InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Geuren zijn persoonlijk

Beauty: Geuren zijn persoonlijk

Beauty: Geuren zijn persoonlijk Geuren zijn persoonlijk, iets wat meer persoonlijk is, is haast niet te vinden. Maar dat maakt ook dat favoriete geuren kunnen wisselen, dit kan bijvoorbeeld met je stemming te maken hebben. Dat maakt parfums, behalve commercieel zeer interessant, ook moeilijk. Moeilijk om net die toon aan te slaan die als prettig wordt ervaren of waar mensen de geur associëren met iets prettigs. Dat is commercieel gezien uiteraard goed.

Waar is een parfum uit opgebouwd?

Er valt niet te zeggen wat een ‘goede’geur is, juist omdat het zo persoonlijk is en de zuurgraad van de huid bij iedere vrouw net weer even anders kan zijn (en daarmee de uitwerking van een parfum). Wel zijn er bepaalde tonen populairder dan anderen. Maar strikt genomen is een parfum altijd uit een aantal onderdelen opgebouwd. De topnoten, hartnoten en basisnoten.

  • Topnoten, bovennoten/hoofdnoten zijn de geuren die in de eerste minuten na het opbrengen dominant zijn. Deze geuren zijn vooral belangrijk bij de verkoop van het parfum, na een minuut of tien zijn ze niet of nauwelijks meer te ruiken. De bovennoten van een geur zijn bedoeld om aandacht te trekken en stralen de eerste en verrassende indruk van een geur uit.
  • Hartnoten, middennoten zijn de geuren die opkomen nadat de topnoten grotendeels verdwenen zijn, zo'n tien minuten na het opbrengen. Vrijwel alle bloemengeuren zijn hartnoten. Het hart is misschien wel het belangrijkste deel van het parfum.
  • Basisnoten, grondnoten zijn de geuren die als laatste overblijven, nadat de hartnoten grotendeels vervluchtigd zijn. Dit is meestal één à twee uren na het opbrengen van het parfum. Basisnoten kunnen vele uren geur af blijven geven.

Welk type parfums (of variaties) zijn er?

  • Parfum (parfum extract) bestaat uit 20% tot 40% geurbestanddelen
  • Eau de parfum bestaat uit 10 tot 20% geurbestanddelen
  • Eau de toilette bestaat uit 5 tot 10% geurbestanddelen
  • Eau de cologne bestaat uit 2 tot 3% geurbestanddelen

Parfumeur

De betere parfumeur is bezig met zijn gevoel en niet met wat goed zal verkopen, toch zijn er talloze geuren die op de markt gebracht zijn vanwege een grote succes kans. Koppel er ook nog een bekende naam aan en je bent klaar. Zo niet de echte parfumeur, deze man of vrouw creëert echt en op deze wijze zijn de grote parfums uiteindelijk ook gecreëerd.

Wat maakt een goede geur?

Dat is heel persoonlijk, want als je een goed parfum associeert met bijvoorbeeld een dagje aan zee, dan heb je het over een heel ander parfum dan wanneer je het houtachtige van het bos als lekker ervaart. De ene geur is niet beter of slechter dan de ander, alleen anders.

Iets anders!

Antiparfum

Dit is relatief nieuw en behelst eigenlijk alleen dat deze geuren een gevoel weergeven c.q. vertalen. Denk bijvoorbeeld aan een zwoele nacht of de was die in de wind aan een waslijn droog waait. Deze geuren hebben min of meer ook een verhaal en als je dit verhaal associeert met iets wat je prettig vindt of waar je een leuke herinnering aan hebt, kan dat de geur zijn die bij je past. De ervaring leert wel dat deze geuren leuk zijn voor “erbij”, maar meestal niet de basisgeur van een vrouw zijn.

Natuurlijk

Back to nature is al al even een trend … ook in de parfumerie. Geuren die 100% organisch zijn, bevatten echt geen stalgeuren. Het biologische parfum is hip en is net name gekoppeld aan het niet gebruiken van dierlijke bestanddelen. De alcohol is vaak gemaakt van suikerriet en de verpakking is milieuvriendelijk. Dat alles neemt niet weg dat de geuren helemaal van deze tijd zijn en heerlijk verfijnd kunnen zijn. Maar net zoals de andere parfums moet het je smaak zijn.

Workshops

Zelf een geur maken is verschrikkelijk moeilijk, want je kunt losse geuren wel lekker vinden. Dat maakt nog niet dat het samengevoegd ook lekker is. Het gaat om de losse geuren, maar ook de hoeveelheden die je bij elkaar voegt. Een lekkere geur die je iets wil verfijnen kan met een andere geur die los heerlijk is, kan samengevoegd zomaar in een monsterlijke geur veranderen.

Het kan leuk en interessant zijn om een workshop te volgen, want zo leer je bewust met geuren om te gaan (workshops worden her en der door het hele land gegeven). Vaak kan je een geur wel associëren met een gevoel, maar wat is het nu eigenlijk? Verder is zo’n workshops gewoon leuk, omdat je meestal ook een handcrème, bodylotion of douchegel kunt maken die je daadwerkelijk thuis kunt gebruiken. Na zo’n workshop zal het je niet verbazen dat je zomaar anders denkt over het vak van parfumeur.

Lees verder

© 2011 - 2019 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parfum: Coco Mademoiselle van ChanelParfum: Coco Mademoiselle van ChanelIn 2001 kwam het beroemde cosmetica merk met een nieuw parfum. Met dit parfum richtte Chanel haar pijlen vooral op de je…
Chanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5, een tijdloze geurChanel No. 5 is het parfum dat zo bekend werd dat er naar men zegt tegenwoordig elke 30 seconde een flesje over de toonb…
Hoe komt je parfum optimaal tot zijn recht?Hoe komt je parfum optimaal tot zijn recht?Parfum is een belangrijke extra touch voor je uitstraling, je outfit en je persoonlijkheid. Hoe zorg je ervoor dat je op…
Parfum: geurfamilies & notenParfum: geurfamilies & notenEr zijn duizenden parfums en weet in die enorme hoeveelheid de juiste geur maar te vinden! Om de diverse geuren uit elka…
Parfum: van toen tot nuWist je dat vroeger, parfum werd gebruikt om onaangename geuren uit de riolen te maskeren? En later werd parfum zelfs ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Geuren zijn persoonlijk"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-03-2011
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!