InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ongewenst haarverlies: behandeling

Ongewenst haarverlies: behandeling

Ongewenst haarverlies kan werkelijk een beperking vormen. Je kan je minder aantrekkelijk, ouder, minder gezond en letterlijk en figuurlijk kaler voelen. Gelukkig hoeft kaalheid geen eindstation te zijn; er zijn een aantal mogelijkheden om ongewenst haarverlies te behandelen. Stop haarverlies! Er zijn verscheidene middelen op de markt die beweren dat zij dé oplossing hebben voor uw ongewenste haarverlies, ook wel alopecia genaamd. Maar helaas, een doeltreffende en blijvende oplossing is nog niet gevonden. Toch zijn er een aantal mogelijkheden om uw haarverlies (tijdelijk) terug te dringen of de haargroei te stimuleren. Zij bieden mogelijk een oplossing voor het haaruitval.

Medicatie

Pillen

Finasteride is een pil die het proces (5-alfa-reductase) remt waarbij het haar steeds korter en dunner wordt. Het probleem wordt dus bij de wortel aangepakt. Het middel wordt vooral toegepast bij prostaatklachten maar blijkt ook effectief bij mannelijke kaalheid.

Lotion

Minoxidil
Dit is een lotion die als eerste zijn werking tegen ongewenst haarverlies heeft bewezen voor zowel mannen als vrouwen. Het middel is oorspronkelijk een middel tegen een hoge bloeddruk, maar onderzoekers ontdekten bij toeval dat bij mensen die Minoxidil slikten het haar ging groeien. Hoe het middel precies werkt is nog niet bekend. Men moet de lotion twee keer per dag op de hoofdhuid aanbrengen en licht inmasseren. Het is een lotion waarvan weinig bewerkingen genoemd worden. Het middel is zonder recept bij de apotheek of drogisterij te kopen.

Aminexil
Dit is een lotion met een molecuul dat ontwikkeld is door l'Oréal. Er zijn echter geen onafhankelijke testen gedaan die de werking van dit middel bevestigen. Dit middel stopt het haarverlies doordat het voorkomt dat het collageen rondom de haarwortels verhardt waardoor de haargroei geremd wordt.

Carnitinetartraat
Het belangrijkste bestanddeel van Carnitinetartraat is Carnitine. Deze stof komt voor in elke diersoort. Deze stof speelt een belangrijke rol in de energievoorziening van het lichaam. Omdat haarzakjes een actief deel zijn van de deel dacht een stel onderzoekers dat het mogelijk de haargroei kon bevorderen. Haarproducent Schwarzkopf heeft Carnitine in een aantal shampoo's en lotions verwerkt.

Injectie

Corticosteroïdeninjecties onder huid kunnen effectief zijn bij het tegenaan van ongewenst haarverlies, maar zijn mogelijk niet blijvend.

Natuurlijk alternatief

Crinagen is een middel dat zich neerzet als een alternatief voor de chemische middelen. Dit middel bevat een reeks aan natuurlijke ingrediënten zoals nonaandizuur, zink, vitamine B6 en saw palmetto. Al deze ingrediënten richten zich op het voorkomen van de transformatie van testosteron in DHT, welke voor het haarverlies verantwoordelijk is.

Haartransplantatie

Haartransplantatie is een vrij prijzige ingreep maar met een goed resultaat. Hierbij wordt uit de achterkant van het hoofd een reep hoofdhuid met gezonde haarzakjes genomen. Vervolgens haalt men de gezonde haarzakjes uit dit stuk hoofdhuid en plaatst men deze terug op de kale plekken. De haarzakjes gedragen zich hier alsof ze zich op de achterkant van het hoofd bevinden en maken dus gewoon nieuwe haren aan. Het haarverlies op plaatsen waar geen haarzakjes getransplanteerd is gaat overigens gewoon door.

Pruik

Wanneer u geen medische poespas aan uw hoofd wilt kunt u kiezen voor het aan laten meten van een pruik. Een pruik is een kostbare investering die de inzet echter zeker loont. Pruiken zijn er in verschillende soorten en maten, met sommige pruiken kunt u zelfs ongestoord zwemmen! Één ding is echter zeker: een pruik wordt nauwkeurig en gedetailleerd aangepast aan uw hoofdhuid waardoor het lijkt alsof u uw eigen haar weer terug heeft!

Lasertherapie

De lasertherapie, die officieel LLLT-therapie genoemd wordt, is effectief gebleken omdat het licht zorgt voor een toename van ATP. ATP is een graadmeter voor energie in de celkern van een haarzakje. De laser zorgt mogelijk ook voor betere bloedcirculatie wat de haargroei kan stimuleren. LLLT zorgt niet voor een verandering in de hormoonhuishouding.

Allergische reactie opwekken

In sommige gevallen wordt door middel van het opwekken van een allergische reactie op de hoofdhuid de groei van haarzakjes bevordert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneWat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneIeder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abn…
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Haaruitval: kaalheid bij mannenHaaruitval en kaalheid komt bij heel veel mannen vol. Toch kan het als zeer vervelend worden ervaren. Dit artikel beschr…

Reageer op het artikel "Ongewenst haarverlies: behandeling"

Reactie

Sonja Atasoy, 13-04-2011 13:54 #1
Ik heb een litteken op mn achterhoofd.en zit te denken aan haartransplantatie.is het mogelijk door welke ingreep dan ook, om weer haar te laten groeien op deze plaats? Reactie infoteur, 21-04-2011
Hallo Sonja, lees dit artikel maar eens, het is waarschijnlijk wel mogelijk
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/69307-haartransplantatie-fue-methode.html

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-06-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Haarverlies
Reacties: 1
Schrijf mee!