InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Propecia, het middel tegen haarverlies

Propecia, het middel tegen haarverlies

Propecia, het middel tegen haarverlies Haarverlies is toch vaak de grootste nachtmerrie van vele mannen en de kans is groot dat het gebeurt. Bij de meeste mannen gebeurt het rond de dertigste dat ze opeens haaruitval zien, maar soms gebeurt het ook op jongere leeftijd. Er zijn verschillende behandelingen om haarverlies tegen te gaan, waaronder het nemen van Propecia. Men spreekt pas van echte haaruitval als een persoon meer dan 100 haren op een dag verliest en dit zichtbare gevolgen heeft. Een normaal persoon verliest namelijk al 100 haren op een dag, maar deze groeien weer aan. Zichtbaar gevolg kan zijn een teruglopende haargrens of/en uitdunnen van de haardos.

Welke soorten haaruitval heb je?

Er zijn verschillende soorten haaruitval waar je aan kunt lijden. De meest voorkomende haaruitval is Alopecia Androgenetica en is kaalheid wat vanuit de kruin begint. Deze vorm van kaalheid leidt in weinig gevallen tot volledige haaruitval. 90% van alles mannen schijnen hier vroeg of laat mee te maken te krijgen. De oorzaak ligt op het gebied dat het testosteron wordt omgezet in dihydrotestosteron als je te veel van dit laatste hebt, versneld het de haargroei. Gezien een haarzakje maximaal twintig keer een nieuw haar kan produceren, kun je hierdoor snel door je voorraad gaan.

Alopecia areata oftewel pleksgewijze haaruitval. Dit is eigenlijk een ziekte van de haarwortels waarbij op een plek op je lichaam opeens al je haren uitvallen. Telogeen Defluvium wat een soort rustfase inhoud. Opeens verlies je heel veel haar en gaat je haar in een soort rustfase. Je kunt haarverlies hebben door gebruik van medicatie en door een lichamelijke ziekte.
Het is altijd verstandig om te laten bepalen wat de oorzaak is voor jouw haaruitval, voordat je begint met enige vorm van behandeling.

Het gebruik van Propecia

Propecia is een van de weinige middelen waarvan bewezen is dat ze helpen bij het tegengaan van haaruitval. Het product helpt niet alleen bij het tegengaan maar kan zelfs haren weer doen hergroeien waar de haarwortels nog intact zijn. Propecia is niks anders dan 1mg Finasteride dat al tijden lang gebruikt wordt tegen prostaatvergroting. Mannen met prostaat problemen moeten 5mg per dag slikken, maar in een verminderde dosis helpt het ook goed tegen haaruitval. Finasteride zorgt ervoor dat testosteron minder effect heeft op de haargroei. Het product heeft alleen effect na zes maanden gebruiken en je dient het altijd te gebruiken. Men geeft aan dat op het moment dat je stopt, de haaruitval weer zal toenemen. Propecia schijnt bij 90% van de mannen te helpen en bij 65% van de mannen groeide het haar weer terug.

De kosten van het gebruik van Propecia

Het gebruik van Propecia wordt over het algemeen niet vergoed door zorgverzekeraars of alleen in hoge uitzondering. Vraag bij je zorgverzekeraar of je voor het gebruik van Propecia verzekert bent. De kosten liggen rond ongeveer 1,50 euro per pil, dus het kost ongeveer 45 euro per maand voor het gebruik. Het geldt wel hoe meer je bestelt hoe minder het kost per pil variërend van 1,58 euro tot 1,47 euro per pil.

De bijwerkingen van Propecia

Het gebruik van Propecia kan enige bijwerkingen hebben. Het gebruik kan invloed hebben op je libido, maar ook op de potentie en erectie. Dit vond plaats bij 1 op de 100 mannen. Daarnaast kreeg minder 1 op de 1000 mannen last van opgezwollen borsten.

Hoe te verkijgen

Propecia is alleen te verkrijgen op recept bij de apotheek. Om Propecia te verkrijgen moet je dus eerst naar je huisarts om dit product te krijgen. Let op dat er aanbieders actief zijn op het internet die aangeven dat ze dit product zonder recept kunnen leveren. Dit zijn vaak geen echte propecia producten en namaak.
© 2011 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Dutasteride (Avodart) tegen haaruitvalDutasteride is een geneesmiddel dat mannelijke hormonen, die vaak een rol spelen bij ongewenst haarverlies, kan remmen.…
Haaruitval, wat kan je er tegen doen?Haaruitval, wat kan je er tegen doen?Iedereen verliest per dag tot 100 haren als gevolg van het natuurlijke regeneratieproces. Vallen er echter duidelijk mee…
Fabels over haaruitvalFabels over haaruitvalEr wordt zoveel onzin verteld over haaruitval, en zoveel haarverzorgingsmidddelen beloven je weer een bos met haar, zoal…
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
Bronnen en referenties
  • http://www.propecia.nl/
  • http://www.huidinfo.nl/

Reageer op het artikel "Propecia, het middel tegen haarverlies"

Infoteur: Misterlak
Laatste update: 13-03-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!