InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gele tanden wat doe je eraan

Gele tanden wat doe je eraan

Gele tanden wat doe je eraan Je kent ze wel de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet denk je bij jezelf “had ik ook maar van die mooie witte tanden”. Hoe komt het dat bij sommige mensen de tanden geel worden en wat kan je eraan doen om ze weer mooi wit te krijgen?

Wat kan je doen als je al gele tanden hebt?

Whitening tandpasta:

Je kunt in plaats van normale tandpasta een whitening tandpasta nemen. Door dagelijks met deze tandpasta te poetsen worden de tanden een paar tinten witter. Je tanden worden natuurlijk nooit helemaal wit door deze tandpasta. Het voordeel van deze tandpasta is dat er geen risico’s aan verbonden zijn en dat het je gebit niet beschadigt. Wil je de tanden in 1x helemaal wit hebben dan zal je naar andere mogelijkheden moeten gaan kijken zoals het bleken of laseren van je tanden.

Tanden bleken:

De meest bekende manier is om je tanden te laten bleken. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf thuis te doen of door de tandarts. Het voordeel bij de tandarts is dat ze professioneel aan het werk gaan en al veel ervaring hebben. De tandarts weet precies hoe het moet en wat de risico’s zijn. Bij het tanden bleken wordt er gebruik gemaakt van gel of vloeistof met een hoge concentratie waterstofperoxide. Deze gel of vloeistof wordt op de tanden aangebracht en blijft dan ongeveer 10 minuten zitten. Deze stap wordt nog een aantal keer herhaald en duurt in totaal ongeveer 40 minuten. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid tanden die gebleekt moeten worden en hoe geel de tanden zijn. Nadat de tanden zijn gebleekt krijgen ze langzaam weer de oude gele tint terug. Je houdt dus niet voor altijd die mooie witte tanden na het bleken.

Laseren:

Bij het laseren worden de tanden eerst behandeld met een gel van waterstofperoxide. Tijdens het laseren begint deze gel te werken. De tanden blijven na het laseren langer wit en vaak is er maar 1 behandeling nodig.

Hoe komt het dat tanden geel worden?

Een aantal mensen worden geboren met gele tanden maar bij de meeste mensen worden gele tanden door andere dingen veroorzaakt:
  • Koffie en thee zorgen voor een gele aanslag op je tanden.
  • Roken zorgt voor een gele aanslag op je tanden.
  • Gebruik van bepaalde medicijnen kunnen ervoor zorgen dat de tanden geel worden.
  • Naar mate je ouder wordt worden de tanden ook langzaam zwakker en kan er een gele verkleuring ontstaan.

Wat kan je doen om gele tanden te voorkomen?

  • Let goed op wat je eet en drinkt, neem bijvoorbeeld wat minder koffie en thee op een dag.
  • Ook is het van belang dat je de tanden goed poetst. Het liefst 3x per dag na elke maaltijd.
  • Drink een glas water nadat je frisdank hebt gedronken, hiermee spoel je de aanslag weg.
  • Ook wordt er aangeraden om minstens 1x per jaar het gebit te laten reinigen door een mondhygiënist.
  • Bezoek de tandarts minimaal 1 tot 2 keer per jaar voor een controleafspraak.
© 2010 - 2017 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor witte tanden, tanden blekenTips voor witte tanden, tanden blekenEen stralende, witte lach: wie wil dat nu niet? Voluit kunnen lachen, in plaats van schaamte voelen voor de vergeelde ta…
Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?Gele/bruine nicotine vingers en tanden door roken; wat nu?Rook je? Dan ken je vast wel het probleem van gele vingers en tanden. Door het roken worden de vingers waarin de sigaret…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gele tanden wat doe je eraan"

Reacties

Benny, 18-11-2016 01:26 #8
Kan mij iemand zeggen hoe ik nu mijn tanden terug witter kan maken? Ik ben wel een roker en drink koffie.

Hatice, 22-12-2015 12:08 #7
Hallo,
Ik ben 13 jaar en ik ben wel tevreden met m'n gebit. Ik heb een beugel gehad. Maar nadat m'n beugel eruit was is m'n gebit heel geel geworden. Ik poets m'n tanden heel goed maar na een half uur worden ze weer gelijk geel wat moet ik doen?
Met vriendelijke groeten,

Charlotte, 14-08-2014 13:01 #6
Hallo,
Ik heb een tijdje terug een reinigingsbehandeling bij de tandarts gehad, waarbij ze een klein beetje tandsteen hebben weg gehaald. Sindsdien krijg ik echt aanslag op mijn tanden, tot een grijzige tint aan toe. Ik poets mijn tanden 2 maal per dag, en ik heb nooit problemen gehad mijn tanden waren altijd mooi wit. Het beetje tandsteen zat ook op een plek waar ik met de tandenborstel niet bij kan. Het is heel frustrerend. Ik drink geen thee of koffie, alleen maar water. Ik rook niet… Iemand een idee wat ik kan doen?

Dave, 14-01-2013 17:28 #5
Hallo, ik ben Dave en ben 14jaar. ik rook al meer dan 2jaar.
ik heb mooie tanden alleen de kleur is niet zo goed. ik poets mijn tanden heel vaak. als ik ze gepoetst heb zijn ze mooi wit, maar na een uur zijn die terug geel aan het worden.
ik vind dat heel lastig, vooral als ik moet lachen.
ik wil mijn tanden wel laten reinigen bij de tandarts maar ik ben bang dat het niet gaat lukken. wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 17-01-2013
Hoi Dave,
Je zou een whitening tandpasta kunnen proberen.

Iris, 08-07-2012 15:13 #4
Hoi, Ikzelf drink veel thee, maar nadat ik dit gelezen heb, ga ik het minder drinken. Ik drink zelf nooit frisdrank, alleen thee en water. Wat is een goede, maar goedkope whitening tandpasta?

Sena, 21-12-2011 21:11 #3
Hallo ik bn sena ik heb alles geprobeerd van tandpasta en bleken kost supper veel geld heb daar geen geld voor ik heb echt leleke gele tanden iedereen cheld me daar voor uit 100 kg meel op me tanden kinnen jullie me iets geven gratis proef tand pasta of iets gr sena

Rosa, 18-08-2011 17:21 #2
Hallo ik ben rosa,

ik heb ook gele tanden en ik zou mijn tanden willen bleken maar aangezien de gele kleur uiteindelijk toch wel terug komt, heeft het geen zin. Ik zal zoeken naar een whitening tandpasta en die gebruiken. Ik wil ze alsnog laten bleken maar vind het niet zo fijn dat de kleur weer terug komt. Reactie infoteur, 19-08-2011
Hoi Rosa,
Ik denk dat je het beste ook bijvoorbeeld zo weinig mogelijk koffie en thee moet gaan drinken. Anders komt de gele kleur inderdaad weer terug na het bleken.

Stefanie Heirman, 15-03-2011 21:16 #1
Ja halo ik heet stefanie
ik ben 12 jr en heb eigenlijk geel groene tanden
het licht eigenlijk wel aan mij zelf want ik heb mijn tanden de laatste 4 jr niet meer gepoetst
maar ik ben niet tevreden met mijn tanden, dus poets ik nu weer mijn tanden
maar ik wil eigenlijk dat mijn tanden weer witter worden dan nu
ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit probleem
dank u voor jullie aandacht

xxx stefanie Reactie infoteur, 19-05-2011
Hoi Stefanie,
Misschien een idee om Whitening tandpasta te gaan gebruiken. Dit helpt je tanden een paar tinter witter te maken.

Infoteur: Alice85
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!