InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Haaruitval, Alopecia Areata

Haaruitval, Alopecia Areata

Je staat voor de spiegel en ontdekt een kale plek. Je verliest haar. Voor Nederlanders “normaal” als je ouder wordt, maar niet als het zomaar spontaan komt. Je haar valt uit. Een verschrikking voor iedereen. Een ziekte die dit veroorzaakt heet Alopecia Areata.

Alopecia Areata

Bij Alopecia Areata heb je haarverlies op bepaalde plekken. Alopecia Areata is een aandoening van de haarwortels. De haarwortels zijn aangetast. Waar deze haarwortels zijn beschadigd ontstaat gehele haaruitval. Niet alle haarwortels hoeven te zijn aangetast. Dat betekent dat om de "zieke" haarwortels, gezonde haarwortels zitten. Op deze manier ontstaan er dus meerdere kale plekken.

Wat zijn de oorzaken van Alopecia Areata

De exacte oorzaak van Alopecia Areata is niet geheel bekend. Het grote vermoeden is wel dat je dit kan krijgen doordat je een stoornis hebt in je afweermechanisme. Als deze uit balans is, dan richt het zich niet meer tegen infecties van buitenaf, maar tegen je eigen lichaam. Je bent minder immuun voor infecties en het tast je lichaam aan. In dit geval tast het dus je haarwortels aan. Uit feiten is gebleken dat mensen die al lijden aan een ziekte die te maken heeft met het afweersysteem (zoals schildklieraandoeningen, bloedarmoede) eerder de kans krijgen om Alopecia Areata ook erbij te krijgen.

Wat zijn de verschijnselen?

Er ontstaan kale plekken. Dit hoeft niet alleen op je hoofdhuid te zijn, maar dit kan ook bij je wenkbrauwen, wimpers, oksels, baard of schaamstreek. Op je hoofdhuid kan het haar zelfs helemaal verdwijnen. Heb je de ergste vorm te pakken van Alopecia Areata dan verdwijnt al het lichaamshaar. Gelukkig komt die bijna niet voor. Het haar kan weer terugkomen, maar of het haar ook blijvend is dat weet je nooit zeker.

Behandeling

Vaak bij Alopecia Areata komt het haar na jaren weer terug. Toch is dit voor de meeste patienten te lang om op te wachten. Zij volgen dan een behandeling die de haargroei versnellen.

Prikkeltherapie

Bij deze therapie worden er irriterende zalfjes op je hoofdhuid gesmeerd. (Zoals Pekelharing-lotion) Dit zal dan de haargroei moeten versnellen. Of het effectief is, is helaas nog niet bewezen.

Corticosteroïden

Corticosteroïden zijn hormonen die het lichaam zelf aanmaakt. Ze beïnvloeden het afweersysteem. Door deze hormonen toe te dienen hoopt men het afwijkende afweersysteem in de kale plekken te onderdrukken. Patiënten kunnen zelf deze hormonen toedienen door het aanbrengen van zalf of lotion.

Lichttherapie

Door middel van UV stralen probeert men de groei van het haar te versnellen. Het is wel zo dat als het haar eenmaal weer teruggekomen is en het licht kan de hoofdhuid niet meer bereiken, dan kan het haar net zo snel weer uit vallen.

Lees verder

© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneWat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneIeder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abn…
Haaruitval na de zwangerschapHaaruitval na de zwangerschapHaaruitval: zwangerschap, bevalling. Tijdens de zwangerschap straal je van gezondheid, zo lijkt het wel. Tenminste, aan…
Pseudopelade van Brocq, haarverlies met littekenvormingPseudopelade van Brocq, haarverlies met littekenvormingDeze zeldzame huidaandoening veroorzaakt blijvende kaalheid, omdat er littekenvorming plaatsvindt op de plek waar de har…
Propecia, het middel tegen haarverliesPropecia, het middel tegen haarverliesHaarverlies is toch vaak de grootste nachtmerrie van vele mannen en de kans is groot dat het gebeurt. Bij de meeste mann…
Haaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpenHaaruitval bij vrouwen dikwijls te verhelpenHaarproblemen, zoals een dunner wordende haardos, vanwege haarverlies of afbrekende haren komen vaak voor en menige man…

Reageer op het artikel "Haaruitval, Alopecia Areata"

Reacties

Maarten, 03-02-2016 15:55 #2
Het schijnt dat je ook allergisch kan zijn voor bepaalde voedingsstoffen zoals melkeiwit en gluten, er zijn gevallen bekend waarbij het weglaten van die elementen uit het eten, hergroei tot gevolg had.

Marensa (infoteur), 05-10-2015 20:05 #1
Ik heb een behandeling gehad die (nog) niet in het artikel beschreven staat. Deze behandeling heb ik gehad in het Rijnland Ziekenhuis. Hierbij werd de Corticosteroïden middels een injectienaald direct in de kale plekken op mijn hoofd gespoten. Na twee behandelingen (eens per 4-6 weken) kwamen er alweer haartjes terug. Veel haartjes hadden geen pigment en waren dus spierwit. Ik heb totaal een behandeling of 8 gehad. Na zo'n 8 maanden kon ik weer zonder pruik naar buiten, al was mijn haar wel erg kort nog. 1 grote plek had nog geen pigment en deze heb ik in een felle kleur laten verven, zodat het net was alsof het een 'trend' was in plaats van een ziekte. Het pigment is inmiddels weer terug, en het is nu 5 oktober 2015. Op 10 oktober 2014 werd mijn lange haar afgeschoren omdat de kale plekken de overhand hadden. Het was een pijnlijke behandeling (daar ga ik zeker niet over liegen), maar ik heb echt geen spijt van deze behandeling. Het heeft de tijd waarin ik me 'anders' voelde als vrouw zijnde toch naar een minimum beperkt. Zonder pruik (die kon ik in de eerste 2 maanden zonder haar namelijk niet betalen) werd ik veel met 'meneer' aangesproken, en dat is heel pijnlijk. Ik ben blij dat dit niet al te lang heeft geduurd. Daarom kan ik deze behandeling toch aan iedereen aanraden die echt snel resultaat wil. Het wordt overigens vanuit de basis volledig vergoed.

Infoteur: Arjanne26
Laatste update: 17-01-2009
Subrubriek: Ziekten
Special: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!