InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Gespleten haarpunten

Gespleten haarpunten

Gespleten haarpunten Gespleten haarpunten: herstellen, voorkomen en zelf knippen. Gespleten haarpunten wordt vooral gezien bij lang haar. Zoveel mensen, zoveel haarproducten. Maar wat nou echt goed werkt bij gespleten haarpunten? De tips en trics over gespleten haarpunten.

Waarom haar splijt

Gespleten haarpunten valt vooral op bij lang haar, omdat lang haar minder vaak geknipt wordt dan een kort kapsel. Lang haar heeft ook meer te verduren. Door droogte zoals een föhn en een stijltang, maar ook door haarkleuringen of permanenten van het haar, beschadigd het haar. Droog haar is extra vatbaar maar ook het veelvuldig kammen en borstelen beschadigd het haar. Vooral nat haar beschadigd nogal snel. Deze beschadiging begint bij de punt en zal steeds verder omhoog kruipen.

Wanneer het haar beschadigd is, kan deze ook zogenaamde breekpunten gaan vertonen. Dit is zichtbaar als een wit puntje ergens halverwege het haar, wanneer men aan de haar trekt dan zal deze ter hoogte van het witte puntje afbreken.

Shampoo en conditioner

Shampoo en conditioner die gespleten haarpunten beloven te herstellen, beloven een hemel op aarde die er niet is. Wat deze shampoos doen, is een beschermende laag over het haar aanbrengen. Zodra het haar weer geborsteld word, is d beschermende laag alweer verdwenen. Gespleten haarpunten kunnen simpelweg niet hersteld worden met dit soort producten.

Hair repair systeem

Verschillende merken komen met een zogenaamd hair-repair-systeem aanzetten. Dit verschilt van shampoos en conditioners tot sprays, gels, haarlakken, maskers etc. Het klinkt natuurlijk allemaal heel aanlokkelijk, want met dit systeem zou je haar volledig hersteld worden van gespleten haarpunten.

Laten we voorop stellen dat haar dood is. Alleen de haarwortel in het haarzakje leeft. Alles wat via de hoofdhuid naar buiten komt, is hartstikke dood materiaal. En wat dood is, breng je niet meer tot leven. In de tijd van Frankenstein wellicht wel, maar dat terzijde. Gespleten haarpunten is dus dood materiaal wat nog verder beschadigd raakt. Zoals vingernagels die afbrokkelen of scheuren. Al deze producten doen hetzelfde zoals nagellak voor nagels doet: het verstevigd of brengt een beschermende laag aan, maar wat gescheurd is, is en blijft gescheurd.

Afknippen

Dit is en blijft de enigste methode die werkt: het afknippen van gespleten haarpunten. Doet men dit niet, dan zal de haarschacht steeds verder beschadigen en uiteindelijk zal er ontzettend veel van het haar afknipt moeten worden. Ga daarom regelmatig naar de kapper om het haar bij te laten knippen. Zelf kan met ook de gespleten haarpunten regelmatig afknippen. Neem hiervoor een pluk in de hand en draai de pluk lichtjes op, de puntjes steken nu door de pluk naar buiten en zijn makkelijk af te knippen. Ga tegen een donkere achtergrond zitten, dit maakt het vaak duidelijker zichtbaar. Zorg dat er ook voldoende licht op de haarpunten valt: in het donker is het moeilijk om gespleten haarpunten te ontdekken.

Voorkomen is beter dan genezen

  • Droog het haar na het wassen niet te snel: beter is om het aan de lucht te laten drogen zonder er met een handdoek overheen te gaan wrijven.
  • Borstel het haar slechts eenmaal per dag en borstel nooit nat haar.
  • Achterover kammen van het haar beschadigd het haar ook.
  • Beperk haarverven en permanenten, of gebruik producten zonder ammoniak erin.
  • Friemel en trek niet teveel aan het haar.
  • Verzorg het haar van binnen uit: zorg voor een gevarieerde voeding, eventueel aangevuld met een vitamine B-Complex.
  • Elastiekjes en ander haaraccessoires kunnen het haar ook beschadigen.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen tegen gespleten haarpunten?Met name mensen met lang haar kunnen last hebben van gespleten haarpunten. Haarpunten kunnen splijten bijvoorbeeld door…
Alles over gespleten haarpuntenAlles over gespleten haarpuntenHeb je mooi lang haar en dan krijg je gespleten haarpunten, het kan je haar helemaal verpesten. Wat zijn gespleten haarp…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Last van dode haarpuntenNet naar de kapper geweest en al weer snel last van dode haarpunten? Zo kan het nooit wat langer groeien. Maar wat doe j…
Gezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond glanzend haar tijdens de herfst en winterGezond en glanzend haar willen we allemaal. Hoe komen we aan mooi, gezond en glanzend haar? Zeker in de winter periode w…

Reageer op het artikel "Gespleten haarpunten"

Reacties

Karin, 14-01-2017 16:56 #3
Het helpt ook om je krullend haar af te drogen met een oud t shirt ipv een handdoek. En shampoo te gebruiken zonder Sulfaat (zeep). Ook hoor ik veel goeds over slapen op een echte zijden kussensloop. Je haar blijft langer goed zitten, minder gespleten haarpunten.

Marijke, 19-07-2010 14:45 #2
Bedankt voor de reactie. Mijn probleem is vooral dat ik niet weet hoe ik mijn haar anders klit-vrij kan krijgen. Dit lukt niet door conditioner alleen. Als dit zou kunnen, was het probleem weg! Ik doe verder alles aan mijn haar om het goed te verzorgen (ook precies zoals u voorstelt) maar de klitten er uit krijgen zonder te borstelen lukt niet. En als ik mijn haar borstel wanneer het droog is (dat doe ik dus nooit) dan ben ik net een heks. Heeft u dan misschien een tip hoe ik mijn haar wel klit-vrij kan krijgen? Alvast bedankt voor de reactie! Reactie infoteur, 19-07-2010
Probeer eens een anti-klit-spoeling, deze maakt het haar heel zacht. Wat je ook kan gebruiken is de hair-repair-spray, van gliss kurr (foto: http://picnica.ciao.com/de/14725010.jpg)

Bespray het haar hiermee en begin dan met kammen van onderaf, nooit bovenaan beginnen. Doe dit met een grove kam vanwege de krullen. Wanneer je weerstand voelt, dus een klit, niet gaan trekken maar laagje voor laagje ontklitten.

Jammer dat je haar zo pluist, is wel vaker het geval met krullen. Vaak helpt het dan wel om een laagje mousse of gelspray te gebruiken tegen pluizend haar.

Marijke, 14-07-2010 14:08 #1
Als je krullend en pluizend haar hebt, is het niet goed om je haar te kammen of te borstelen wanneer het droog is. Het haar breekt dan juist makkelijk af en gaat meer pluizen. Het is juist beter om het haar te borstelen wanneer het nog nat is, bij voorkeur wanneer je net conditioner in je haar hebt gesmeerd voor het uitspoelen. Reactie infoteur, 14-07-2010
Nat haar rekt flink uit dus de kans dst het dan breekt tijdens het kammen is natuurlijk groot. Om ervoor te zorgen dat krullend haar niet pluizig word, kan je terwijl het nog nat is er een wax/mousse indoen en aan de lucht laten drogen. Vervolgens bij droog haar je hoofd ondersteboven houden en met je vingers even goed door je krullen schudden. Meestal geeft dit het mooiste resultaat zonder dat je het (verder) beschadigd.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-09-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!