InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Huidverzorging voor de donkere huid

Huidverzorging voor de donkere huid

Mensen met een donkere huid hebben heel andere producten nodig om hun huid te verzorgen dan mensen die een lichte huid hebben. Dit komt omdat de donkere huid een heel andere structuur heeft. Bovendien heeft de donkere huid veel eerder last van pigmentvlekken dan mensen die blank zijn.

Verschil tussen een donkere en een lichte of blanke huid

Veel mensen denken dat de donkere en de lichte huid niet anders van elkaar verschillen dan in kleur. Niets is echter minder waar. De huid van mensen die in landen wonen waar veel zon is heeft zich daar aan aangepast. Dat moest ook wel, want anders zouden die mensen voortdurend verbranden. Deze huid wordt echter wel anders omdat hij zich transformeert. Zo wordt in de donkere huid van mensen die in gebieden wonen waar de zon loodrecht op staat veel meer melanine aangemaakt. Dit zorgt voor een extra beschermlaag in de vorm van een dikkere hoornlaag. Ook maakt de huid van mensen die altijd in de zon wonen extra veel talg of sebum aan. Maar zowel die dikkere huid als die talglaag zorgen ook voor problemen. Mensen met een huid die varieert van heel licht bruin tot heel zwart kunnen last krijgen van:
  1. Veel talgafscheiding
  2. Littekens door wondjes of beschadigingen van de huid
  3. Pigmentvlekken (hyperpigmentatie)

De donkere huid heeft een andere verzorging nodig dan de lichte huid

Doordat de structuur van de donkere huid dus anders is en ook andere problemen kent dan de blanke huid, heeft iemand met een donkere huid ook een andere huidverzorging nodig. Producten die geschikt zijn voor de blanke huid, zijn dat niet voor de donkere huid. Maar ook make-up voor een lichte huid staat niet op een donkere huid. Alleen al de normale foundation komt niet in de buurt van de kleuren van de donkere huid, tenzij het speciale producten zijn voor die donkere huid.

Waarin de donkere huid verschil van de blanke huid

  • Een donkere huid heeft een dikkere hoornlaag omdat er veel meer melanine inzit
  • De huid van een donkergekleurd iemand heeft grovere poriën dan iemand met een blanke huid. Dit is in een warm klimaat nodig zodat talk en zweet er door kan verdwijnen en de huid kan koelen, maar in een koud klimaat als dat in Nederland is het vaak alleen lastig.
  • Omdat een donkere huid al veel melanine heeft is de kans groot dat hij nog donkerder wordt als hij wordt blootgesteld aan de zon. Overigens kan iemand met een donkere huid ook gewoon verbranden.
  • De huid van iemand met een donkere huidskleur heeft veel meer talgklieren en dus veel vetter dan die van een blanke.
  • Mensen met een donkere huid die in een koud land als Nederland gaan wonen hebben wel de huid om in de warmte te leven, maar die warmte ontbreekt. Toch reageert de huid wel als zodanig, zij het dan in de koude. Omdat de huid het vele talg door de kou niet kwijt kan raken, heeft iemand met een donkere huid daarom hier in Nederland veel eerder last van pukkels en comedonen. (witte puntjes in de huid). Daar komt nog bij dat de donkere huid niet is gewend aan centrale verwarming in combinatie met droge lucht. In de tropen is de vochtigheid namelijk vaak heel hoog. Het gevolg is dan ook vaak een heel vochtarme huid in de winter. Omdat de huid dus tegelijkertijd vet is en vochtarm maakt dit de verzorging niet eenvoudiger.

Speciale verzorgingsproducten voor de donkere huid

Ametis heeft in Nederland een hele verzorgings- en beautylijn opgezet voor de donkere huid. Daarin zijn reinigingsproducten opgenomen, maar ook bijvoorbeeld foundations voor alle schakeringen van de donkere huid, dus van lichtbruin tot diep zwart. Wie zulke speciale producten niet aan wil schaffen kan ook voor de reiniging zoeken naar een product voor de vette huid, maar de huid voeden met crèmes die vochtinbrengend of hydraterend zijn (producten voor de vochtarme huid). Gebruik altijd een nachtcrème. ’s Nachts neemt de huid namelijk de meeste producten op.

Pukkeltjes of acne bij de donkere huid

Acne of pukkels en mee-eters zijn altijd vervelend, of iemand nu een donkere of een lichte huid heeft. Het probleem met de donkere huid is echter dat de donkere huid teveel talg produceert en tegelijkertijd ook vochtarm is. Om acne te behandelen wordt vaak gewerkt met producten waar alcohol in zit of stoffen die de huid uitdrogen. Voor de lichtere huid is dat al slecht, maar bij de donkere huid nog veel slechter omdat die tegelijkertijd dus juist veel vocht nodig heeft. ’s Nachts dus in dat geval ook weer een vochtinbrengende crème gebruiken voor de vochtarme huid.
Scrubben of peelen bij acné is altijd goed om er zo voor te zorgen dat de talgklieren niet verstopt raken. Door twee keer per week de huid te bewerken met een crème met korreltjes wordt de hoornlaag bovendien ook wat dunner en kan de talg beter uit de huid komen. Omdat peelen en scrubben de huid wel weer uitdroogt is het verstandig om daarna dan weer een masker te nemen dat weer vocht in de huid brengt.

Kan de donkere huid verbranden?

De donkere huid kan net zo goed als de lichte huid verbranden. Hij heeft dan wel een extra beschermlaag tegen UV stralen, maar wie zonder bescherming de zon in gaat met een donkere huid loopt ook risico op verbranden. Dat is slecht voor de huid (denk aan huidkanker en veroudering), maar een ander probleem is dat de hoornlaag van de huid dan nog weer dikker wordt. Ook de donkere huid kan dus niet zonder zonnecrème.

Make-up als je donkergekleurd bent

Vrouwen met een blanke huid houden van make-up, maar vrouwen met een donkere huid natuurlijk niet minder. Het voordeel van die laatste groep is wel dat zij veel meer kleur kunnen hebben dan blanke types waarbij kleur al snel clownesk staat. Sterker nog, vrouwen met een donkere huid hebben fellere kleuren nodig omdat de make-up anders al snel in het niet valt bij hun huid.

Speciale foundation voor de gekleurde huid

Omdat vrouwen met een donkere huid een heel andere huidstructuur hebben met onder andere grovere poriën, hebben zij ook een heel andere foundation nodig dat blanke vrouwen. Voor een donkere huid is een foundation op oliebasis dan vaak ook beter dan op waterbasis. De olie blijft beter op de huid liggen, terwijl water erin kruipt en dat maakt de poriën juist nog veel zichtbaarder. Ook doet poeder het vaak goed op de donkere huid omdat de poriën daardoor minder zichtbaar worden. Daar waar blanke vrouwen vaak een foundation nodig hebben met een roze tint erdoor heen, moet iemand met een donkere huid daar niet voor kiezen, want dat maakt de huid ziekelijk.

Ametis: verzorgingsproducten voor de donkere huid

Ametis Cosmetics is een verzorgingslijn voor de donkere huid. Het merk verkoopt geen producten voor de blanke huid. In de lijn zitten onder andere verzorgende producten om te reinigen en te voeden, maar dan specifieke afgestemd op de donkere huid. Iemand met een donkere huid hoeft dus niet meer allerlei verschillende producten voor de blanke huid te combineren om de talgproductie, de dikkere hoornlaag en het vochtarme van de huid te bestrijden. Amethist heeft reinigingsproducten die de talgproductie reguleren en te verminderen zodat de huid minder vet wordt. Daarnaast zijn de voedende dag- en nacht crèmes er voor om te verzorgen en te kalmeren en de acne te verminderen of te voorkomen.

Pigmentvlekken bij de donkere huid: producten om het te voorkomen of te verminderen

Omdat de donkere huid nu eenmaal veel eerder last heeft van pigmentvlekken heeft Ametis daar ook een speciale lijn voor opgezet. Ze crèmes zijn bedoeld om pigmentvlekken te voorkomen of ze te laten vervagen. De zogenaamde White Cream zorgt er volgens het bedrijf voor dat de vlekken na een kuur van 21 dagen behoorlijk zijn gereduceerd. Tevens brengt Ametis Cosmetics het White Peel Off Mask en de Skin Brightning Corrector voor de donkere huid met pigmentvlekken.

Andere make-up merken voor de donkere huid

Andere make-up merken voor de donkere huid zijn:
  • Nubian Queens (verkrijgbaar bij Etos),
  • MAC Cosmetics,
  • Black Up (verkrijgbaar bij Ici Paris),
  • L’Oréal, Black Opal (verkrijgbaar bij Etos)
  • Bobbi Brown.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Make-up tips voor de donkere of getinte huidOp internet zijn heel veel tips te vinden over make-up en haar. Vaak zijn deze tips het meest geschikt voor mensen met e…
Make-up tips voor een donkere huidHeb je een donkere huid? Dan wil je alsnog mooie make-up op je gezicht aanbrengen. Waar moet je zoal op letten wanneer j…
Ken de verschillende huidtypesHuidtypes worden ingedeeld volgens de kleurgradatie (bleek - donker) en volgens het vetgehalte (van droog tot vet). Om j…
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zo’n huid aanbrengt…
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Bronnen en referenties
  • Ametis Cosmetics – www.ametis.nl
  • www.beautydiscover.nl

Reageer op het artikel "Huidverzorging voor de donkere huid"

Reacties

Gaby, 16-07-2014 16:05 #8
Ik ben het met Zelda eens, ik weet niet wie dit verslag heeft gedaan. Maar het is duidelijk dat zij veel info van de bladen heeft overgenomen en heeft zelf geen ervaring met donkere huid. In Douglas en ICI Paris kunnen ze geen advies voor donkere huid doen Ooit heb ik daar een foundation gekocht toen ik de deur uit was leek ik op een mummie. Ik heb een Visagist gevonden die als eerste en enige in heel Nederland is die goed advies kan uitbrengen, de juiste foundation, poeder of wat je ook nodig hebt bied. Ze is gevestigd in Schiedam in de Hoogstraat 47. Black Impact Cosmetics heet de winkel. Deze vrouw is echt goed, ze veranderd vrouwen in Diva's. Metamorfose totaal doet ze. Ze is ook een Top Hair stylist voor alle haartypes. En ze kan Dam goed knippen. Ze verkoopt de merk Iman cosmetics als enige in Nederland. Wil je een goed advies voor make up en haren dan moet je daar zijn bij Black Impact. De kapster is gespecialiseerd in haaruitval en kaalheid. En maak mensen mooi op.

Zelda, 28-01-2014 22:23 #7
Het spijt me zeer, maar dit artikel slaat nergens op. Termen als 'die mensen, 'heel zwart' (donkerder dsn zwart bestaat niet), 'als je in de zon gaat kun je nog donkerder worden' en 'specials foundation' geven weer dat dit artikel vanuit een optiek geschreven is waaruit blijkt dat er tamelijk weinig kennis is over de donkere huid.

Speciale foundation? Zo goed als alle commerciele merken verkopen nu foundation voor de donkere huid. Ik heb het hier dan over Lancôme (Teint Idole & Teint Miracle) YSL (Le Teint Touche Eclat), Estee Lauder (Double Wear & Double Wear light), Bobbi Brown (alle foundations) en Sisley (Phyto Teint Eclat). Tevens zij er geweldige merken die zich meer richten op de donkere huid zoals Black Up en Nouba.
Bobbi Brown is tevens niet gespecialiseerd in make up voor de donkere huid. Van de 13 kleuren die ze verkoopt zijn er 8 kleuren voor de blanke huid. Tevens hebben zij geen felle make up, wat volgens dit artikel alleen kan worden gedragen door donkere vrouwen.

Daarnaast is het niet waar dat donkere mensen alleen felle kleuren kunnen hebben, kijk naar een Naomi Campbell, Tyra Banks of Zoe Zaldana, allemaal gekleurde dames die zeker gebruik maken van natuurlijke kleuren op hun ogen. Net als bij de blanke huid moet er bij de donkere huid worden gekeken wat mooi past. Het zou toch wat zijn als elke donkere vrouw azuurblauw of fel geel op de ogen aanbrengt omdat anders kleuren wegvallen?

Met betrekking tot huidverzorging werken 'whitening' producten averechts. Je huid wordt lichter en de pigment vlekken blijven of vaak donker of worden ietsje lichter, waardoor ze tegen je lichter wordende huid afsteken. Bij hyperpigmentatie is onder de zonnebank gaan een goede remedie. Mooie producten voor iedere huid zijn producten van Sensai. Zij hebben een 'Mudsoap' wat de talgproductie op zachte wijze afremt.

Mens en gezondheud volgende keer betere research en iets minder partijdigheid (noem ik het dan maar)

Arthur, 16-10-2013 21:22 #6
Mijn kleindochter heeft van een scherp voorwerp een lange streep op haar arm overgehouden. Geen echt litteken dus, maar een ontsierende "blanke" lijn op haar lichtgekleurde huid. Ze is hier erg verdrietig over en ik wil haar helpen. Wie weet er raad?

Pam, 17-05-2013 11:07 #5
Heel jammer… je komt op Google nergens iets tegen waar je de producten zou kunnen kopen/bestellen. volgens mij zijn ze hartstikke over de kop gegaan… Reactie infoteur, 26-05-2013
Inderdaad erg jammer, want het is toch een gat in de markt zou je zeggen.

Frtuna, 22-11-2012 11:44 #4
Waar kan ik Ametis cosmetics in Nederland kopen? Reactie infoteur, 01-12-2012
Ik kan het adres van Ametis ook niet meer terugvinden. Ze hadden een website waar je de producten kon kopen, maar ik kan hem niet meer vinden.

Yvonne, 23-08-2012 12:40 #3
Waar kan ik Ametis cosmetics in Nederland kopen? Ik kan het nergens op de site
vinden, als ze adverteren moet je het ook ergens kunnen kopen.
Groetjes,
Yvonne. Reactie infoteur, 24-08-2012
Helaas kan ik ook niet meer achterhalen waar zij te bereiken zijn. Ze hadden een website, maar die lijkt nu uit de lucht.

Nena, 07-06-2012 23:25 #2
Waar kan ik de producten kopen of bestellen?
Mvg Nena Reactie infoteur, 23-06-2012
De producten waren altijd te koop via een website, maar ik kan nu de website ook niet meer vinden. Heel vervelend.

Suzanne Grootelaar, 14-05-2011 10:48 #1
Mijn dochter heeft een hele donkere huid. Ze is geboren in Ethiopië. Nu heeft ze in haar gezicht wittere vlekken. Hebben jullie een idee wat ze er aan kan doen om dit te behandelen of te voorkomen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-02-2013
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsverzorging
Reacties: 8
Schrijf mee!