InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Whitening tandpasta's: onderzoek, feiten en cijfers

Whitening tandpasta's: onderzoek, feiten en cijfers

Misverstand: whitening tandpasta slecht voor tandglazuur

Waarom gebruiken mensen geen whitening tandpasta? Volgens dit onderzoek is 36 procent van de ondervraagden bezorgd dat een whitening–tandpasta slecht is voor je tanden of voor het tandglazuur. Er is ook een aantal mensen, ofwel 14 procent van de ondervraagden, die helemaal niet gelooft dat whitening-tandpasta’s uberhaupt werken. Tja - hoe zit dat eigenlijk? Werkt whitening tandpasta wel of niet? En zo ja, hoe werkt zo'n tandpasta dan wel?

Wittere tanden: Belgie versus Nederland

  • 49% van de Nederlanders én Belgen heeft behoefte aan wittere tanden.
  • 54% van de Belgen poetst direct na de maaltijd.
  • 65% van de Nederlanders wacht met poetsen tot een uur of langer na het eten.

De werking van whitening tandpasta

Whitening-tandpasta’s zijn bedoeld om de natuurlijke witheid van de tanden weer te onthullen. Het is niet zo dat whitening tandpasta's de tanden bleken, ondanks het feit dat veel mensen dat denken. Dit is een misverstand. Een witmakende tandpasta bevat microdeeltjes die de gelige aanslag veroorzaakt door voedingsmiddelen verwijderen. Dan gaat het vaak vooral om verkleurende 'boosdoeners' als koffie en rode wijn. Dankzij de microdeeltjes in whitening-tandpasta’s wordt de hechting van de aanslag aan het glazuur verbroken. Daardoor is de aanslag gemakkelijker weg te poetsen. Met als resultaat: wittere 'kauwkiezeltjes' ofwel tanden.

Aquafresh Whitening

Heel slim van Aquafresh: het assortiment whitening-tandpasta’s vernieuwen én tegelijkertijd de hierboven beschreven zorgen over schadelijkheid wegnemen. De nieuwe formule van de whitening tandpasta's bevat fijne microdeeltjes die de tanden op een zachte manier reinigen en glad maken. Maar bovendien leggen deze tandpasta's een beschermend laagje over de buitenste laag van het glazuur. Zowel wittere tanden als beschermde tanden, dus.

Welke tandpasta moet ik hebben?

  • Aquafresh Intense White maakt de tanden tot 50 procent witter
  • Aquafresh Whitening + Complete Care beschermt tegen plakvorming, voor witte tanden én gezond tandvlees
  • De formule van Aquafresh White + Shine resulteert in al in één week tijd in zichtbaar gladdere tanden die meer glanzen.

Eén op de drie Belgen houdt van een 'witte glimlach'

Wij Nederlanders zijn steeds cosmetischer gericht. We willen dus ook steeds vaker een mooie 'witte glimlach.' Toch doen de Belgen hun reputatie eer aan als nét iets verzorgder volk. Wij Hollanders hechten nog altijd minder waarde aan een witte glimlach dan Belgen, blijkt uit het onderzoek: 30 procent van de Belgen vindt een witmakende werking belangrijk bij een tandpasta. Dat is liefst bijna één op de drie Belgen. Best opmerkelijk, want de 'whitening' tandpasta bestaat relatief nog maar kort. Slechts de helft van dit aantal, ofwel 16 procent van de Nederlanders, heeft net zo'n voorkeur voor de witmakende tandpasta. Het zal geen verrassing zijn dat één op de drie Belgen (34 procent) vaker een whitening-tandpasta gebruikt dan bij Nederlanders het geval is (24 procent).

Aquafresh en het onderzoek

Aquafresh is sinds 1975 op de Nederlandse markt. De bedoeling is om de algemene mondgezondheid te bevorderen en voortdurend nieuwe producten te ontwikkelen. Aquafresh is een merk van GlaxoSmithKline Consumer Healthcare. Het onderzoek is door DirectResearch uitgevoerd in opdracht van Aquafresh, en wel onder ruim 1.000 Nederlanders en Belgen van 18 jaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Aquafresh Whitening

Reageer op het artikel "Whitening tandpasta's: onderzoek, feiten en cijfers"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 07-11-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!