InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderziektes genezen zonder apotheker: Tanden krijgen

Kinderziektes genezen zonder apotheker: Tanden krijgen

Kinderziektes genezen zonder apotheker: Tanden krijgen De eerste tandjes bij een baby zullen reeds na enkele maanden doorkomen. Tot twee- of driejarige kinderen kunnen er problemen zijn met hun tanden.

Vorming tanden

De eerste tandjes breken door tussen de 5 en 9 maanden maar soms kan het ook langer duren. Je kan de tanden voelen opkomen als een ribbel onder het tandvlees. Je kan het ook herkennen aan het witte, bleke tandvlees. Eerst komen de onderste snijtanden door, vervolgens de bovenste middelste snijtanden en dan de rest. Indien alle 8 snijtanden gevormd zijn, is de baby meestal rond de 8 maanden. Na 12 tot 15 maanden verschijnen de eerste kiezen. Alle melktandjes zullen gevormd zijn tegen het tweede levensjaar.

Sypmtomen

Alle baby's dienen dit stadium te doorlopen maar ze reageren er niet allemaal hetzelfde op. De meeste baby's ervaren het als enig ongemak. Dat kan variëren van mild (hangerig, lastig worden) tot zeer ernstig (kwijlen, dunne ontlasting, koorts, slaapproblemen). Een zeer klassiek symptoom is een rode vlek op één van de wangen. Indien het tandvlees rood ziet, wijst dit op een ontsteking en dien je een arts te raadpelegen. Opgelet, alle andere symptomen wijzen erop dat uw kind ziek is wat niet het gevolg is van tandjes krijgen. In zulke gevallen is het eveneens raadzaam een arts te raadplegen.

Behandeling

Je kan ongemak met enkele eenvoudige maatregelen verzachten.

Volksmiddel

  • wrijf gepasteuriseerde honing over het tandvlees
  • laat het kind op een stukje zoethout kauwen

Kruidengeneeskunde

  • siroop van heemstwortel tegen ontstoken tandvlees. Enkele lepels door de voeding roeren.
  • thee van kamille of venkel om te kalmeren en te verzachten

Aromatherapie

  • enkele druppels lavendelolie op het beddegoed om te kalmeren en in te slapen
  • wrijf kamille-olie met wat honing of kruidnagelolie over het tandvlees

Bij de drogist, kan je ook Lucovit Dentalin Tandvleesgel bestellen, speciaal ontwikkeld tegen het krijgen van tandjes. De gel bevat kamille-extracten die het tandvlees verzachten. De toegevoegde heermoes bevat silicium die de tanden versterken. Daarenbij zorgen de magnesia en aethusa voor een goede darmwerking.

Zelfs bij het krijgen van tandjes, kan je de borstvoeding gewoon blijven doorgeven. Zorg er wel voor dat de baby goed aan de borst gestoken is waardoor het minder zal bijten (tanden achter de tepel).
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • C. Noman shealy, Könemann 1999

Reageer op het artikel "Kinderziektes genezen zonder apotheker: Tanden krijgen"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 07-04-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!