InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De werking van shampoo

De werking van shampoo

De werking van shampoo In de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ander. Benieuwd wat een shampoo nou werkelijk doet?

Shampoo of conditioner

Een shampoo is bedoeld om je haar mee te wassen. Een conditioner gebruik je na het wassen en is bedoeld om je haar extra voeding te geven. Zowel de shampoo als de conditioner kan van alles beloven. In het artikel wordt daarom gesproken over shampoo, maar hiermee kan dus ook een conditioner worden bedoeld.

Voeden van droog haar

Een shampoo die je droog haar voedt? Voeden van het haar is sowieso al onzinnig, haar is dood en wat dood is zal door een voeding echt niet gaan leven. Droog haar ontstaat door invloeden van buitenaf zoals de föhn, teveel zon, haarkleuringen etc. Om dood haar te voorkomen, kan je beter de bron van de oorzaak aan gaan pakken. Een shampoo zal dit probleem echt niet gaan oplossen. De meeste shampoos voor droog haar leggen een beschermend laagje om de haar heen. Op zich een leuk idee, maar vaak is dit beschermende laagje er na eenmaal borstelen alweer vanaf.

Voedende shampoo

Dan nog de voedende shampoos voor dagelijks gebruik. Je haar kan je niet voeden van buitenaf. Het haar groeit vanuit de cel in je hoofdhuid. Deze word gevoed door de voeding die je eet, met daarin vitaminen en mineralen. Shampoo met bijvoorbeeld vitamine B of E is onzin, deze bereikt nooit de cel van waaruit het haar groeit. Neem dan met de voeding vitamine B of E tot je, dan komt het wel bij de cel aan.

Gespleten haarpunten herstellen

Laten we die gespleten haarpunten eens herstellen. Het enige wat deze shampoos doen, is een laagje over het haar heen leggen of de punten dicht plakken. Maar gespleten blijft het toch, de enige oplossing is het afknippen van de gespleten haarpunten.

Siliconen

Producenten stoppen in shampoos siliconen waardoor het haar zachter aanvoelt. Dit is slechts tijdelijk, als men het haar gaat borstelen zal dit zachter gevoel weer snel verliezen. Dit komt omdat het laagje dat de shampoo over het haar heen legt, weer snel verdwijnt.

Overigens maakt het zachte gevoel het wel makkelijker om het haar na het wassen beter door te kunnen kammen. Doe dit sowieso nooit wanneer het haar nog nat is. Maar klitten zijn wel makkelijker te verwijderen. Niet helemaal zo slecht dus die producten. Een goedkope antiklit heeft trouwens hetzelfde effect.

Vochtbalans

De vochtbalans in het haar wordt voor 93 procent van binnenaf geregeld, slecht een klein percentage komt van buitenaf. Maar ook zonder dure shampoo kan je dit bewerkstelligen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De werking van shampoo"

Reactie

L. van der Linden, 16-09-2016 22:25 #1
Nog een tip, had jarenlang last van roos of schilfers, van alles geprobeerd het hielp even. Ik smeer mijn haar nu in met gewone azijn, laat het een uurtje zitten en dan uitspoelen met water. Voila nooit geen roos of schilfers meer.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 08-04-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!