking

De werkzame stof biotechnologisch hyaluronzuur is actief bij weefselherstel na weefselbeschadiging. Het is een natuurlijk bestanddeel, dat vooral geconcentreerd voorkomt in het tandvleesslijmvlies, dat zorgt voor het herstel van het tere weefsel.

Niet gebruiken

De gel is volkomen veilig en kent geen bijwerkingen. Het bevat geen suiker, conserveermiddelen, kleurstoffen of alcohol.

Samenstelling

Biotechnologisch hyaluronzuur (hyaluronzuur 0,2%)

Waar verkrijgbaar

Gengigel Baby is een vrij verkrijgbaar medisch middel bij apotheek of drogist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gengigel.nl

Reageer op het artikel "Het gebruik van Gengigel Baby bij het doorkomen van tandjes"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 28-01-2013
Subrubriek: Kinderen
Special: Baby's en tandjes
Medische informatie…
Schrijf mee!