InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjes

Het gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjes

Het gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjes De periode dat baby’s tandjes krijgen, is geen gemakkelijke. Allerlei vervelende klachten kunnen voorkomen. Er zijn verschillende middelen om deze pijn te verzachten. Een homeopathisch kindergeneesmiddel is Chamodent van VSM. Deze bestaat uit druppeltjes of tabletten. Maar is het wel verstandig homeopathie toe te passen op een baby?

Chamodent druppels

Chamodent druppels verzachten de pijn bij doorkomende tandjes. Het bestaat uit vijf verschillende homeopathische bestanddelen. Deze verminderen niet alleen de pijn, maar helpen ook de bijkomende klachten zoals koorts, diarree, hangerigheid, onrust en slechte eetlust verminderen. Ook kan het een oorontsteking voorkomen. In acute gevallen moeten elk uur drie druppels toegediend worden, maximaal zes maal per dag. Daarna drie maal daags drie druppels. De druppels moeten een half uur voor of na de maaltijd worden toegediend. Na twee weken aaneengesloten gebruik, wordt aangeraden een week te stoppen. Heeft de baby nog steeds last van doorkomende tandjes, dan kan het gebruik weer worden hervat.

Samenstelling

Per 100 g: Belladonna D6 10 g, Chamomilla D6 10 g, Ferrum phosphoricum D8 10 g, Hepar sulphur D12 10 g en Pulsatilla pratensis D6 10 g. Alcoholgehalte 2,16% (v/v). Hulpstoffen: water, glycerol (E422) en xylitol.

Chamodent tabletten

De werking van de tabletten is uiteraard dezelfde als de druppels. Wel moet er gelet worden op de juiste dosering. In acute gevallen moet elk uur een tablet gegeven worden, maximaal zes tabletten per dag. Daarna drie maal daags een tablet. Ook de tabletten moeten bij voorkeur een half uur voor of na de maaltijd worden toegediend. Laat ze in de mond uiteen vallen, even in de mond laten houden en daarna laten doorslikken. De tabletten kunnen het beste van te voren even fijngedrukt worden met twee schone lepeltjes.

Samenstelling

Per tablet (100 mg): Belladonna D6 15 mg, Chamomilla D6 15 mg, Ferrum phosphoricum D6 15 mg, Hepar sulphur D12 15 mg en Pulsatilla pratensis D6 15 mg. Hulpstoffen: cellulose (E460), magnesiumstereaat (E572), melksuiker en talk (E553b).

Werking Chamodent

Het bestanddeel Chamomilla vermindert de pijn en onrust bij doorkomende tandjes en Ferrum phosphoricum heeft een gunstige werking bij koorts. De andere twee bestanddelen, Hepar sulfuris en Pulsatilla hebben een gunstige werking op de slijmvliezen van de mondholte.

De ervaring van veel gebruikers van Chamodent is, dat het alleen werkt als het consequent regelmatig wordt toegediend. Het duurt ook echt even voordat het gaat werken en niet elke ouder ziet op korte termijn resultaat. Een groot voordeel, boven de andere middeltjes, is dat het niet alleen de pijn in het tandvlees aanpakt, maar ook de bijkomende klachten.

Er zijn geen omstandigheden bekend waarbij de Chamodent druppels of tabletten niet gebruikt mogen worden. Het is zonder recept verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

Homeopathie en baby’s

Klassieke homeopathie is een geneeswijze gebaseerd op natuurwetten. Het stimuleert het zelfherstellend vermogen van het lichaam. Als de verstoorde balans hersteld wordt, verdwijnen ook de klachten en problemen. VSM noemt de homeopathische druppels dan ook een ‘prikkeltherapie’. Een groot voordeel van homeopathische geneesmiddelen is dat ze niet bestaan uit chemische medicijnen. Iedere ouder moet hierin een eigen keuze maken, maar homeopathie heeft uitgewezen een positieve invloed uit te oefenen op baby’s en hun gezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Homeopathie bij diarree: tabletten en druppelsHomeopathie bij diarree: tabletten en druppelsDiarree wordt gekenmerkt door ontlasting die veel dunner is dan normaal, met veelvuldige aandrang en krampen in de dikke…
Tandjes krijgen; verzacht de pijnWat de meeste mensen niet weten is dat baby's al tandjes ontwikkelen voor hun geboorte. Het begin van de tandjes wordt t…
Homeopathie bij borstklierontstekingHomeopathie bij borstklierontstekingBorstklierontsteking kan een pijnlijke, rode zwelling veroorzaken bij vrouwen die recent zijn bevallen en begonnen zijn…
Homeopatische geneesmiddelen van VSM voor baby'sBaby’s kunnen regelmatig ziek zijn; soms wel 10 tot 12 keer per jaar. Veelvoorkomende kwalen bij baby’s zijn verkoudheid…
Een huilende baby, wat doe je?Een huilende baby, wat doe je?De enige manier voor een baby, om duidelijk te maken dat iets hem niet zint, is door te gaan huilen. Sommige baby’s huil…
Bronnen en referenties
  • www.purelijfkracht.nl

Reageer op het artikel "Het gebruik van Chamodent bij het doorkomen van tandjes"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Subrubriek: Kinderen
Special: Baby's en tandjes
Medische informatie…
Schrijf mee!