InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Bleken van verkleurde tanden

Bleken van verkleurde tanden

Bleken van verkleurde tanden Een mooie glimlach en stralende tanden. Het is een belangrijk element om ons goed te voelen in ons vel. Toch, velen hebben last van verkleuringen aan tanden. Er zijn reeds verschillende middeltjes op de markt die je helpen opnieuw witte tanden te krijgen en te behouden. Hier even de oorzaken en oplossingen op een rijtje.

Opbouw van de tanden

De tand bestaat uit een tandkroon, tandhals en tandwortel. Het is de tandkroon, waar de verkleuringen optreden. De tandkroon bestaat uit tandbeen en tandglazuur. Het is de dikte en de kleur van het tandbeen die de kleur van je tanden bepalen en is erfelijk bepaald. Tanden met dikker tandbeen geven vaker een gelere kleur (zoals hoektanden). Het is dus logisch dat veranderingen in tandbeen ook de tandkleur veranderen.

Belangrijkste oorzaken van verkleuringen

  • Door ongeval of tandbederf waarbij de pulpa (zenuwvezels) afgestorven is. De tand is dood en krijgt een grijskleuring.
  • De Inname van Fe, I en tinfluoriden kunnen oorzaak zijn van tandverkleuringen.
  • De ouderdom heeft eveneens grote invloed op tandverkleuringen. De tandkronen zijn afgesleten, brozer geworden. Er ontstaan kleine scheurtjes waardoor kleurstoffen sneller doordringen tot in het tandbeen.
  • Door veel medicijngebruik. Deze stoffen worden in het tandbeen ingebouwd in de fase van tandontwikkeling.
  • Ontwikkelingsstoornissen (langdurige ziekte bij kinderen, fluorose).
  • Roken, koffie- en theedrinken dragen eveneens bij tot verkleuringen van tanden.
  • Amalgaamvulling: Deze vereist een specifiek behandeling.

Oplossing tot wittere tanden

Het meest besproken is wellicht het bleken van tanden. Vooreerst wordt de oorzaak achterhaald van de verkleuring. Deze bepaalt de methode van tandbleking. De ernst van verkleuring bepaal ook in grote mate de duur van de totale behandeling. Deze kan één tot zes weken duren. Er is dan ook nog een verschil tussen het bleken van dode of levende tanden. Dode tanden worden van binnenuit gebleekt. Bij het bleken van levende tanden, heeft men verschillende mogelijkheden:

Tanden bleken door de tandarts

De tanden worden gebleekt door middel van waterstofperoxide. De waterstofperoxide wordt vervolgens belicht met een speciale lamp om het bleekproces te versnellen. Deze methode moet een aantal maal herhaald worden om het gewenste resultaat te bekomen. Deze methode is het meest doeltreffend omdat de tandarts hogere concentraties van het product gebruikt.

Tanden zelf bleken

  • Door een bleeklepel te gebruiken. Deze kan enkel via de tandarts bekomen worden. Het is gemaakt van zachte kunststof. Hierin doet men een soort gel die waterstofperoxide bevat. Deze zal langzaam op je tanden vrijkomen. Deze methode kan het tandvlees licht irriteren.
  • Op tv en internet worden verschillende middeltjes aangeboden om thuis je tanden zelf te bleken. Vraag wel altijd raad voor je ze gebruikt. Lees aandachtig de bijsluiter en volg deze te allen tijde grondig op.
  • Je kan ook bleek tandpasta’s kopen. Deze zullen je tanden in bepaalde maten bleken maar bieden geen uitkomst op sterk verkleurde tanden.Opgepast met tandpasta's die schuurmiddel bevatten.

  • Je kan ook prothese in ceramiek dragen (bridge).
  • Vergeet natuurlijk je tanden niet dagelijks 2x te poetsen. Gebruik eveneens tandzijde en tandenstokertjes na het eten.
  • Vermijd te veel zoetigheid.
  • Beperk koffie en thee en rode wijn. Ook stoppen met roken zal je tanden aanzienlijker witter maken.

Nadelen van tanden bleken

  • Het resultaat is niet blijvend. Je zal de bleking moeten herhalen.
  • Niet geschikt voor ernstige verkleuringen. Een aangepaste behandeling is hier noodzakelijk.
  • Bij herhaaldelijk bleken, zullen de tanden brozer worden waardoor er nog sneller verkleuringen kunnen optreden.
  • Tijdens de zwangerschap of borstvoeding is het af te raden je tanden te laten bleken.
  • Bepaalde voeding en dranken, kunnen het blekingsproces nadelig beïnvloeden.
Gerelateerde artikelen
Tanden bleken met bleektandpasta'sTanden bleken met bleektandpasta'sSpeciale bleektandpasta's (ook wel whitening tandpasta genoemd) kunnen je helpen je tanden witter te maken tegen geringe…
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bleken van verkleurde tanden"

Reacties

Erico, 22-09-2011 14:19 #2
Ik heb wel eens een tandenbleek set besteld waarmee je kan tanden witten thuis. Het is niet duur en werkt met gel en een bitje dat dmv uv licht op de gel de tanden witter maakt. Net als bij de tandarts maar velen malen goedkoper en ook veilig.

Alyshia, 10-06-2009 13:26 #1
Ik heb 2 jaar geleden ook mijn tanden laten bleken. Ze zijn nog net zo mooi wit als dat ik t heb laten doen. T was bij de white smile company. Ik werd daar heel goed geholpen en alles werd goed uitgelegd. En de prijs viel ook mee. Ik heb vantevoren goed op internet gekeken en daar kun je al veel informatie vandaan halen.

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 21-03-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!