InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tanden bleken met bleektandpasta's

Tanden bleken met bleektandpasta's

Tanden bleken met bleektandpasta's Speciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe kosten. Het resultaat van deze manier van tanden bleken laat echter vaak te wensen over door de geringe hoeveelheid bleekmiddel in de tandpasta. Bovendien moet men oppassen dat men door de vaak vrij agressieve middelen in de bleektandpasta het beschermende glazuur niet aantast.

Tanden bleken met bleektandpasta's

Je kan geen drogisterijfolder inkijken of er wordt wel reclame gemaakt voor speciale tandpasta's die je tanden enkele tinten witter maken. Deze zogenaamde bleektandpasta's beloven allemaal dat je stralend witte tanden krijgt wanneer je je tanden dagelijks met deze tandpasta's poetst. Maar maken deze tandpasta's waar wat zij je beloven?

Werking bleektandpasta's

Bleektandpasta's bevatten allen een bleekmiddel, wat de tanden witter maakt. De werking is simpel: poets je tanden tweemaal daags met de tandpasta en je tanden worden steeds iets witter. Sommige tandpasta's bevatten eveneens een soort korreltjes waarmee je de viezigheid als het ware van je tanden en kiezen scrubt. Hierdoor worden je tanden en kiezen witter.

Voordelen van bleektandpasta

Bleektandpasta's kunnen een mooi alternatief zijn voor dure behandelingen bij de tandarts of bleekkliniek. Een tube whitening tandpasta is reeds vanaf enkele euro's verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Daarnaast heb je geen tientallen bezoekjes aan de tandarts nodig om je tanden te bleken. Bovendien zijn bleektandpasta's, in tegenstelling tot bepaalde andere bleekmethoden, pijnloos.

Nadelen van bleektandpasta

De speciale whitening tandpasta's hebben echter ook hun nadelen. Zo vallen de resultaten van het tanden bleken met de tandpasta's vaak erg tegen. De tandpasta's bevatten doorgaans slechts weinig bleekmiddel waardoor je tanden slechts enkele tinten witter worden. Bovendien zijn de werkzame ingrediënten soms erg agressief. Tanden bleken wordt normaal met behulp van waterstofperoxide gedaan, een echt bleekmiddel, whitening tandpasta bevat echter een stof die de tandplaque van de tanden verwijdert. Een veelvoorkomende oorzaak van verkleurde tanden is namelijk aangekoekt tandplaque. Wanneer je dit verwijdert lijken de tanden inderdaad iets witter. De middelen die de tandplaque verwijderen zijn echter vrij agressief, waardoor de kans aanwezig is dat je niet alleen de plaquelaag verwijdert, maar ook de beschermende glazuurlaag van de tanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tanden bleken met bleektandpasta's"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 17-02-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische tandheelkunde
Schrijf mee!