InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)

Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)

Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis) Triggerpoints in de brede zijspier (Vastus Lateralis) kunnen erg vervelend en erg pijnlijk zijn. Vooral sporters die aan sport doen waarbij een langdurig uithoudingsvermogen gevraagd wordt, zijn gevoelig voor deze klachten. Klachten rondom de knie en heup kunnen zorgen voor slijmbeursontstekingen en chronische peesletsels.

Triggerpoints in de brede zijspier (Vastus Lateralis)

Triggerpoints in de brede zijspier (Vastus lateralis) zorgen vaak voor pijnklachten aan de buitenzijde van de knie(schijf). Buiten deze pijnklachten geven ze vaak ook uitstralingspijn in de gehele lengte van de buitenzijde van het bovenbeen. Doordat er op meerdere plaatsen van de Vastus Lateralis (VL) triggerpoints aanwezig kunnen zijn, is het voor patiënten en sporters vaak lastig om aan te geven waar de pijnklachten zich bevinden. Door de vele triggerpoints die aanwezig zijn in de VL kunnen patiënten/sporters anders gaan belasten. Door het anders belasten kunnen er in de heup en knie slijmbeursontstekingen en chronische peesklachten ontstaan. Omdat deze triggerpoints vaak in een laat stadium worden ontdekt kunnen er dus verder in het lichaam al andere klachten zijn ontstaan die de oorzaak zijn van deze triggerpoints. Sporters, zoals hardlopers, die langdurige belastingen uitoefenen op de knieën, bovenbeenspieren en heup zijn makkelijker vatbaar voor triggerpoints in de VL. De oorzaak ligt hem voornamelijk in de slechte belastbaarheid van de romp/heup en bovenbeen musculatuur/stabiliteit.

Brede zijspier (Vastus Lateralis)

De brede zijspier is een spier die behoort tot de m.quadriceps femoris (vierhoofdige dijbeenspier). De brede zijspier heeft zijn oorsprong aan de buitenzijde hoog van het dijbeen. De brede zijspier hecht samen aan met de andere spieren van m.quadriceps femoris aan de knieschijf en de bovenzijde van het scheenbeen.

Triggerpoint 1:

Deze spierknoop bevindt zich laag in de brede zijspier ter hoogte van de knieschijf net boven de gewrichtsspleet. Deze spierknoop bevindt zich voor spierknoop 2.

Symptomen:
De uitstralingspijn bevindt zich voornamelijk aan de buitenzijde van het bovenbeen ter hoogte van de knieschijf. De pijn strekt zich uit rondom de knieschijf tot aan de aanhechting van het scheenbeen. Het strekken van de knie kan beperkt raken.

Triggerpoint 2:

Deze spierknoop bevindt zich laag in de brede zijspier ter hoogte van de knieschijf net boven de gewrichtsspleet. Deze spierknoop bevindt zich achter spierknoop 1.

Symptomen:
De uitstralingspijn bevindt zich meer aan de buiten/achterzijde van het bovenbeen. De uitstralingspijn kan zich uitbreiden tot hoog aan de buitenzijde van het bovenbeen. Daarnaast kan de uitstralingspijn door lopen richting de buitenzijde van het onderbeen (tot aan de enkel toe). Het strekken van de knie kan beperkt raken.

Triggerpoint 3:

Deze spierknoop bevindt zich halverwege de brede zijspier. Deze spierknoop bevindt zich achter spierknoop 4.

Symptomen:
De uitstralingspijn kan zich uitbreiden over de gehele lengte van de brede zijspier. De uitstraling kan vrij heftig zijn en straalt door tot aan de achterzijde van de kuitspier. Het gevoel kan aanwezig zijn dat de pijn zich wat meer richting de knieholte bevind. Het strekken van de knie kan beperkt raken.

Triggerpoint 4:

Deze spierknoop bevindt zich halverwege de brede zijspier. Deze spierknoop bevindt zich voor
spierknoop 3.

Symptomen:
De uitstralingspijn bevindt zich voornamelijk op de plek van de spierknoop. Hoewel deze pijn minder heftig aanwezig kan zijn dan bij de 3e spierknoop, kan de uitstralingspijn zich ook over de gehele zijde van de brede spier zich bevinden. Het verschil met spierknoop 3 is dat deze spierknoop uitstralingspijn kan hebben meer richting de heup en zijkant van het bekken. Het strekken van de knie kan beperkt raken.

Triggerpoint 5:

Deze spierknoop bevindt zich hoog in de brede zijspier net onder de heupkop.

Symptomen:
De uitstralingspijn bevindt zich voornamelijk op de plek van de spierknoop. Rondom de heupkop kan een zeurend gevoel aanwezig zijn. Het strekken van de knie kan beperkt raken.

Lees verder

© 2013 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Chronisch pijn door triggerpointsChronisch pijn door triggerpointsAltijd pijn hebben, maar artsen kunnen de oorzaak niet ontdekken. Grote kans dat uw kwaal wordt veroorzaakt door trigger…
Spierknopen, soms zelf te behandelenEen spierknoop is een lokale verkramping van een spier waardoor die verzwakt raakt. Spierknopen, ook triggerpoints genoe…
Pijnklachten zelf oplossen met Triggerpoint MassageHeeft u last van rsi, frozen shoulder, tennisarm, golfersarm, muisarm, pijn in knie of voet, nek en schouderklachten, la…
Patiëntcasus fysiotherapie - Overbelasting Vastus MedialisPatiëntcasus fysiotherapie - Overbelasting Vastus MedialisHardlopers die zich aan het voorbereiden zijn voor de marathon van New York komen hoe dan ook in aanraking met blessures…
Triggerpoints, oorzaak van chronische pijnTriggerpoints, oorzaak van chronische pijnChronische pijn, zeurende pijn, onbegrepen pijn? De kans is groot dat pijn wordt veroorzaakt door triggerpoints: actieve…

Reageer op het artikel "Triggerpoints - Knie klachten (Vastus Lateralis)"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 26-12-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!