InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspieren

Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspieren

Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspieren Triggerpoints zijn gedeeltes van spiervezels die in elkaar zijn geschoven en die als gevolg van een slechte schakeling, tussen de zenuw en de spiervezel, niet meer uit elkaar schuiven. De spierknoop die hierdoor ontstaan is zorgt ervoor dat de spier korter is geworden. Door de verkorting van de spier wordt er in gedeeltes van de spier en pees extra kracht uitgeoefend waardoor uitstralingspijn ontstaat (vaak) in een ander gebied dan waar de triggerpoint zich bevind.

Triggerpoints in de kuitspieren

Triggerpoints in de kuitspieren veroorzaken vaak kuitkrampen en pijn in de enkel en de kuit. Uitstralingspijn in de voetzolen en/of rond de achillespees zijn vaak afkomstig van spierknopen. Tendinopathie van de achillespees (pees ontsteking), hielspoor, slijmbeurzen, etc. hebben vaak als oorzaak triggerpoints. Vaak wordt er een verkeerde diagnose geconstateerd waardoor er een verkeerde behandeling wordt ingezet. Vooral uit een anamnese (vraaggesprek) kan al makkelijk naar voren worden gehaald wat de oorzaak van de triggerpoints zijn. Vaak zijn dit overbelastingsklachten die mensen niet gewend zijn om uit te voeren. Door de overcompensatie ontstaan triggerpoints en de uitstralingspijnen die daarbij horen. De 5 spieren die zich in de kuit bevinden zijn de m.gastrocnemius, de m.soleus, de m.tibialis posterior, de m.flexor digitorum longus en de m.flexor hallucis longus.

Kuitspier (m.gastrocnemius)

De kuitspier is een spier die bestaat uit 2 koppen. Dit zijn de spierbuiken. Die spierbuiken gaan over in een lange dikke pees die zich vast hecht aan het hielbeen. De 2 spierbuiken hechten zich vast aan de achterzijde van het bovenbeen (dicht bij de gewrichtsspleet).

Triggerpoint 1 = Deze spierknoop bevind zich halverwege de spierbuik aan de binnenzijde van de m.gastrocnemius.
Symptomen = Uitstralingspijn in de voetboog (binnenzijde) is de meest voorkomende klacht. Pijn in de achterkant van het bovenbeen, de knie en boven in de enkel zijn andere symptomen die regelmatig voor kunnen komen. Nachtelijke krampen in de kuit. Beperking in het strekken van de knie.

Triggerpoint 2 = Deze spierknoop bevind zich halverwege de spierbuik aan de buitenzijde van de m.gastrocnemius.
Symptomen = Uitstralingspijn in het gebied van de triggerpoint zelf. Nachtelijke krampen in de kuit. Beperking in het strekken van de knie.

Triggerpoint 3 = Deze spierknoop bevind zich hoog in de spierbuik aan de binnenzijde van de m.gastrocnemius.
Symptomen = Uitstralingspijn in het gebied van de triggerpoint zelf. Beperking in het strekken van de knie.

Triggerpoint 4 = Deze spierknoop bevind zich hoog in de spierbuik aan de buitenzijde van de m.gastrocnemius.
Symptomen = Uitstralingspijn aan de buitenkant van de hiel. Beperking in het strekken van de knie.

Scholspier (m.soleus)

De scholspier is een grote spier die bijna de gehele kuit bedekt. Deze hecht zich met een gemeenschappelijke pees van de m.gastrocnemius aan, aan het hielbeen. De aanhechting van de spier is aan het kuitbeen kopje.

Triggerpoint 1 = Deze spierknoop bevind zich hoog in de spierbuik ter hoogte van het kuitbeen kopje.
Symptomen = Uitstralingspijn in het gebied onder de triggerpoint halverwege de spierbuik. Nachtelijke krampen in de kuit.

Triggerpoint 2 = Deze spierknoop bevind zich halverwege de gehele spier net boven de gemeenschappelijke achillespees.
Symptomen = Uitstralingspijn in het verlengde van de pees, trekkend richting de hiel en de onderkant van de hiel.

Triggerpoint 3 = Deze spierknoop bevind zich halverwege het onderbeen aan de buitenkant van de scholspier.
Symptomen = Uitstralingspijn ter hoogte van het SI gewricht (heiligbeen)

Triggerpoint 4 = Deze spierknoop bevind zich halverwege het onderbeen aan de binnenkant van de scholspier. Deze bevind zich vlak achter de rand van het scheenbeen.
Symptomen = Uitstralingspijn ter hoogte van de voorzijde van de binnenkant van de enkel.

Achterste scheenbeenspier (m.tibialis posterior)

De achterste scheenbeenspier ligt achter de scholspier en kuitspier. Hij hecht zich aan enkele middenvoetbeentjes onder de voet met zijn lange dunne pees. De aanhechting van de spier is hoog aan de achterkant van het kuitbeen net onder het kuitbeen kopje en scheenbeen.

Triggerpoint = Deze spierknoop bevind zich hoog in de achterste scheenbeenspier ietsjes hoog in het midden van het onderbeen.
Symptomen = Uitstralingspijn ter hoogte van de achillespees, boven het hielbeen en net achter de enkels.

De lange buigers van de tenen

De lange buigers van de tenen gaan achter langs de binnenkant van de enkel, onder de voet door en hechten zich daar vast aan de onderkant van de tenen. De aanhechting van de spier is hoog aan de achterzijde van het scheenbeen.

Triggerpoint = Deze spierknoop bevind zich hoog in de lange buig spier van de tenen. Ongeveer aan de buitenkant in het midden van het onderbeen.
Symptomen = Uitstralingspijn ter hoogte van de voetzool van de 4 tenen.

De lange buiger van de grote teen

De lange buiger van de grote teen gaat achter langs de binnenkant van de enkel, onder de voet door en hecht zich daar vast aan de onderkant van de grote teen. De aanhechting van de spier is in het midden aan de achterzijde van het kuitbeen.

Triggerpoint = Deze spierknoop bevind zich halverwege in de lange buig spier van de grote teen. Ongeveer laag aan de buitenkant van het onderbeen, net boven de achillespees.
Symptomen = Uitstralingspijn ter hoogte van de bal van de grote teen en de onderkant van de grote teen.

Lees verder

© 2011 - 2018 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Chronisch pijn door triggerpointsChronisch pijn door triggerpointsAltijd pijn hebben, maar artsen kunnen de oorzaak niet ontdekken. Grote kans dat uw kwaal wordt veroorzaakt door trigger…
Spierknopen, soms zelf te behandelenEen spierknoop is een lokale verkramping van een spier waardoor die verzwakt raakt. Spierknopen, ook triggerpoints genoe…
Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint MassageHeeft u last van rsi, frozen shoulder, tennisarm, golfersarm, muisarm, pijn in knie of voet, nek en schouderklachten, la…
Triggerpoints, oorzaak van chronische pijnTriggerpoints, oorzaak van chronische pijnChronische pijn, zeurende pijn, onbegrepen pijn? De kans is groot dat pijn wordt veroorzaakt door triggerpoints: actieve…
Tips tegen een hielspoorTips tegen een hielspoorEen hielspoor en peesplaatklachten kunnen enorm vervelend en pijnlijk zijn. Hierbij voelt men een scherpe pijn aan de on…

Reageer op het artikel "Triggerpoints - Spierknopen in de kuitspieren"

Reacties

Wendy van den Barselaar, 22-06-2014 15:11 #2
Hier moet iedereen weet van hebben. Vooral de huisarts, fysiotherapeut, podoloog en podotherapeut die mij jarenlang letterlijk op het verkeerde been hebben gezet.
Vijf jaar liep ik rond met een geblesseerde achillespees, heel trouw alle instructies opvolgend. De oplossing heb ik in een paar maanden recent zelf achterhaald. Daarvoor heb ik ook zelf alle kosten betaald. Dankzij een chiropractor die een minimale bekkenscheefstand corrigeerde en een vinger op een zere plek in de rug legde, kwam ik op het juiste spoor. Hij legde een vinger midden op een triggerpoint, ik ging door de grond van de pijn. Die trok weg na ongeveer een halve minuut. Toen was mijn interesse natuurlijk gewekt. Inmiddels heb ik vele, vele spierspanningen in de rug, rond het bekken en vooral in de kuit die vol zat met triggerpoints zelf weten weg te werken, met de hand, een rubber balletje en heel veel geduld. Een triggerpointcoach helpt nog even en zo word ik weer helemaal soepel en mijn achillespees hopelijk als nieuw.
De reguliere gezondheidszorg en ziektekostenverzekeraars moeten zich schamen. Deze simpele en doeltreffende werkwijze en kennis moet actief verspreid worden. Want zonder een soepele rug, geen soepel en gezond lijf, dat weet ik inmiddels. Er valt dan natuurlijk minder te verdienen. Maar de kosten van de gezondheidszorg worden wel weer overzichtelijk en veel mensen worden een stuk gelukkiger, en dan weer productiever. Reactie infoteur, 22-06-2014
Hoi Wendy,

Ik ben blij om te horen dat je door middel van triggerpoint therapie/massage van je klachten af bent gekomen. Ik zelf streef altijd naar een optimale vorm van therapie door alle facetten van het lichaam grondig te onderzoeken. De basis begint vaak bij het verhaal wat de patiënt te vertellen heeft. Vandaar uit kan ik de beste vorm van therapie hanteren.

Om de reguliere gezondheidszorg te laten schamen voor het feit dat jij niet eerder van je klachten af bent gekomen gaat mij een beetje te ver. Ik zelf ben Sportfysiotherapeut en ben erg geïnteresseerd in triggerpoint therapie/massage. Ik als zorgverlener begrijp dat er meer is dan alleen maar een scheefstand of beperking in het lichaam. Daarom streef ik altijd naar de beste vorm van therapie door het lichaam grondig te onderzoeken en alle stoornissen en beperkingen boven water te halen om uiteindelijk tot een goed behandelresultaat te komen. Ik ben blij om te horen dat jij uiteindelijk van je klachten af bent.

Zorg ervoor dat iedereen te horen krijgt dat de zorgverleners die jou geholpen hebben, goede zorgverleners zijn en ook daadwerkelijk aandacht schenken aan de patiënt en zijn/haar probleem.

Met vriendelijke groet,

Jerommeke31

Marc, 13-09-2012 22:13 #1
Ik bewerk pijnlijke knopen bij mijzelf met een rubberen hamer, gewoon bij de bouwmarkt kopen. Eentje met afgevlakte en ronde kop. Voorzichtig beginnen met kloppen. Nooit op de botten natuurlijk en ook niet direct in de buurt van je nek en ruggengraat. p een gegeven moment als je er gevoel voor krijgt kun je harder gaan tikken. Je kunt het ook als massage gebruiken. Je hele lichaam langs. Werkt bij mij erg goed bij kuiten, bovenbenen en schouders. Paar keer in de week een kwartiertje en alles wordt supersoepel. Ook voor als je een flinke fietstocht hebt gemaakt.

Infoteur: Jerommeke31
Laatste update: 21-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!