InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dutasteride (Avodart) tegen haaruitval

Dutasteride (Avodart) tegen haaruitval

Dutasteride is een geneesmiddel dat mannelijke hormonen, die vaak een rol spelen bij ongewenst haarverlies, kan remmen. Dutasteride werkt haaruitval tegen en stimuleert de haargroei. Dutasteride is op recept verkrijgbaar onder de merknaam Avodart. Het middel finasteride (merknamen Propecia en Proscar) heeft een vergelijkbaar, zij het iets zwakker, effect.

Wat is dutasteride (Avodart)?

Dutasteride is een stof die bijzonder effectief is bij ongewenste haaruitval. De stof dutasteride is door GlaxoSmithKline, een grote farmaceutische keten, ontwikkeld. De Amerikaanse FDA, een organisatie die de kwaliteit en veiligheid van onder meer medicijnen controleert en bewaakt, heeft het middel in november 2001 het predicaat 'veilig' gegeven. Sindsdien is dutasteride op recept verkrijgbaar onder de merknaam Avodart. In Nederland is dutasteride pas sinds 2003 verkrijgbaar.

Hoe werkt dutasteride?

Haaruitval kan als sneeuw voor de zon verdwijnen met dutasteride. Dutasteride is een middel dat oorspronkelijk ontwikkeld is om een goedaardige prostaatvergroting (BPH) te behandelen en valt onder de zogenaamde anti-androgenen. Bij zowel mannen met een goedaardige prostaatvergroting als ongewenst haarverlies staat één hormoon centraal: het mannelijk hormoon dihydrotestosteron, afgekort tot DHT. Er wordt vermoed dat een te hoge waarde van DHT de oorzaak is van zowel de goedaardige prostaatvergroting als ongewenste haaruitval. Dutasteride zorgt ervoor dat deze waarde daalt, dit zou het proces van haaruitval kunnen remmen. Vermeld moet worden dat dutasteride voornamelijk een positief effect heeft bij androgenetisch haarverlies, haarverlies dat veroorzaakt wordt door mannelijke hormonen (androgenen). Deze vorm van haarverlies wordt soms ook wel 'klassieke mannelijke kaalheid' genoemd, hoewel de aandoening bij zowel mannen als vrouwen voor kan komen.

Effectiviteit dutasteride

Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat dutasteride een effectieve manier om ongewenst haarverlies te behandelen is. De aangeraden dagelijkse dosis is volgens vele onderzoeken 0,5 milligram. Onderzoeken laten zien dat de dutasteride de haargroei stimuleren kan, met een doseringsafhankelijk effect. Hoe hoger de dagelijkse dosis, hoe sterker het effect op de haargroei. De onderzoeken laten zien dat dutasteride zowel bij mannen als vrouwen effectief is in behandelen van ongewenste haaruitval. Dutasteride werd in de meeste onderzoeken met finasteride en placebo's vergeleken. Finasteride is geneesmiddel met een vergelijkbare werking als dutasteride en is verkrijgbaar onder de merknamen Propecia en Proscar. Dutasteride lijkt tot op heden een (iets) betere werking te hebben dan finasteride, wat betreft ongewenst haarverlies.

Bijwerkingen dutasteride

Dutasteride wordt doorgaans goed verdragen door het lichaam, waardoor er slechts weinig bijwerkingen optreden. Veelvoorkomende bijwerkingen zijn:
  • Huiduitslag
  • Opzwellen van oogleden, ledematen en het gezicht
  • Galbulten
  • Ejaculatiestoornissen
  • Borstvorming
  • Impotentie
  • Verminderd libido

De weinige bijwerkingen die bekend zijn kunnen dus erg heftig zijn. Met name de gevolgen voor het seksleven worden als zeer ongewenst ervaren door de gebruikers. Hoewel de bijwerkingen bij de meeste gebruikers mild en van voorbijgaande aard zijn, zijn er ook verhalen bekend van gebruikers die het middel op jonge leeftijd gebruikt hebben en blijvende seksuele functiestoornissen hebben. Steeds meer wetenschappers roepen daarom op tot zeer grote voorzichtigheid met betrekking tot het voorschrijven en gebruiken van dutasteride. Potentiële gebruikers moeten uitgebreid geïnformeerd worden over de mogelijke bijwerkingen, zodat zij een weloverwogen beslissing kunnen nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij haaruitval?Wat te doen bij haaruitval?Iedere dag verliezen alle mensen haren. Maar je kan ook hebben dat je meer haar verliest dan wat normaal is. Maar wat mo…
Haaruitval en MinoxidilOp een gegeven moment overkomt het probleem van haaruitval de meesten van ons. Bij de één begint het eerder dan bij de a…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Huismiddeltjes tegen haaruitvalHuismiddeltjes tegen haaruitvalOngewenst haarverlies is de schrik van vele mannen en vrouwen. Een beetje haarverlies is normaal, maar wanneer je regelm…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Bronnen en referenties
  • Rogers, N. E. & Avram, M. R. (2008). Medical treatments for male and female pattern hair loss .Journal of the American Academy of Dermatology Volume 59, Issue 4, Pages 547-566
  • http://www.dutasteride.be/
  • http://www.dokteronline.com/dutasteride/
  • http://esciencenews.com/articles/2011/01/11/drugs.hair.loss.and.bph.may.result.loss.libido.ed.men

Reageer op het artikel "Dutasteride (Avodart) tegen haaruitval"

Reactie

Rineke Stuurhaan, 02-08-2017 00:40 #1
Hallo mensen die dit lezen,
Sinds twee weken slik ik avodart eens in de drie dagen een capsule van 0,5 mg. Al 15 jaar geen opvliegers meer maar dat begint nu weer, is dat bekend van de avodart?

Vriendelijke groet, Rineke

Infoteur: Melod
Laatste update: 18-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Haarverlies
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!