InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe krijg ik stralend witte tanden?

Hoe krijg ik stralend witte tanden?

Hoe krijg ik stralend witte tanden? Ontevreden met de kleur van je tanden? Zin een schitterende 'Hollywood-lach'. Dan zijn er verschillende manieren om je gebit te bleken. Hoe krijg je stralend witte tanden? En wat doen 'witmakers' eigenlijk met je gebit?

Wat maakt dat je tanden wit zien?

Witte tanden wil iedereen wel. Maar waar zit de kleur die maakt dat je tanden wit zien? Het antwoord is simpel: aan de binnenkant. Het tandbeen, het dentine, dat binnenin zit bepaalt hoe wit je tanden zijn. Je lichaam maakt door de jaren heen meer tandbeen aan. Daarom lijken je tanden als je ouder wordt steeds minder wit. Tandglazuur is alleen een doorzichtig laagje aan de buitenkant. Wil je je tanden bleken dan kan dit dus alleen met een methode die tot op het tandbeen komt.

Bleekmethoden

Waterstofperoxide is een middel dat diep door het tandglazuur naar binnendringt en het tandbeen bereikt. Voor een zichtbaar resultaat, kies je daarom een bleekmethode met dit bestanddeel. De meeste mensen vinden op korte termijn geen problemen met het bleken van tanden met waterstofperoxide. Helaas is er weinig bekend over de effecten van het middel op langere termijn. Het is niet helemaal zeker wat het met je tand doet en of het nadelige gevolgen heeft voor je tandglazuur. Je kunt je tanden ook met een lasermethode laten bleken, maar hier wordt ook waterstofperoxide bij gebruikt.

Speciale tandpasta's

Thee, koffie, wijn en tabak zorgen vaak voor ontsierende vlekken op je tanden. Deze aanslag zit op je glazuur. Daarvoor hoef je je tanden dus niet te bleken. Er zijn verschillende tandpasta's te koop waarmee je de aanslag weg kunt poetsen. Tegenwoordig zijn dit soort tandpasta's mild voor je glazuur en dagelijks te gebruiken. De verkleuringen zullen na verloop van tijd weggepoetst zijn. Als er genoeg ruimte tussen je tanden zit, kun je met ragertjes (en tandpasta) de moeilijk bereikbare plekken schoonmaken. Zo hebben je tanden snel weer hun eigen natuurlijke kleur.

Tot slot

Wil je tanden lichter maken, vraag dan advies aan een tandarts. Niet alle tandartsen houden zich overigens bezig met het bleken van tanden. Maar de tandartsen die het doen, houden zich aan vastgestelde tarieven. Je betaalt bij hem of haar dus nooit te veel.
© 2008 - 2017 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe krijg ik stralend witte tanden?"

Reacties

Khadija, 25-04-2010 00:54 #3
Bij mij is het heel gek! iedereen die mij ziet lachen, zegt dat ik witte tanden heb, maar zodra ik mezelf in de spiegel zie, walg ik van mezelf en zie echt alleen gele tanden! Kent nog iemand dit probleem?

Hiske, 21-11-2008 10:36 #2
Hey Chyta, Ik had hetzelfde probleem, heb de stoute schoenen aangetrokken en ben wat klinieken af gaan bellen die tanden bleken. Heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor the whitesmile company.nl. Het was een hele fijne ervaring en nu 2 jaar verder ben ik nog steeds blij als ik mijn tanden bekijk in de spiegel. Ik raad het iedereen aan!

Chyta, 05-04-2008 19:23 #1
Hallo allemaal,
Heb vrij gele tanden / kiezen zou deze graag witter hebben. Poets met een elektrische tandenborstel, en daarna nog met een gewone.
Met speciale tandpasta voor wittere tanden… maar vind het resultaat niet "echt"optimaal. Wie weet raad?

Alvast bedankt Chyta

Infoteur: Kooitje
Gepubliceerd: 16-03-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!