InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognose

Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognose

Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognose Een talgkliercyste ligt onder de huid en voelt aan als een harde knikker. Het is een glad knobbeltje dat ontstaat als een haarzakje verstopt raakt. De cyste bestaat uit dode huidcellen en talg. Dat is een vetachtige substantie. Talgkliercysten komen het meest voor op het hoofd, in de nek, op de romp, op de schaamlippen of in de balzak. Een talgkliercyste wordt ook wel een atheroomcyste genoemd. Vooral volwassenen krijgen met deze aandoening te maken.

Symptomen

  • Zwellinkje
  • Bobbeltje groeit langzaam
  • Vetachtige substantie komt bij drukken uit zwelling
  • Bobbeltje voelt hard aan

Een verstopte talgklier kan geïnfecteerd raken. Het bobbeltje en de omringende huid kleuren dan rood en kunnen gaan gloeien. De bobbel gaat dan verder groeien en voelt pijnlijk. De talgkliercyste kan openbreken waarna het talg er rijkelijk uitvloeit. Verstopte talgklieren op de schaamlippen of de balzak zien er anders uit. Ze schijnen wit door. Daardoor zien ze eruit als witte knobbeltjes.

Diagnose

De huisarts zal de diagnose van een talgkliercyste vaststellen op basis van een aantal vragen en lichamelijk onderzoek. Hij zal vrij snel kunnen zien dat het gaat om een atheroomcyste. Een talgkliercyste voelt aan als een harde knikker en is gemiddeld een halve centimeter tot twee centimeter breed.

Behandeling

Een talgkliercyste barst op een gegeven moment vanzelf open. Het pus stroomt er dan vanzelf uit. De talg kan wel vies ruiken. Een verstopte talgklier kan makkelijk gaan infecteren. De omringende huid kleurt dan rood en gaat gloeien. Het bobbeltje zwelt op en doet steeds meer pijn. Op een gegeven moment barst die vanzelf. Als dat niet vanzelf gaat kan de huisarts de cyste opensnijden. De pijn verdwijnt dan snel. Wanneer de ontsteking over is, kan de huisarts de cyste helemaal verwijderen. Een cyste die geen problemen geeft kan blijven zitten. Wie toch pijn ervaart van de cyste kan het bobbeltje laten weghalen. Dat kan ook als de cyste op een hinderlijke plek zit. Dat gebeurt onder lokale verdoving. De huisarts zal dan eerst de omliggende huid verdoven met een injectie. Daarna snijdt de dokter de cyste weg. De wonde wordt vervolgens gehecht. De hechtingen kunnen er na vijf tot twaalf dagen uit.

Preventie na weghalen talgkliercyste

Om de wond netjes te laten genezen zal de huisarts enkele instructies meegeven. Het is belangrijk om de wond minimaal 48 uur niet met vocht in aanraking te laten komen. Water kan er voor zorgen dat de wond slechter geneest. Ook kan een lelijk litteken ontstaan. Verband mag pas na minimaal 48 uur worden verwijderd. Als de wond bloedt mag het verband wel worden gewisseld. Een talgkliercyste die op het hoofd is weggesneden wordt doorgaan niet omwikkeld met verband. De pijn die de wond veroorzaakt kan worden bestreden door twee pilletjes paracetamol te nemen. De huisarts of zijn assistente haalt de hechtingen na vijf tot twaalf dagen weg. De patiënt dient ook alert te zijn op de wond. Contact opnemen met de huisarts is raadzaam als de wond rood wordt of pijn gaat doen, als er etter uitstroomt of wanneer er koorts optreedt.

Prognose

Wanneer een talgkliercyste succesvol is weggehaald, hoeft de patiënt niet bang te zijn dat die terugkomt. Wel kunnen er op andere plekken op het lichaam atheroomcystes ontstaan.
Gerelateerde artikelen
Verstopte talgklier: symptomen & behandeling talgkliercysteVerstopte talgklier: symptomen & behandeling talgkliercysteEen verstopte talgklier, kun je die uitknijpen of kun je een verstopte talgklier het beste laten verwijderen? Een talkli…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Klein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnKlein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnHeb je een bultje of klein knobbeltje achter je oor, in je hals of je nek, links of rechts? Mogelijk heb je last hebt va…
Talgkliercyste: knobbel/knobbeltje oksel, rug, schouder, nekTalgkliercyste: knobbel/knobbeltje oksel, rug, schouder, nekEen talgkliercyste of atheroomcyste is een onschuldige aandoening. Een talkliercyste is een onderhuids knobbeltje dat on…
Gerstekorrels en talgklierenGerstekorrels en talgklierenOnschuldig maar lastig en ontsierend. Ze komen in veel gevallen voor in het gezicht. Hoe ontstaat een gerstekorrel, wat…
Bronnen en referenties
  • http://huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-A-t/m-C/Atheroomcyste-talgkliercyste-epidermoidcyste.html#.UrhFN_TuJrU
  • http://www.thuisarts.nl/talgkliercyste

Reageer op het artikel "Talgkliercyste: symptomen, diagnose, behandeling en prognose"

Reacties

Amaryllis Wauters, 26-09-2018 10:20 #2
Welke dokter snijdt een grote talgkliercyste weg in de nek en welke op een rib?
Mvg amaryllis Wauters

Janny Houkes, 08-12-2014 20:12 #1
Ik heb heel veel talgklieren op mijn schaamlippen, heb ze al een keer weg laten halen. 20 hechtingen. Moet het nu weer laten doen. Wat is de oorzaak hier van? Zie er heel erg tegen op, de spuiten doen heel zeer.

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 25-12-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!