InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?

Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?

Wat te doen bij kaalheid en haaruitval? Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,... Mannen hebben sneller last van wordende kaalheid en kan al van op een jongere leeftijd toeslaan. Haaruitval of kaalheid is ook zeer vaak een erfelijke aandoening. Als men het niet natuurlijk kan behandelen kan men nog overgaan tot een haartransplantatie.

haaruitval

Tijdelijk haarverlies komt voor na een ziekte of periode van stress, of door een huidinfectie zoals ringworm. Chemische haarproducten, en kapsels en hoofddeksels die aan het haar trekken kunnen het probleem verergeren. Sommige medicijnen en langdurende ziekten kunnen tot haaruitval leiden, en vrouwen kunnen tijdelijk last hebben van haarverlies na een bevalling. Permanent haarverlies is meestal erfelijk en kan mannen al treffen als ze in de twintig zijn. Bij erfelijk belaste vrouwen wordt het haar meestal wel dunner maar ze worden niet kaal.

Ga eerst naar de dokter als:
  • Je gedurende enige weken veel haaruitval hebt of plukken haar verliest
  • Je vermoedt dat je haaruitval het gevolg is van medicijnengebruik of ziekte.
  • Wanneer je je eigen haar zomaar los kan trekken.

Wat kan je zelf doen

Erfelijk haarverlies is nauwelijks te voorkomen, maar behandeling kan sommige effecten ervan omkeren. Probeer bij tijdelijke haaruitval het volgende om het uitdunnen te vertragen en hergroei te bevorderen:
  • Een streng dieet kan haaruitval veroorzaken. Zorg dat je voeding vol eiwitten en ijzer bevat.
  • Gebruik geen haarverf, haarversteviger of permanent. Daarbij worden chemicaliën gebruikt die het haarbros maken waardoor het bij de wortels afbreekt.
  • Neem geen kapsel dat aan de hoofdhuid trekt en draag niet continu een hoofddeksel, tenzij je werk dat voorschrijft.
  • Het is beter het haar vanzelf te laten drogen dan een haardroger te gebruiken. Trek niet met een borstel of kam aan je haar als het nat is.
  • Als je haar dun wordt kan een bezoek aan de kapper veel verschil maken. Kortgeknipt haar lijkt dikker. Mannen dragen hun haar soms heel kort of scheren het af om een wijkende haarlijk te maskeren.
  • In een vroeg stadium van erfelijk haarverlies kan een preparaat met minoxidil het haar weer doen aangroeien.

Natuurlijk genezen

Eiwitten en ijzer: Eiwit is belangrijk voor de opbouw en het herstel van lichaamsweefsels inclusief haar. Zorg dat ongeveer een zesde van je calorieën worden geleverd door voedsel als vlees, vis, kaas en noten. Ook ijzer is goed voor het haar, eet dus veel ijzerrijk voedsel zoals graanproducten, vis, gevogelte, vlees en bladgroenten.

Minoxidil-preparaten

Minoxidil kan bij sommige mensen erfelijk haarverlies vertragen of voorkomen. De behandeling 2 keer per dag is permanent want het effect neemt af zodra men stopt. Het kan wel een jaar duren voordat er enige verbetering merkbaar is. Raadpleeg je arts.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke haarverzorging: HaaruitvalKaal worden komt opmerkelijk genoeg voornamelijk voor onder blanken. Geleerden zijn het er niet over eens of dit gevrees…
Haaruitval voorkomenHaaruitval voorkomenHaaruitval bij mannen komt al voor vanaf je 25e levensjaar en kan verstekkende gevolgen hebben voor je uiterlijk en iden…
De 4 grootste mythen over haaruitvalDe 4 grootste mythen over haaruitvalHet internet staat vol met bronnen en informatie over haaruitval, kaalheid en behandelingen. Jammer genoeg, zijn er ook…
Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia, haargroeimiddel, hoe werkt het?Propecia is eigenlijk een middel tegen prostaatvergroting, namelijk Finasteride. Maar omdat het de aanmaak van het manne…
Ongewenst haarverlies: soortenSommige mensen vinden het prachtig: een glanzende hoofdhuid zonder haar. Het wordt een ander verhaal wanneer je geen keu…

Reageer op het artikel "Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!