InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Botox injecties: Info, toepasbaarheid, risico's en kosten

Botox injecties: Info, toepasbaarheid, risico's en kosten

Botox injecties zijn een populaire anti-rimpel ingreep, die je letterlijk tijdens de lunch kunt laten uitvoeren. Ook kun je er overmatig zwetende oksels en voeten mee te lijf gaan. Tegenwoordig wordt Botox echter zelfs ingezet tegen vaginisme en migraine. Lees hier meer over Botox: Wat is Botox en wat zijn de verschillende toepassingen van dit wondermiddel, hoe vaak moet je terug naar de specialist, wat zijn de risico's van een behandeling en last but not least wat kost Botox?

Wat is Botox?

Botox is eigenlijk een vorm van gif. De officiële medische benaming van dit middel is "botuline toxine". Botox wordt ingespoten via een directe injectie en verlamt tijdelijk de spieren in het injectiegebied, zodat deze niet meer kunnen samentrekken. Botox wordt al zo'n 35 jaar gebruikt voor medische toepassingen en wordt sinds 1989 ook in de cosmetische industrie ingezet.

Waar wordt Botox in de praktijk voor gebruikt?

Doordat spieren in het injectiegebied zich niet meer kunnen aanspannen na een injectie met Botox, kan Botox effectief worden ingezet tegen met name frons- en expressierimpels in het gezicht. Botox wordt met name gebruikt om fronsrimpels (tussen de wenkbrauwen), voorhoofdsrimpels en kraaienpootjes weg te spuiten.

Ook andere problemen, die te maken hebben met een teveel aan aanspanning van de spieren kunnen echter worden aangepakt met Botox. Botox wordt de laatste tijd met veel succes gebruikt als behandelmethode voor vaginisme. Ook kan het effectief zijn tegen spasticiteit, incontinentie en kan het worden ingezet bij een spastische slokdarm of dikke darm.

Daarnaast wordt binnen de cosmetische industrie veel gebruik gemaakt van Botox als middel om overmatig transpireren tegen te gaan in oksels maar ook ter behandeling van zweetvoeten.

Nieuw is dat Botox ook verlichting kan bieden bij bepaalde chronische vormen van migraine, aangezien veel vormen van migraine hun oorzaak vinden in overmatig gespannen spieren.

Hoe ziet een behandeling met Botox injecties eruit?

De behandelend specialist injecteert Botox met hele kleine en ondiepe prikjes om verschillende plaatsen in de spier, die inactief gemaakt moet worden. Hier voel je weinig tot niets van. De arts onderzoekt eerst zorgvuldig waar de spier zich bevindt en markeert het injectiegebied. In twintig minuten sta je weer buiten en dit is dus letterlijk een behandeling die vaak tijdens de lunchpauze wordt uitgevoerd.

Hoe vaak moet je Botox injecties herhalen?

Botox injecties zijn effectief na een paar dagen. Bij het wegspuiten van rimpels zie je het beste effect na ongeveer twee weken. Na ongeveer drie maanden werkt het middel uit en moet je de behandeling herhalen. Hoe vaker je injecteert met Botox hoe minder vaak je terug hoeft naar de arts. Bij frequenter gebruik hoef je meestal pas na zes of zelfs acht maanden terug voor een nieuwe behandeling.

Wat zijn de risico's van een behandeling met Botox?

Een injectie met Botox kan een paar dagen kleine bijwerkingen geven zoals blauwe plekjes, hoofdpijn of een griepachtig gevoel. De risico's van de behandeling zijn erg gering, wanneer de Botox behandeling wordt uitgevoerd door een deskundige. In het verre verleden zijn er wel eens injecties gegeven in het buitenland met een middel dat op Botox leek maar het niet was. Het ging hier om een aanverwant van botulisme. Dit soort dingen komt echter in Nederland absoluut niet voor. Zorg er vanzelfsprekend wel altijd voor dat je gebruik maakt van een gespecialiseerd medisch of cosmetisch instituut.

Wat is de prijs van een Botox behandeling?

Wat kost Botox? De prijzen van injecties met Botox lopen nogal uiteen. Er zijn net als bij andere luxe producten dikwijls aanbiedingen van instituten. Denk per behandeling aan een prijs tussen de 150 en 350 EUR. De kosten voor behandeling van rimpels zullen in het begin dus op jaarbasis tussen de 400 en 1000 EUR liggen en worden daarna over het algemeen lager doordat minder herhalingen van de behandeling nodig zijn voor een blijvend resultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Botox party’s meer dan onschuldig plezierBotox, misschien wel de snelste manier om rimpels te laten verdwijnen zonder operatie. Het is onwijs populair en de mens…
Botox in oksels tegen zwetenVeel mensen hebben last van overmatig zwetende oksels. Er zijn verschillende manieren om dit tegen te gaan, maar het ins…
Botoxlippen bestaan niet: de onzin over botoxEr doen zoveel onzinverhalen de ronde over botox. Mensen hebben het over botoxlippen als ze opgevulde lippen bedoelen en…
Botox, het gif dat pijn verlichtBotox, het gif dat pijn verlichtMensen laten niet alleen uit ijdelheid Botox injecteren. Het zenuwgif kan ook pijn verlichten, spieren ontspannen en ove…
Botox - Ervaringen en resultatenBotox - Ervaringen en resultatenWil je de strijd aanbinden met de rimpels en plooien op je voorhoofd en rond je ogen? Heb je aan Botox gedacht, maar ben…

Reageer op het artikel "Botox injecties: Info, toepasbaarheid, risico's en kosten"

Reacties

Scheyltjens Francine, 12-02-2016 23:36 #2
Hoeveel kost een botoxbehandeling bij vaginisme?

Danielle Drop, 24-08-2014 13:17 #1
Goede middag,

Ik woon in Meppel en zoek in de buurt iets waar ik botox kan laten doen.
Kunnenjullie mij daar bij adviseren. het mag ook buiten of verder dan mijn woonplaats. Als het maar een goeie is.

Mvgr. Danielle Drop

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-01-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Anti-aging
Reacties: 2
Schrijf mee!