InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tanden bleken: snelbleken

Tanden bleken: snelbleken

Tanden bleken: snelbleken Witte tanden worden door velen als schoonheidsideaal gezien. Tanden bleken wordt dan ook steeds gewoner en raakt meer en meer uit de taboesfeer. Snelbleken is een bleekmethode waarbij je snel resultaat ziet. Deze methode van tanden bleken heeft echter wel wat nadelen.

Wat is tanden bleken?

Tanden bleken is het kunstmatig witter maken van de tanden. Dit kan op diverse manieren. Zo kan men de tanden poetsen met een speciale bleektandpasta en je tanden inwendig laten behandelen. De meestvoorkomende manier om wittere tanden te krijgen is echter het bleken met een speciaal bleekmiddel. Dit is een eenvoudige en vrij goedkope behandeling. Je kan je tanden tegenwoordig niet alleen bij de tandarts bleken, maar ook bij speciale bleekklinieken.

Wat is snelbleken?

Snelbleken is toevoeging op het bleken van de tanden op de traditionele manier. Er wordt een bleekmiddel op de tanden toegediend. Vervolgens wordt er een speciale lamp op de tanden gezet om het bleekproces sneller te laten verlopen. Dit heeft een groot voordeel: de tanden worden veel sneller witter. Deze bleekmethode heeft echter ook nadelen. Het bleekmiddel is namelijk in combinatie met de speciale lamp veel sterker. Dit vergroot de kans op pijnlijk tandvlees en gevoelige tanden en kiezen na afloop van de behandeling. Bovendien is het direct na de behandeling niet duidelijk wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Het eindresultaat is doorgaans pas na een week goed te beoordelen. Veel tandartsen beloven dat deze bleekmethode met slechts één behandeling een stralend wit gebit geeft. In de praktijk hebben vele mensen echter meerdere behandelingen nodig.

Voorbereidingen

Voordat men de tanden gaat bleken wordt er doorgaans een foto van het gebit gemaakt, zodat men het resultaat na afloop van de behandeling kan vergelijken met de huidige tandkleur. Daarnaast worden de tanden gepolijst. Je lippen worden vaak tegen het agressieve bleekmiddel beschermt door ze in te vetten met vaseline of een ander vet. Om het tandvlees te beschermen wordt er vaak gebruik gemaakt van cofferdam, dit is een rubberen lapje waar de tanden en kiezen doorheen kunnen steken, zodat alleen de tanden en kiezen blootgesteld worden aan het bleekmiddel.

Behandeling

Wanneer de voorbereidingen getroffen zijn, begint de behandeling. De tanden en kiezen worden met een speciaal kwastje ingestreken met bleekmiddel. Sommigen gebruiken in bleekmiddel gedrenkte gaasjes om de tanden van bleekmiddel te voorzien. Vervolgens wordt de speciale lamp gedurende enige tijd op de tanden en kiezen gericht. Dit proces wordt een aantal maal herhaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tanden bleken: snelbleken"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 27-02-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische tandheelkunde
Schrijf mee!