InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Dun haar en haaruitval

Dun haar en haaruitval

Dun haar en haaruitval Niet iedereen is gezegend met een volle, gezonde haardos. Met de juiste voeding en producten is er wel iets te doen aan dun, breekbaar haar of aan haaruitval. Dun haar kan aangeboren zijn, maar ook later optreden. Teveel stress kan invloed hebben op het haar. Hormonale veranderingen en leeftijd spelen tevens een rol. Een ongezonde leefstijl heeft een nadelig effect op de conditie van ons haar, huid en nagels. Probeer te zorgen voor een evenwichtig leven.

Gezonde voeding

Een goed en evenwichtig voedingspatroon is van belang voor mooi, gezond haar. Vooral vitamines uit de B groep zijn belangrijk. In biergist zit ook veel vitamine B, het is tevens goed bij een onzuivere huid. Volkorenproducten en zuivelproducten zijn goed voor het haar, maar ook zalm, eieren, noten, groenten en bonen.

Behandel het haar met tact

Dun haar is fijn en broos, gebruik daarom geen kammen en borstels met scherpe punten eraan. Neem bij voorkeur borstels van echt haar en kammen met afgeronde punten. Gebruik niet te vaak krulspelden of elastiekjes in het haar. Vlecht het haar niet te strak, daardoor ontstaat er te veel spanning op het haar. Wordt het haar gekruld met een krultang, zet deze dan op een lage stand. Probeer het haar niet te vaak te verven. Moet dit toch gebeuren kies dan voor een milde, natuurlijke haarkleuring zonder ammoniak.

Schuimversteviger

Breng deze schuimversteviger alleen aan bij de haarwortel en niet over het hele haar tot aan de punten. Anders wordt het haar te zwaar en gaat het juist langs het hoofd hangen en heeft het weinig volume.

Gelatine

  • Een gelatineblaadje kun je weken in water en dit vocht vervolgens opdrinken. Dat is goed voor het haar en de nagels zullen er sterker door worden.
  • Een lepel gelatinepoeder door de shampoo mengen kan het haar verstevigen en ervoor zorgen dat het beter in model te brengen is.

Föhnen

Het haar föhnen met het hoofd naar beneden is ook een optie. Hierdoor ontstaat meer volume, wel kan het vaak toch al broze haar door de warmte beschadigen. Zet de haardroger altijd op de laagste stand. Een föhnversteviger helpt om het haar te beschermen tegen de warmte, maar kan ook het haar verzwaren.

Touperen

Touperen bij de haaraanzet kan het haar meer volume geven. Toupeer heel voorzichtig anders zal het haar breken of gaan klitten. Teveel haarlak gebruiken is niet goed voor het haar.

Producten voor voller haar

Elvive Full Fiber van L’Oreal, deze haarverzorgingslijn omvat een shampoo, conditioner, volumebooster en een haarmasker. Deze producten bevatten filloxane, dat het haar van binnenuit dikker maakt. De booster zorgt voor extra volume en moet worden vermengd met de conditioner of het haarmasker.

Producten tegen haaruitval

  • Haar dat sterk uitvalt wordt ook dunner. Het merk Bioxine heeft shampoo en ampullen om haaruitval tegen te gaan. Door het gebruik van de shampoo, met name de variant voor vet haar, lijkt het haar ook voller.
  • Een ander product tegen haaruitval is Alpecine shampoo (voor mannen) met cafeïne. Of Plantur 39 shampoo met phyto-cafeïne. Dit merk heeft ook een variant voor fijn en breekbaar haar.

Producten die het haar niet verzwaren

Een goede verzorging van het haar is belangrijk, maar deze producten kunnen het haar verzwaren, waardoor het gaat hangen. Dove Oxygen & Hydration shampoo en conditioner hydrateren en verzorgen het haar, maar verzwaren het niet waardoor het meer volume heeft.

Echte zijde

Omdat dun haar meestal fijn en breekbaar is kan veelvuldig draaien op het hoofdkussen ’s nacht het haar beschadigen. Dit kan worden verholpen door een sjaal van echte zijde (niet synthetisch) over het hoofdkussen te leggen. Nog enkele voordelen: het kapsel blijft beter in model en het haar krijgt door de zijde een mooie glans.
Gerelateerde artikelen
Herbal Essences haarproductenHerbal Essences is tegenwoordig een bekend merk op het gebied van shampoo's, conditioners en andere haarverzorging. Ze h…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Hoe voorkom je een 'bad hair day'Hoe voorkom je een 'bad hair day'Heb je krullend haar, dan wil je graag stijl haar. Heb je stijl haar dan wil je graag een krullenbol. Vaak zijn we dus n…
Hoe houd je je haar gezond?Hoe houd je je haar gezond?Gezond en mooi haar willen we allemaal, maar het valt niet altijd mee om het haar in optimale conditie te krijgen en te…
Steil haar verzorgenHoewel veel vrouwelijke celebrity’s allemaal mooi vol steil haar lijken te hebben, zijn dat meestal extensions. ‘Echt’ s…

Reageer op het artikel "Dun haar en haaruitval"

Infoteur: Ymannee
Gepubliceerd: 04-10-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!