InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Oplossingen haaruitval

Oplossingen haaruitval

Oplossingen haaruitval De gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend tijd dus voor oplossingen!

De oorzaken van haaruitval

Het is normaal dat je elke dag wat haar verliest maar als je inderdaad merkt dat je meer haren verliest dan normaal, onderneem je best iets. Om tot de gewenste oplossing te komen, moet je eerst de oorzaak van je haarverlies weten. Deze oorzaken kunnen namelijk variëren aangezien bepaalde oorzaken voor haaruitval alleen voor vrouwen gelden en andere alleen voor mannen.

Oorzaken van haaruitval bij mannen

De hormonen zijn meestal de boosdoener bij haaruitval bij de man. Het wordt de kaalheid of alopecia androgenetica genoemd. De mannelijke hormonen (testosteron) gaan hierbij de haarcyclus versnellen waardoor er meer haarverlies optreedt. Maar er zijn ook nog andere factoren mogelijk die ook bij de vrouw kunnen optreden.

Oorzaken van haaruitval bij vrouwen

Hoewel haarverlies bij mannen vaak veel drastischer is, kunnen ook vrouwen last hebben van haaruitval. Ook bij vrouwen is dit meestal van hormonale oorsprong (oestrogeen). Bij vrouwen is dit echter in bepaalde periodes van hun leven. Zo begint een derde van de vrouwen haar te verliezen tijdens de menopauze. Maar het kan ook al op jongere leeftijd optreden, soms zelfs al in de puberteit.

Oorzaken van haaruitval bij mannen en vrouwen

Er kunnen, zoals eerder vermeld, ook andere oorzaken van haaruitval zijn. Haaruitval kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van geneesmiddelen die je voor een of andere reden moet nemen. Kijk daarom zeker op de bijsluiter van het geneesmiddel en vraag je apotheker of arts om ander geneesmiddel dat niet tot haaruitval kan lijden. Maar ook bepaalde ziekten kunnen haaruitval veroorzaken. Tenslotte kan ook een onevenwichtige voeding de oorzaak zijn van haaruitval.

Oplossingen tegen haaruitval

Tegenwoordig zijn er genoeg effectieve middelen beschikbaar om haaruitval te bestrijden of af te remmen. Maar je haar laten terug groeien is moeilijker dan haaruitval af te remmen. Daarom is het beter om naar een specialist of dermatoloog te gaan van zodra je merkt dat je meer haar verliest dan normaal. Hieronder heb ik de mogelijke oplossingen op een rij gezet:

Geneesmiddelen

Er zijn geneesmiddelen om haaruitval af te remmen en om de haargroei te stimuleren. Zoals bij alle geneesmiddelen kunnen er ook bijwerkingen optreden. Deze bijwerkingen verdwijnen wel wanneer je stopt met de inname van de medicatie. Naast medicatie voor oraal gebruik bestaan er ook lotions die de haargroei stimuleren. Het grote minpunt is wel dat je de lotions dagelijks op je hoofdhuid moet aanbrengen. Als je dat een dag vergeet, riskeer je de kans dat het opnieuw zal uitvallen.
Alle medicatie is echter wel alleen te verkrijgen via doktersvoorschrift.

Groenten en fruit

Groenten en fruit bevatten zoals iedereen massa's vitaminen. Vooral vitamine A, C en E zijn goed om haaruitval af te remmen, want ze zijn nuttig tegen vrije radicalen. Naarmate je ouder wordt, produceer je namelijk meer vrije radicalen. Verder is ook zwavel goed tegen haaruitval. Daarom is het goed om af en toe eens wat look of ajuin te eten.

Stuifmeel

Stuifmeel in de vorm van capsules zou zeer goede resultaten opleveren. Het bevat immers mineralen en essentiële aminozuren. Je moet het gewoon met water innemen en dit tweemaal per dag.

Olijfolie

Olijfolie is een vetstof maar wel een nuttige wat betreft haaruitval. Het bevat immers vitamine E en zorgt er ook voor dat andere vitaminen kunnen opgenomen worden.
© 2011 - 2019 Michielvl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 4 grootste mythen over haaruitvalDe 4 grootste mythen over haaruitvalHet internet staat vol met bronnen en informatie over haaruitval, kaalheid en behandelingen. Jammer genoeg, zijn er ook…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Wat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneWat te doen tegen haaruitval? Van minoxidil tot cortisoneIeder mens verliest elke dag wel wat haar, maar bij de meesten groeit dit ook weer meteen aan. Haarverlies wordt pas abn…
Haaruitval en haartransplantatieHaaruitval en haartransplantatieHaaruitval is tot op zekere hoogte heel natuurlijk. De aanblik van haar in de wasbak of op de kleding hoeft dus nog geen…
Fabels over haaruitvalFabels over haaruitvalEr wordt zoveel onzin verteld over haaruitval, en zoveel haarverzorgingsmidddelen beloven je weer een bos met haar, zoal…

Reageer op het artikel "Oplossingen haaruitval"

Reactie

Bep Desmarais, 28-05-2013 14:34 #1
Heb voor jullie de volgende vraag. Kan plotseling haarverlies te maken hebben als gevolg van een hepatitus-b injectie? Sinds 3,5 jaar heb ik extreem haarverlies en kale plekken. In die tijd heb ik ook betreffende injectie gehad. Daar zouden metalen inzitten die extreem haarverlies bij vrouwen veroorzaken. Na alles geprobeerd te hebben kan ik mij hierin wel vinden. Ik weet alleen niet welk medicijn hiertegen op de markt is, wellicht iets homeopathisch. Help!

Infoteur: Michielvl
Gepubliceerd: 09-09-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!