InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haaruitval na de zwangerschap

Haaruitval na de zwangerschap

Haaruitval na de zwangerschap Haaruitval: zwangerschap, bevalling. Tijdens de zwangerschap straal je van gezondheid, zo lijkt het wel. Tenminste, aan je haar te zien. Het is vol, glanzend en ziet er mooi uit. Waarom valt het haar dan zo enorm uit na je zwangerschap?

Haarverlies en hormonen

Een mens verliest dagelijks 80-100 haren, dit is een normaal verschijnsel. Vanaf ongeveer vijf maanden zwangerschap veranderd dit patroon. Onder invloed van hormonen valt het haar minder snel uit. Ook schijnt er juist extra haargroei te zijn: dit is vooral te zien aan bijvoorbeeld het vachtje op de buik van de vrouw dat er ineens zit. In de hoofdhuid worden de haren extra vastgehouden: het haarverlies is dan beduidend minder dan die 80-100 haren per dag.

De zwangere vrouw merkt dit doordat tijdens het wassen en het borstelen veel minder haren in het putje of in de borstel achterblijven. Het haar van de vrouw ziet er voller uit en ook vaak glanzender.

Na de bevalling

Direct na de bevalling begint de hormoonspiegel te zakken. Dit gaat de eerste dagen erg snel, rond de 4e tot 10e dag na de bevalling kan de vrouw last hebben van de bekende kraamtranen. Deze zijn meestal na 1-2 dagen weer verdwenen. Van haaruitval is er op dit moment nog geen sprake.

Het haaruitval na de bevalling begint na ongeveer drie tot zes maanden. Vaak kan dit ineens van de een op de andere dag beginnen Tijdens het wassen of borstelen trek je hele plukken haar mee. Soms begint het nadat je je haar een kleurtje hebt gegeven. Hoe dan ook, het haaruitval is begonnen en is ook niet te voorkomen

In principe valt nu al het haar uit dat in de voorbije maanden niet is uitgevallen. Het haar maakt dus een inhaalslag. En dat kan extreem veel zijn.

Kale plekken

Soms is het haaruitval zo ernstig, dat er kale plekken ontstaan op het hoofd. Helaas is hier niet veel aan te doen. Er is bijna een jaar lang amper haarverlies geweest, en al dat haar wil nu los om plaats te maken voor nieuw vers haar. Uiteindelijk zal na enkele weken het haarverlies minder worden en terug gaan naar het oude niveau van 80-100 haren per dag. Wanneer dit niet het geval is en het haarverlies blijft ernstig, dan is het raadzaam om naar een arts te gaan,. Er kan dan namelijk sprake zijn van een andere oorzaak.

Vitamine

Vitamine B (het vitamine B-Complex) maar ook bepaalde aminozuren spelen een belangrijke rol in de haargroei. Het is daarom aan t raden om voldoende van deze vitaminen en aminozuren in de voeding tot zich te nemen, of desnoods aan te vullen met een preparaat. Begin hiermee voordat het haaruitval op gang komt. Maar ook wanneer het uitvallen van het haar al eenmaal is begonnen, is het nog niet te laat om extra vitaminen te nemen.

Schrikken

Het is enorm schrikken wanneer men hele handen met haar uittrekt. En erg verdrietig om te zien hoe er kale plekken ontstaan. Probeer het haar zoveel mogelijk met rust te laten, gebruik zo min mogelijk haarkleuringen, haarelastiekjes of schadelijke producten. Kam het haar niet als het nat is en laat het haar aan de lucht drogen.

Geef het haar de tijd om te herstellen. Die kale plekken groeien bij gezond haar heus wel weer aan. Maar dat heeft tijd nodig. Geniet ondertussen van de opgroeiende baby en maak niet teveel stress over het haar. Want ook stress kan uiteindelijk tot extra haaruitval leiden.
Gerelateerde artikelen
Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?Haaruitval tijdens en na de zwangerschap: wat te doen?Veel vrouwen krijgen tijdens of na de zwangerschap te maken met (soms extreme) haaruitval. Dit kan een lastig probleem z…
Haaruitval, Alopecia AreataJe staat voor de spiegel en ontdekt een kale plek. Je verliest haar. Voor Nederlanders “normaal” als je ouder wordt, maa…
Natuurlijke haarverzorging: HaaruitvalKaal worden komt opmerkelijk genoeg voornamelijk voor onder blanken. Geleerden zijn het er niet over eens of dit gevrees…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Haaruitval: kaalheid bij mannenHaaruitval en kaalheid komt bij heel veel mannen vol. Toch kan het als zeer vervelend worden ervaren. Dit artikel beschr…

Reageer op het artikel "Haaruitval na de zwangerschap"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-09-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!