InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ongewenst haarverlies: soorten

Ongewenst haarverlies: soorten

Sommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keuze meer hebt en ongewenst haarverlies hebt. Weg is die volle bos haar... Er zijn diverse soorten van ongewenst haarverlies of kaalheid.

Soorten haarverlies

Hoewel haarverlies duidelijk lijkt - je verliest haar - zijn er verschillende soorten en oorzaken van haarverlies. In de meeste gevallen ontstaat het haarverlies door een lichamelijke aandoening of het slikken van medicatie.

Alopecia androgenetica

Dit is de meest voorkomende vorm van haarverlies bij mannen. Deze vorm wordt 'alopecia androgenetica' genoemd omdat de mannelijke hormonen (androgenen) een grote rol spelen bij deze vorm van haarverlies. Kaalheid blijkt doorgaans erfelijk te zijn. Het haarverlies begint meestal met inhammen op het voorhoofd en trekt langzaam door naar de gehele schedel. Bij sommige mensen beperkt het haarverlies zich echter tot bepaalde plekken. Haarverlies kan op elke leeftijd beginnen. Vuistregel lijkt echter dat hoe jonger het haarverlies optreedt, hoe groter de kans op volledige kaalheid. De vorm van haarverlies komt ook bij vrouwen voor, al is het haarverlies dan voornamelijk boven op het hoofd en wordt het haar vooral dunner.

Alopecia diffusa

Dit wordt ook wel Effluvium genoemd. Een aantal medicijnen in hoge doses, waaronder thallium, vitamine A en retinoïden, kunnen kaalheid veroorzaken. Veel geneesmiddelen voor kanker veroorzaken kaalheid. Onvoldoende werking van de schildklier of hypofyse kan ook kaalheid veroorzaken. Kaalheid kan zelfs ontstaan door zwangerschap. Het haarverlies vindt meestal plaats over de hele hoofdhuid en niet pleksgewijs. Over het algemeen is de haaruitval tijdelijk en groeit het haar vanzelf weer aan. Een precieze prognose kan echter nooit geboden worden.

Alopecia areata

Dit is een aandoening waarbij men plotseling last van haarverlies op een bepaalde plek krijgt. Het haarverlies is dan meestal op de hoofdhuid of de kin. Het haarverlies wordt beschouwd als een auto-immuunziekte. Het haar groeit binnen een paar maanden echter meestal weer aan.

Tractiealopecia

Dit is een psychische stoornis waarbij men de nare gewoonte heeft zichzelf haren uit te trekken. Het is soms lastig te achterhalen of de kaalheid door tractiealopecia veroorzaakt wordt of door een ziekte. Tractiealopecia is geen haarziekte omdat de haren niet uitvallen door een lichamelijke oorzaak maar doordat de haaruitval veroorzaakt wordt door een dwangmatige neiging de eigen haren uit te trekken. Vrij veel kinderen hebben deze neiging, dit gaat in de meeste gevallen over in de volwassenheid. Typerend is dat 2 x zo veel vrouwen dan mannen lijden aan deze stoornis.

Haarverlies door litteken

Littekenvorming kan ervoor zorgen dat er op de plaats van het litteken geen haar meer kan groeien doordat de haarzakjes verloren zijn gegaan. Meestal is deze aandoening goed te herkennen doordat het littekenweefsel gladder is en vaak anders gekleurd dan niet aangetaste huid. Er is geen behandeling mogelijk voor deze vorm van haarverlies.

Alopecia universalis

Dit een vorm van alopecia areata. Het grote onderscheid kan gemaakt worden doordat bij alopecia areata het haarverlies zich beperkt tot een enkele plek. Bij alopecia universalis is er sprake van haarverlies over het hele lichaam; inclusief het borsthaar, okselhaar en schaamhaar. Deze aandoening is heel erg vervelend omdat haren - naast dat zij vaak een esthetische functie bekleden - een lichaamsbeschermende functie hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ongewenst haarverlies: soorten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-06-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Haarverlies
Schrijf mee!