InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Een volle bos haar

Beauty: Een volle bos haar

Beauty: Een volle bos haar Er zijn verschillende methodes om van een dun bosje haar een representatief kapsel te maken of zelfs een mooie grote volle bos. Immers, een volle bos is weliswaar uiterlijk vertoon, maar staat nu eenmaal voor jong en gezond. De ene manier is vervolgens wat ingrijpender dan de ander, maar mogelijkheden genoeg om het te realiseren.

Basisuitgangspunten

Als je meer volume in je kapsel wil, is het belangrijk dat je de kapper de vrije hand geeft. Soms zien kapsels die volume moeten krijgen er in aanloop tot, rampzalig uit en is het pas mooi als het “af” is. Hoe dun het haar is, is minder relevant, maar wat wel van belang is, is dat het haar niet helemaal kapot is. Kapot in de zin van een slechte behandeling door verf, permanent, krultang, föhn etc. en dat allemaal zonder enige bescherming. Dat put het haar uit en dan breekt het dus snel.

Beschadigd haar

Haar wat ernstig beschadigd is, moet eerst weer wat steviger van structuur worden en dat kost tijd. Dat werkt het beste van binnenuit en dat zijn meestal vitaminepreparaten. Deze kunnen net dat beste extra geven naast een gezonde voeding. Denk hierbij aan bijvoorbeeld omega 3 vitaminepreparaten. Sommige kappersmerken hebben ook vitaminepreparaten in het assortiment. Bijvoorbeeld Kerastase van L’Oreal.

Mogelijkheden voor volume

Verven

Als je je haar verft komt er in principe al een laag om iedere haar en dat maakt het haar wat dikker. Dit klinkt vreemd, omdat verf ook een aanslag op je haar is. Maar als je je haar verder goed behandelt, waarbij goed behandelen staat voor zachte verzorgende shampoo en conditioner, af en toe een masker en bij föhn of krultang altijd een goede beschermer gebruiken, kan je haar de verf wel hebben. Combineer het alleen niet met permanent. Dat “overleeft” niet ieder haartype.

Föhn

De föhn kan ook veel doen om volume te creëren. Daarbij is het goed om te beginnen – na het wassen – met een beschermende crème of spray. Deze beschermt tegen de hitte van de föhn. Een diffuser werkt extra goed, maar gewoon voorover hangen en de half hete föhn erop zetten werkt ook prima. Als je een beschermer in je haar doet die ook volume geeft, de meeste kappers- en drogisterijmerken hebben er altijd wel een in het assortiment, stimuleer je het volume creëren alleen maar.
Om te voorkomen dat je volume in elkaar zakt is of touperen een optie of wat lak spuiten tussen het modelleren door. Dus niet alleen over de bovenste laag spuiten.

Extra haar

Natuurlijk kan extra haar ook de truck doen, alleen is dat wat meer werk en meestal kost het ook meer geld (kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid strengen). Als je voor deze optie kiest is het goed om echt haar te nemen. Kunsthaar is weliswaar goedkoper, maar het glanst meestal onnatuurlijk en dus vaak zichtbaar als je het tussen je eigen haar laat aanbrengen. Echt haar hoeft overigens niet enorm duur te zijn, want er zijn steeds meer systemen die langere tijd te gebruiken zijn. Dat wil zeggen dat de plakrand alleen vervangen hoeft te worden als de streng uit het haar gehaald wordt.

Natuurlijk haar valt enige moment uit (gemiddeld zo’n 100 haren per dag), maar echt haar in strengen valt niet uit, maar moet wel bevestigd worden aan echt haar. Logisch dus dat het naar een aantal weken eruit moet c.q. opnieuw gezet moet worden. Als het aangekochte haar meerdere keren gebruikt kan worden, zijn de kosten binnen de perken.
Om te bedenken of strengen of matten wel iets voor je zijn, zijn er nu ook eenmalig te gebruiken kleine matjes van echt haar, die na 6 tot 8 weken eruit moeten. Zo’n matje is echter maar ca. 10 euro en dus zinvol te proberen alvorens met veel strengen of matten het volume van je kapsel aan te pakken.

Krullen of slag

Krullen of slag wil het volume ook nog wel eens opkrikken en dat kan door het eigen haar te voorzien van krullers, een zacht materiaal kan tijdens de slaapuren gewoon gedragen worden. Of kies bij wat langer haar voor het vlechten van de haren. Laat het gewoon aan de lucht opdrogen en eventueel voorzien van een spray of crème die versterkend werkt. Na het uithalen van de krullen of vlechten heb je volume. Niet teveel borstelen, maar met de kam of de vingers in model brengen. Een haarlak, in beperkte mate, kan nog wat extra’s geven.

Tot slot

Met wat creativiteit kom je vaak een heel eind. Overleg ook met de kapper over de mogelijkheden. Een goed model ka namelijk ook al helpen in het creëren van meer volume.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dun haar: Wat moet je ermee, wat doe je eraan?Dun haar: Wat moet je ermee, wat doe je eraan?Haar wordt ook wel eens als sieraad van de mens aangeduid en eerlijk is eerlijk een volle bos veerkrachtig en glanzend h…
Dun haar, wat doe je er tegen?Als je last hebt van dun haar is het moeilijk om weer dik haar te krijgen. Wat helpt om weer dik haar te krijgen?
Beauty: volume in het haarBeauty: volume in het haarVoor de mensen die van nature met een volle bos haar gezegend zijn, is het geen issue. Maar heb je die niet en wil je de…
Haarproblemen en -oplossingenHaarproblemen en -oplossingenBijna iedereen heeft wel eens problemen met zijn haar: roos, vet of juist heel droog haar. Gelukkig zijn de meeste probl…
Beauty: Haargroei hoofdhaarBeauty: Haargroei hoofdhaarHaar wat bij ieder menselijk lichaam hoort is van oorsprong functioneel, maar tegenwoordig scheren we het weg, laten we…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Een volle bos haar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-02-2011
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!