InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tanden bleken: Wat zijn de voordelen en nadelen?

Tanden bleken: Wat zijn de voordelen en nadelen?

Tanden bleken: Wat zijn de voordelen en nadelen? Wanneer je kijkt naar Amerikaanse advertenties, lachen prachtige mensen je toe met de meest witte tanden die je ooit hebt gezien. Zulke witte tanden zijn misschien een beetje overdreven maar voor veel mensen is het bleken van de tanden zeker interessant. Omdat ze geel zijn of verkleuringen hebben bijvoorbeeld. Tanden bleken, thuis of bij de tandarts, is inmiddels een vrij geaccepteerde beauty ingreep. Maar wat zijn nou precies de voordelen van tanden bleken en zijn er ook nadelen of risico's?

Wat is tanden bleken eigenlijk?

Tanden bleken is eigenlijk net zoiets als je haar blonderen. Ook hier wordt namelijk via peroxide de kleur van de tanden lichter gemaakt, waardoor ze witter worden. Je kunt je tanden thuis bleken met speciale producten en kunt ook bij de tandarts een speciale behandeling ondergaan om levende en dode tanden witter te maken. Het bleken zelf gebeurt met een speciaal bleekmiddel dat op de tanden wordt aangebracht maar kan door de tandarts ook van binnenuit worden gedaan, wanneer je een tand hebt waarvan de zenuw dood is. Ook kan de tandarts je tanden bleken met een laserbehandeling.

Wat zijn de voordelen van het bleken van je tanden?

Wanneer je je tanden laat bleken, wordt de kleur van je tanden een paar tinten lichter. Je tanden zien er daardoor frisser, schoner en minder geel uit. Ook kunnen andere verkleuringen of beschadigingen op deze manier minder zichtbaar worden gemaakt. Een groot voordeel is dat het een relatief eenvoudige procedure is, waarbij het meestal niet nodig is dat je tanden worden bijgeslepen of op een andere manier beschadigd hoeven te worden. Ook een dode tand, die een afwijkende kleur heeft, kan door de tandarts witter worden gemaakt met bleken zodat die weer past bij de rest van het gebit.

Zijn er ook nadelen of risico's verbonden aan tanden bleken?

Het bleken van je tanden met een uitwendig middel moet iedere twee of drie jaar worden herhaald voor een blijvend effect. Ook kan het zijn dat je glazuur poreuzer wordt, waardoor je sneller verkleuringen van je tanden krijgt dan voor de behandeling. Nieuwe verkleuringen door roken of koffie drinken zijn dus niet te voorkomen. Bij ernstige verkleuringen of een niet levende tand moet er endogeen worden gebleekt of zul je moeten kiezen voor een andere behandeling zoals het laten plaatsen van porseleinen schildjes of facings op de tanden.

Thuis bleken of laten bleken bij een tandarts of tandheelkundige kliniek?

De meest producten voor het thuis witter maken van je tanden zijn inmiddels redelijk veilig en je kunt dit over het algemeen dus zelf doen. Kies hierbij wel voor een goed en niet te goedkoop product, want je betaalt liever iets meer voor een veilig en mooi eindresultaat. Thuis bleken is dus prima voor het lichter maken van je tanden met een paar tinten. Wanneer je een dode tand hebt of beschadigingen en verkleuringen die ernstiger zijn is het aan te raden om je tanden professioneel te laten bleken met een endogene behandeling of laser of om te kiezen voor schildjes of facings.

Wat kost het laten bleken van je tanden thuis of bij de tandarts?

Thuis bleken van je tanden kost ongeveer 30 tot 75 EUR per behandeling. Voor het laten bleken van je tanden bij een tandheelkundige kliniek of bij de tandarts betaal je ongeveer 300 EUR tot 400 EUR per behandeling voor je hele gebit. Je tanden witter laten maken via een behandeling van binnenuit of met laser is meestal iets duurder en kan variëren tussen de 400 EUR en 800 EUR afhankelijk van wat er precies moet gebeuren en hoeveel tanden er moeten worden behandeld. Sommige behandelingen worden geheel of gedeeltelijk vergoed door de ziektekosten verzekeraar dus ga dit altijd even na.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tanden bleken: Wat zijn de voordelen en nadelen?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 13-02-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Mooi als een Model
Schrijf mee!