InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint Massage

Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint Massage

Heeft u last van rsi, frozen shoulder, tennisarm, golfersarm, muisarm, pijn in knie of voet, nek en schouderklachten, lage rugklachten of andere pijn? Veel pijnklachten worden veroorzaakt door zogenaamde "triggerpoints" in de spieren. Triggerpoints zijn kleine "knoopjes" in de spiervezels. Triggerpoints kunnen scherpe uitstralende pijn naar andere delen van het lichaam veroorzaken. Deze klachten kunt u vaak ZELF verminderen of oplossen door de triggerpoints dagelijks meerdere malen te masseren!

Wat zijn Triggerpoints?

Triggerpoints zijn miniscule knelpuntjes in spieren. De spiervezels zitten daar in elkaar en opgehoopt op een kluitje. Hierdoor wordt de doorstroming van bloed verhindert en kan zeer scherpe of zeurende pijn ontstaan.

Klachten die kunnen ontstaan door Triggerpoints

Triggerpoints kunnen o.a. onderstaande klachten veroorzaken:
  • Diagnose Tennisarm
  • Diagnose Golfersarm
  • Diagnose Slijmbeursontsteking
  • Muisarm/RSI
  • Diagnose Frozen Shoulder
  • Diagnose blindedarmontsteking
  • Hoofdpijn
  • Nekklachten
  • Lage Rugklachten
  • Diagnose SPIT
  • Diagnose hernia
  • Diagnose hielspoor

En zo nog veel meer klachten die het gevolg zijn van Triggerpoints in de spieren.

Hoe ontstaan Triggerpoints?

Triggerpoints kunnen ontstaan door acute of langdurige overbelasting; hieronder een aantal voorbeelden:
  • Langdurig in dezelfde houding zitten en werken (RSI)
  • Het tillen en voeden van baby's/kinderen
  • Beroepsmuzikanten die veelvuldig dezelfde bewegingen herhalen
  • Schilder, Timmerman, herhalen van bewegingen, belasten van spieren op dezelfde wijze
  • Veel op hoge hakken lopen
  • Het optillen van een zwaar voorwerp met verkeerde buiging/draaiing, bijv. boodschappentas, kinderen, puinzakken
  • Werken in een omgeving met chemische stoffen
  • Overmatig alcohol gebruik

Hoe weet ik of mijn klachten voortkomen uit triggerpoints?

Voordat u medicijnen of behandelingen tegen uw klachten gaat nemen, is het zeer de moeite waard om uit te zoeken of uw klachten misschien voortkomen uit triggerpoints. Het snelst komt u hierachter door naar een behandelaar bij u in de buurt te gaan.

Behandeling van Triggerpoints/Triggerpoint Therapie

Triggerpoint Therapie is een zelfhulp therapie. In de praktijk is echter gebleken dat het voor een leek best lastig is hoe de oefeningen die in het handboek triggerpoint therapie staan beschreven moeten worden uitgevoerd en wáár die triggerpoints nu precies zitten. Het kenmerkende van triggerpoints is dat de oorzaak van uw klacht veelal op een andere plaats zit dan waar het pijn doet! Het is erg aan te raden om 1 tot 3 X een gespecialiseerde behandelaar te bezoeken. Een specialist weet de plaats waar de triggerpoints die verantwoordelijk kunnen zijn voor uw klachten te vinden. Daar heeft hij of zij wel uw hulp bij nodig om aan te geven wat voor pijn uw voelt en op welk niveau. Samen kunt u bepalen of uw klachten inderdaad voortkomen uit triggerpoints. U krijgt triggerpoint massage oefeningen voor thuis die het best van toepassing zijn op uw klacht.

Hoe kan Triggerpoint Massage Therapie mijn klachten oplossen?

Indien uw klachten inderdaad ontstaan zijn uit triggerpoints, kunt u uw klachten verminderen of oplossen door onderstaande goed in acht te nemen:
  • De handelingen die hebben geleid tot het ontstaan van de triggerpoints zullen tijdelijk moeten worden gestopt of worden beperkt.
  • U zult dagelijks consequent de triggerpoints 4 tot 12 maal moeten masseren om deze op te lossen

Vergoeding Triggerpoint Therapie

Of de Triggerpoint behandelingen worden vergoed hangt af van uw verzekeraar, uw verzekering en of de door u gekozen behandelaar aan de voorwaarden voor vergoeding voldoet.

Handboek Triggerpoint Therapie

Meer informatie over triggerpoints en hoe u deze zelf kunt leren behandelen kunt u vinden in het Handboek Triggerpoint – Therapie door Clair Davies:

Uitgeverij Altamira – Becht BV
Eerste druk: oktober 2003
ISBN: 90-6963-596-8

Met dank aan de uitgever voor het overnemen van de hier afgebeelde illustraties.
© 2011 - 2018 Infoteur88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints - Spierknopen in de kuitspierenTriggerpoints zijn gedeeltes van spiervezels die in elkaar zijn geschoven en die als gevolg van een slechte schakeling,…
Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)Triggerpoints in de brede zijspier (Vastus Lateralis) kunnen erg vervelend en erg pijnlijk zijn. Vooral sporters die aan…
Triggerpoints - Patellofemorale knieklachtenTriggerpoints - Patellofemorale knieklachtenTriggerpoints (spierknopen) in het bovenbeen kunnen in veel gevallen de oorzaak zijn van patellofemorale kniepijn bij jo…
Patiëntcasus fysiotherapie - Overbelasting Vastus MedialisPatiëntcasus fysiotherapie - Overbelasting Vastus MedialisHardlopers die zich aan het voorbereiden zijn voor de marathon van New York komen hoe dan ook in aanraking met blessures…
SlijmbeursontstekingRegelmatig hoor je van mensen dat ze een slijmbeursontsteking hebben, maar wat is dit eigenlijk voor ontsteking? Hoe ont…
Bronnen en referenties
  • Handboek Triggerpoint Therapie

Reageer op het artikel "Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint Massage"

Reacties

Liz, 01-03-2015 16:23 #3
Waarschijnlijk een hopeloze vraag (heb het al vaker gemerkt als ik zoek ben naar bepaalde therapeuten), maar weet er iemand of er een triggerpoint therapeut werkt in de belgische provincie luxemburg? Ik sukkel al maanden met pijn/tintelingen in men rechter schouder/arm. In november reeds ontstekingsremmers genomen voorgeschreven door de huisarts, hielp niet. Dan een injectie in men arm, hielp maar tijdelijk. De huisarts beweert een ontstoken spier, maar vermoed iets anders dan dat. Volgende week vrijdag onder de scan dan maar… Maar wat als dit niets uitwijst? Of misschien toch maar zelf beginnen en het boek aanschaffen? Bedankt! Reactie infoteur, 16-03-2015
Beste Liz,

Op internet heb ik een behandelaar gevonden in Luxemburg die gespecialiseerd is in o.a. Triggerpoints, zie adres hieronder.

Het loont de moeite om zeker drie behandelingen te doen waarbij aan jou zelf wordt geleerd welke triggerpoints voor jou van toepassing zijn en hoe je deze zelf moet behandelen.

Als je het boek aanschaft kun je alvast meer inlezen en begrijpen wat triggerpoints precies zijn en hoe je deze kunt behandelen. Mijn ervaring is echter dat het de meeste mensen niet lukt om de triggerpoints zelf te vinden en op de juiste wijze te behandelen.

Als je veel klachten blijft houden is het geen slechte investering om een ergens in te schrijven voor een workshop triggerpoint therapie. Dan leer je het beste hoe je deze kunt behandelen en dit is waarschijnlijk de kortste weg naar oplossing van jouw klachten.
Veel succes gewenst!

Met vriendelijke groet,

Infoteur88

www.spineteam.net
CK Sportcenter
20 rte de Bettembourg
+ 352661700300
Info@spineteam.net

S., 04-09-2014 08:38 #2
Fysiotherapeut? Ben ik al meerdere keren geweest, 2 verschillende zelfs, de afgelopen 3 jaar. Wat ze doen is kijken in een boekje en proberen een behandeling voor je te schrijven en proberen met geforceerde bewegingen de boel soepel/recht te krijgen. Heeft deels gewerkt, vooral voor mijn rechter armklachten, op een gegeven moment zat de hele rechterhelft van mijn been klem en kon ik niet meer lopen. Door trekbewegingen hebben ze het los weten te krijgen. De arm en vooral de verdoofde gevoel aan mijn rechter palm is nooit verdwenen. Laatst in Turkije geweest in een natuurlijk bron-resort, met specialisten op massage gebied: half uurtje, 2 a 3 tiggerpointen gevonden, bam, klaar. sindsdien geen klachten (2 maanden nu). Daar waar een fysio in Nederland 10 sessies x 1 uur voor vraagt en nog geen oplossing heeft. Vreemd hoor!

Jedidja, 29-12-2013 12:50 #1
In het afgelopen jaar ben ik behandeld voor spierknopen door dry needling. Omdat ik erg opzag tegen het prikken, ben ik daarmee gestopt. Nu krijg ik weer al erger last van die spierknopen, vooral in mijn nek/schouder. Waar zijn die doe het zelf behandelingen/massages te vinden? Alleen in het boek? Of kan ik toch het beste in het nieuwe jaar naar een fysiotherapeut gaan? Reactie infoteur, 04-04-2014
Beste Bea,

Mijn excuses voor de late reactie. Het handboek triggerpoint therapie werkt op zich goed, maar de ervaring leert dat een leek niet precies weet hoe hij/zij de triggerpoints moet vinden en wat hij/zij moet voelen. Ik zou je willen adviseren om 1 tot 3 maal naar een triggerpoint behandelaar gaan om een andere kijk op je klachten te horen en te leren hoe je deze zelf kunt behandelen en in de toekomst hopelijk herhaling te voorkomen. Kijk op:http://www.triggerpointcoach.nl/tpc.mchil?page=behandelaars

Infoteur: Infoteur88
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!